spinnvil Skrevet 24. juni 2008 #1 Skrevet 24. juni 2008 Jeg lurer på om noen vil dele erfaringene med prosessen i det offentlige eller i det i private. Jeg og mannen har begynt å tenke på hva som må skje til høsten hvis vi skal ha sjanse til å få en baby etter hvert. Valget står vel da mellom St. Olavs eller fertilitetsklinikken. Fordelen med privat er jo at prosessen går en del raskere, kortere ventetid og jeg innbiller meg tettere oppfølging. Ulempen er jo prisen, koster jo over dobbelt så mye som det offentlige. Men jeg er ganske utålmodig av meg, og ser for meg at de ekstra månedene med venting kommer til å bli fæle. Men så var det de pengene da... Er det noen forskjell på kvaliteten i privat/offentlig? Har noen anbefalinger å komme med? kan man utredes privat for så å få behandlingen offentlig? Alle innspill mottas med takk!
LilleMy28 Skrevet 24. juni 2008 #2 Skrevet 24. juni 2008 Dere kan ta utredningen privat og så søke dere inn i det offentlige. Det kan også være at dere bare trenger litt hjelp og ikke hele pakken, og da blir det jo ikke så dyrt om dere går privat. Sambo var til utredning privat pga mistanke om dårlig sædkvalitet (operert for innvendig testikkel som liten). Det ble bekreftet dårlig kvalitet, og fikk masse tips om hvordan øke sjansene for å bli gravide. Det ble tatt ny kontroll etter noen mndr og den var like dårlig og vi fikk brev i posten om at vi burde henvises til assistert befruktning. Men samme uke fikk vi positiv test gitt! Vi mistet den første spiren i uke 5, men ble gravide igjen to mndr etterpå og har nå bare 3,5 uker igjen til termin Så tipsene vi fikk rundt kosthold, eggløsningstester, ikke ha utløsning 5 dager før eggløsning, ha sex så mye som mulig etter positiv eggløsningstest og ligge med stumpen høyt må ha fungert for oss. Men hadde det ikke funket så hadde brevet hvor han anbefalte å bli henvist til assistert befruktning blitt tatt med til fastlegen og han hadde da søkt oss inn i det offentlige.
spinnvil Skrevet 24. juni 2008 Forfatter #3 Skrevet 24. juni 2008 Dere kan ta utredningen privat og så søke dere inn i det offentlige. Det kan også være at dere bare trenger litt hjelp og ikke hele pakken, og da blir det jo ikke så dyrt om dere går privat. Sambo var til utredning privat pga mistanke om dårlig sædkvalitet (operert for innvendig testikkel som liten). Det ble bekreftet dårlig kvalitet, og fikk masse tips om hvordan øke sjansene for å bli gravide. Det ble tatt ny kontroll etter noen mndr og den var like dårlig og vi fikk brev i posten om at vi burde henvises til assistert befruktning. Men samme uke fikk vi positiv test gitt! Vi mistet den første spiren i uke 5, men ble gravide igjen to mndr etterpå og har nå bare 3,5 uker igjen til termin Så tipsene vi fikk rundt kosthold, eggløsningstester, ikke ha utløsning 5 dager før eggløsning, ha sex så mye som mulig etter positiv eggløsningstest og ligge med stumpen høyt må ha fungert for oss. Men hadde det ikke funket så hadde brevet hvor han anbefalte å bli henvist til assistert befruktning blitt tatt med til fastlegen og han hadde da søkt oss inn i det offentlige. Tusen takk for svar! Godt å høre at det ordnet seg for dere! Tar gjerne i mot flere...
Gjest Gjestivitas... Skrevet 24. juni 2008 #4 Skrevet 24. juni 2008 Vi har vært til utredning hos fertilitetsklinikken i Trondheim og er kjempefornøyd med dem De er proffe og veldig forståelsesfulle med det de gjør. Jeg har i alle fall følt meg veldig godt ivaretatt under undersøkelsene jeg har tatt siden det har vært litt smertefullt også. Vi har valgt å gå for IVF siden de anbefalte oss det i og med at jeg har en tett eggleder og jeg har eggløsning veldig sent i syklusen. Vi kommer til å bruke fertilitetsklinikken til det også, selv om vi kunne velge å fortsette offentlig. Den eneste ventetiden jeg har merket der er at jeg måtte ha undersøkelsene før eggløsning og etter mens, og den måneden jeg gikk til fastlegen min og tok blodprøver gjennom hele syklusen. SÅ det har vært veldig greit syns jeg. Nå stenger de noen uker i sommer, men om dere vurderer dem ville jeg tatt telefonen nå og fått tatt blodprøvene gjennom en syklus den måneden de har stengt.... Da kjøper du litt tid der i alle fall.... Vi starter med IVF i august når de igjen åpner dørene, og vi er kjempespente...!!! -gjestivitas-
spinnvil Skrevet 25. juni 2008 Forfatter #5 Skrevet 25. juni 2008 Vi har vært til utredning hos fertilitetsklinikken i Trondheim og er kjempefornøyd med dem De er proffe og veldig forståelsesfulle med det de gjør. Jeg har i alle fall følt meg veldig godt ivaretatt under undersøkelsene jeg har tatt siden det har vært litt smertefullt også. Vi har valgt å gå for IVF siden de anbefalte oss det i og med at jeg har en tett eggleder og jeg har eggløsning veldig sent i syklusen. Vi kommer til å bruke fertilitetsklinikken til det også, selv om vi kunne velge å fortsette offentlig. Den eneste ventetiden jeg har merket der er at jeg måtte ha undersøkelsene før eggløsning og etter mens, og den måneden jeg gikk til fastlegen min og tok blodprøver gjennom hele syklusen. SÅ det har vært veldig greit syns jeg. Nå stenger de noen uker i sommer, men om dere vurderer dem ville jeg tatt telefonen nå og fått tatt blodprøvene gjennom en syklus den måneden de har stengt.... Da kjøper du litt tid der i alle fall.... Vi starter med IVF i august når de igjen åpner dørene, og vi er kjempespente...!!! -gjestivitas- Takk for svar. Krysser fingrene for at det går veien for dere til høsten. Tror ikke vi begynner prosessen med leger før etter sommeren, vi er "bare" på PP9 denne runden, men vi har hatt en runde tidligere der det heller ikke skjedde så mye (men hadde en MA). Prøver å ikke stresse så mye enda, ta ting som de kommer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå