Gjest Gjest_Geir_* Skrevet 23. juni 2008 #1 Skrevet 23. juni 2008 Hei hei, Funderer på å fri i løpet av året.. Går ikke så raskt:) Spørsmålet er, frierring eller forlovelsesring. Skal denne kjøpes før man frir eller etterpå sammen. Hva er folks meninger? Foreløpig har jeg sett ut en frierring med diamant til ca 25 000,- Er dette helt vill pris eller er jeg på riktig nivå her? Normalt god råd og 32 år. Håper på raske ærlige svar!
Chimamanda Skrevet 23. juni 2008 #2 Skrevet 23. juni 2008 (endret) Tja, jeg synes ringen var helt sinnsykt dyr, mer enn jeg ville brukt paa en ring, men har du raad og ei dame som setter pris paa det saa hvorfor ikke? Jeg har en frierring og for oss var det naturlig, mens andre liker ikke den skikken, saa du faar gjoere det som foeles mest naturlig for deg Lykke til Endret 23. juni 2008 av Chimamanda
prima Skrevet 23. juni 2008 #3 Skrevet 23. juni 2008 vi gjør det enkelt, han tar seg av ringene, vet han frir en gang i løpet av de nærmeste 2 mnd, og har satt dato og gjesteliste og sånn, men ringene ville han kjøpe. Har valgt ut ringer i hvitt gull, hvor det skal graveres inn forlovelsesdato, og når vi gifter oss, skal det settes inn enten 3 eller 5 diamanter i min ring.
Sola^ Skrevet 23. juni 2008 #4 Skrevet 23. juni 2008 Eg vil at me skal finne ringene saman, så kun forlovelsesringer her. Eg hadde aldri funnet på å brukt så mykje på ein ring. Personleg hadde pengene heller gått til bryllaupsfesten eller til bustad. 25k hadde betalt mykje av bryllaupsfesten me fantaserer om ein vakker dag, men me ønsker det uformelt.
Gjest *smak* Skrevet 23. juni 2008 #5 Skrevet 23. juni 2008 Selvfølgelig kunne jeg tenkt meg en forlovelsesring til 25 000 med diamanter da vi forlovet oss, men så god råd hadde vi ikke. Vi kjøpte forlovelsesringer til 2 000 hvor jeg i ettertid har fått satt inn en diamant.
Gjest Gjest_Geir_* Skrevet 24. juni 2008 #6 Skrevet 24. juni 2008 Takker for svar. Bare så det er sagt så er ikke 25k noe som påvirker min daglige økonomi i spesiell grad. Har få forpliktelser brukbar lønn og bor billig. Generelt fornuftig med penger. Så da er egentlig spørsmålet om dette er unormalt dyrt, flashy etc etc. Målet med dette er jo utelukkende at dette skal bli perfekt. Det blir det nok uansett pris på ringen, men det er klart det hadde værtlitt gøy å være litt ufornuftig for engangs skyld og sklå skikkelig til. Men synes dette er vanskelig. Frierring eller forlovelsesringer. Jeg tror hun ønsker hele prosessen ganske så tradisjonell. Men jeg vil jo gjerne ha en ring når jeg frir.... Blir det en dyr frierring og forlovelsesringer så begynner det å dra på seg.... Burde snart ta en avgjørelse på ringen så jeg får sove om natten!
Gullfia Skrevet 24. juni 2008 #7 Skrevet 24. juni 2008 Ikke helt sikker på forskjellen mellom en frierring og forlovelsesring jeg.... Men hadde det vært meg hadde jeg vært mer enn fornøyd med den diamantringen som forlovelsesring... Gi henne den når du frir og så kan dere kanskje gå sammen og finne en ring til deg og?
Gjest Pupsilure Skrevet 24. juni 2008 #8 Skrevet 24. juni 2008 Jeg ville ha en frierring, får jo uansett en giftering senere, og da har jeg to ringer. Mer enn det vil jeg ikke ha, da jeg ikke liker smykker noe særlig. Og jeg har planer om å gi bort diamantringen til en av barna våre etterhvert, når de blir store. Min diamantring kostet 9000 kr. Noe dyrere vet jeg ikke om jeg hadde turt å bruke.
Solstrålejenta Skrevet 24. juni 2008 #9 Skrevet 24. juni 2008 Min kjære fridde til meg med diamantring og det var veldig riktig for meg iallefall Vi hadde allerede i lang tid i forveien bestemt oss for at vi ønsket å gjøre det på denne måten og at vi heller sammen skal finne gifteringene våre en gang før vi gifter oss... De skal vi ikke sette på før i kirken... Så nå i forlovelsestiden er det bare jeg som går med ring Jeg tror det er veldig forskjellige hva folk ønsker på akkurat dette området, men du kjenner kanskje kjæresten din såpass godt at du vet om hun vil sette pris på en diamantring eller ikke... Jeg ble iallefall kjempeglad for det!! Føler du det er riktig så synes jeg du skal gå for det...
Gjest Gjest Skrevet 24. juni 2008 #10 Skrevet 24. juni 2008 Så da er egentlig spørsmålet om dette er unormalt dyrt, flashy etc etc. Det er nok noe uvanlig i alle fall. Enkle gullringer til begge er den norske tradisjonen og det er slik alle jeg vet om har gjort deg (bortsett fra min mann, da) Min kjære fridde til meg med en diamantring. Den kostet heldigvis "bare 5000 kr". For jeg får ikke brukt denne i hverdagen (den har "utstikkende" diamant) Så kjøpte vi oss ringer til begge sammen. Jeg var i alle fall veldig glade for å få være med å bestemme hvordan ringen jeg skal gå med resten av livet ser ut. Det viktigste er at du gjør noe hun vil sette pris på, og det ved du så mye mer om hva er enn vi som ikke kjenner henne. Hva med å spørre hennes nærmeste venninne..? Hva hun tror vil falle i smak? Evt få venninnen til å "fritte henne ut" Lykke til i alle fall. Husk at det er forholdet deres som er det viktigste utansett. Dette med ringer er bare "ekstra kos og moro"
Gjest Gjest_Geir_* Skrevet 24. juni 2008 #11 Skrevet 24. juni 2008 Da tror jeg vi kanskje går for frierringen med diamant. Diamant kan neppe slå feil ut i dette tilfellet tror jeg. Det er jaggu ikke rart folk blir usikre på dette her. Er ikke så lett.... Men får man ringen på plass kan man heller begynen å glede seg til selve frieriet:)
LilleMy28 Skrevet 24. juni 2008 #12 Skrevet 24. juni 2008 Når en skal bruke frierring er det viktig å tenke på at dette også er en ring som skal brukes daglig i mange år så den må passe stilen hennes og være praktisk. Vi skal bruke frierring, men jeg er ganske kresen på ringen, så jeg dropper hint om hvordan jeg vil ha den. Den skal ikke være for høyt bygget (står for mye opp), den skal ikke være enstens (kjedelig, alle har det), diamanten/e skal være innfestet og ikke på klør (disse brekker lett og diamanten kan falle ut), helst princesscut (firkantet), og når vi gifter oss vil jeg gjerne ha den på samme finger som gifteringen og den må derfor ha kanter som legger seg fint intill en enklere ring. Og med mine fingre så ser ringer som er litt firkantede slipt bedre ut en de som er avrundet... Jeg har prøvd ringer som koster alt fra 3000 til 35 000 og den jeg virkelig har falt for koster 8000, så prisen har faktisk ikke så mye å si på om jeg liker den eller ikke. Jeg gikk lenge og drømte om en ring til 14 000 som jeg hadde sett i vinduet, men da jeg fikk den på fingeren så var den ikke meg liksom... Forvirra? He he, jeg er ikke så enkel. Men det er jo tross alt noe jeg skal leve med og se på resten av livet.
Gjest Gjest Skrevet 24. juni 2008 #13 Skrevet 24. juni 2008 Prinsessecut er det peneste! Og det kan ikke være noe annet materiale enn platina i forlovelse og giftering. 25 000 er helt greit!
Gjest Gjest Skrevet 24. juni 2008 #14 Skrevet 24. juni 2008 Prinsessecut er det peneste! Og det kan ikke være noe annet materiale enn platina i forlovelse og giftering. Ja, vel? Hva som er penest finnes det vel svært ulike meninger om. Og da er det mange gifteringer som ikke "kan være", for vanlig gult gull er fremdeles mest vanlig. 25 000 er helt greit! Betryggende..
Gjest Gjest_Geir_* Skrevet 24. juni 2008 #15 Skrevet 24. juni 2008 Platina er vel sånn jeg har forstått ikke det vanligste. Prinsessecut er? Husker ikke helt når jeg ikke står i butikken! Ellers er det store prisforskjeller ute å går. Så litt vrient å velge
Gjest Gjest Skrevet 24. juni 2008 #16 Skrevet 24. juni 2008 Princes cutt er firkantet diamant. Ringen får et strammere utseende når stenen er firkantet. Klassiske er jo rund sten, og ikke firkantet etter min mening. Rund Solitaire sten er den mest solgte stenen i verden. Platina er definitivt ikke vanlig i Norge. Du skal slite med å finne platina i vanlige butikker i norge og jeg tror faktisk ikke det er så viktig. I USA og england er dette mer viktig da platina er edlere metal. Tror mange jenter sier at de ikke ville ha hatt en fin diamantring til 25K men når mannen kommer løpende med den er der nok ikke mange som sier nei til den likevel... er bare min tanke da. Så hvis du har råd til det hvorfor ikke. Jeg er gift med amerikaner og der er ringen kanskje litt mer viktig. Der er "uskrevne" regler på hvor mye de skal legge i ringen. Mange sier 2,5 månedslønninger. Så derfor er jeg kanskje litt "ødelagt" i hjernen på hva man kan betale for forlovelsesring.
Jade Skrevet 24. juni 2008 #17 Skrevet 24. juni 2008 (endret) 32 år her og normalt god råd. Jeg ville aldri turt å gå med en ring som kostet 25000,- Frierringen/forlovelsesringen min koster 4-6000. Mye dyrere enn jeg hadde tenkt, egentlig. Men det var drømmeringen, så da kunne det ikke bli noen andre ringer... (jeg fikk velge ut forlovelsesringen selv). Det er ikke noen utstikkende diamanter på den, så da kan jeg bruke den til hverdags. Ellers ville det nok bare vært i pene selskaper osv. Ellers så kjenner du nok dama di bedre enn meg. Hun blir sikkert kjempeglad for en slik ring. Endret 24. juni 2008 av Jade
Gjest Gjest_Tom_* Skrevet 24. juni 2008 #18 Skrevet 24. juni 2008 Hei hei. Vært innom diverse gullsmeder selv og er på saqmme jakt som trådstarter. Det er jammen ikke så lett, da man leser her virker det som om 4-6000,- er mye. Spør du i butikken så er det 10-30 000,- som fremstår som normalt. Hva skal man tro!? Er det en spesiell type mennesker her inne eller blir vi lurt trill rundt i butikkene??
Jade Skrevet 24. juni 2008 #19 Skrevet 24. juni 2008 Jeg regner med at jeg ligger under gjennomsnittet når det gjelder pris på forlovelsesringer for etablerte med "normalt god råd". Jeg går sjelden med smykker, ihvertfall ikke dyre smykker. Så ikke bruk meg som "normalen" ihvertfall Butikken ligger sikkert litt over gjennomsnittet. De vil trossalt tjene mest mulig på ringen du skal kjøpe
Branna Skrevet 24. juni 2008 #20 Skrevet 24. juni 2008 Jeg har lenge jobbet i en gullsmed, og dette er min erfaring: Jeg vil si at prisen på ringen er absolutt ikke det viktigste, men hvordan type kjæresten din er. Er hun romantisk i stilen (mye skjørt og kjoler, langt hår, bluser osv), så kan kanskje en ring i hvitt gull med en midtsten og små stener på sidene være midt i blinken, eller en ring med tre opphevede stener på. Er hun mer klassisk og enkel i stilen, liker ting stilrent, så er kanskje en enstensring det beste. Men er hun mer sportslig eller arbeider mye med hendene, for eksempel, så kan en glatt gullring være det ideelle. Du kjenner kjæresten din, så gå for det som føles mest riktig. Se for deg ulike typer ringer på fingeren hennes. Uansett så er det viktigste at du faktisk har lagt veldig mye planlegging rundt dette, og hun kommer sikkert uansett til å bli kjempeglad for den!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå