Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har så lyst til å bli flink til å bake kaker. Jeg har egentlig ikke lagd så mange kaker i mitt liv, men har den siste mnd bakt hele to kaker - så flink atte!

Er det noen som har noen fantastiske oppskrifter de vil dele?

Selv lagde jeg denne her til 17-mai og den fikk veldig god mottakelse:

Gulrotkake med nøtter

Ingredienser:

4 egg

400 g sukker

2 ts vaniljeessens

3,5 dl matolje

250 g hvetemel

2 ts natron

1 ts kanel

350 g gulrotmos (se tips)

55 g gulrot (skrelt vekt)

75 g kokos

120 g pecannøtter

Glasur:

100 g kremost

40 g smør

150 g melis

1 ts vaniljesukker

Pynt:

30 g pecannøtter

Fremgangsmåte:

Pisk sammen egg, sukker, vaniljeessens og matolje med en stålvisp. Rør inn de tørre ingrediensene til en jevn deig. Rør inn gulrotmosen. Bland deretter inn finrevne gulrøtter, hakkede pecannøtter og kokos.

Ha deigen i en rund kakeform (26 cm i diameter) med bakepapir i bunnen. Stek kaken midt i ovnen ved 175°C i ca 1 time (eller litt lenger, sjekk med kakenål). Avkjøl kaken helt i formen.

Løsne kaken fra formen med en skarp kniv. Ta kaken ut av formen og fjern bakepapiret. Sett kaken på et passende fat.

Rør sammen mykt smør, vaniljesukker og melis. Tilsett romtemperert kremost og pisk ostekremen glatt og luftig. Smør glasuren jevnt over den kalde kaken i et tynt lag. Pynt kaken med hakkede pecannøtter.

-rebelle

Endret av Rebelle
Skrevet

Jeg er veldig glad i å bake kaker, og den aller beste kaken jeg vet om er oreokake, og denne oppskriften er desidert den beste av de oreokakene jeg har prøvd :) Ellers anbefaler jeg deg å ta en kikk på www.detsoteliv.no

Oreokake

Bunn:

350 g Oreo sjokoladekjeks

150 g usaltet smør, smeltet

Fyll:

400 g kremost naturell

3 dl fløte

200 g hvit sjokolade, smeltet

110 g sukker

1 ts vaniljesukker eller essens

2 plater gelatin

smeltet mørk sjokolade til pynt

Slik gjør du:

Kle en liten langpanne (18 x 25cm) med plastfilm. Kjør 250 g av kjeksen til fine smuler i en hurtigmikser. Tilsett smeltet smør og bland det godt sammen.

Trykk kjeksblandingen jevnt utover bunnen av langpannen. Sett bunnen til avkjøling i kjøleskapet i minimum 30 minutter. Bløt geltinplatene i kaldt vann.

Bland kremost, fløte, sukker og vaniljesukker i en bolle og visp det sammen til en glatt og myk krem.

Løs opp gelatinen i litt varmt vann og rør den inn i ostekremen sammen med smeltet hvit sjokolade Grovhakk resten av kjeksen og vend det inn i ostekremen.

Hell det hele over kjeksbunnen og la kaken stå i kjøleskapet natten over. Pynt med smeltet mørk sjokolade før servering.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...