tuji Skrevet 23. juni 2008 #1 Skrevet 23. juni 2008 Jeg har et digitalt kompaktkamera, Fujifilm F30 (tror jeg). Det er under ett år gammelt. Forleden dag oppdaget jeg at skjermen var knust. Jeg håper at reiseforsikringen dekker det, men er ikke sikker. Er det noen som vet ca hva det koster å få ny skjerm (hvis det er mulig)?
Orthia Skrevet 23. juni 2008 #2 Skrevet 23. juni 2008 Tror det koster rundt 1500. Du kan forsøke å ringe et kameraverksted og høre, evt sende det inn og få et prisoverslag på reparasjonen.
Gjest Raptuza Skrevet 23. juni 2008 #3 Skrevet 23. juni 2008 Datra mi mista kameraet vårt ned så zoomen kilte seg fast. Gjekk ikkje an å ta bilder. Gjekk til fotobutikk for å sjå på det og det lønnna seg ikkje. Apparatet kosta som nytt 1500-2000 kr.
Gjest Oxford Skrevet 23. juni 2008 #4 Skrevet 23. juni 2008 (endret) dd Endret 27. juli 2008 av Oxford
Gjest Gjest Skrevet 24. juni 2008 #5 Skrevet 24. juni 2008 Jeg har et digitalt kompaktkamera, Fujifilm F30 (tror jeg). Det er under ett år gammelt. Forleden dag oppdaget jeg at skjermen var knust. Jeg håper at reiseforsikringen dekker det, men er ikke sikker. Er det noen som vet ca hva det koster å få ny skjerm (hvis det er mulig)? For at reiseforsikringen skal dekke det kreves følgende: At du er på reise At det ikke er selvforskyldt I tillegg må du regne med en egenandel på forsikringen, den er gjerne på 500 kroner
tuji Skrevet 24. juni 2008 Forfatter #6 Skrevet 24. juni 2008 For at reiseforsikringen skal dekke det kreves følgende: At du er på reise At det ikke er selvforskyldt I tillegg må du regne med en egenandel på forsikringen, den er gjerne på 500 kroner Min reiseforsikring gjelder fra jeg går ut døren hjemme, så sånn sett var jeg på reise. Jeg er klar over at det er en egenandel, og ut fra det dere sier, ser det ikke ut som det vil lønne seg å reparere kameraet. Æsj.
Gjest Gjest Skrevet 24. juni 2008 #7 Skrevet 24. juni 2008 Min reiseforsikring gjelder fra jeg går ut døren hjemme, så sånn sett var jeg på reise. Jeg er klar over at det er en egenandel, og ut fra det dere sier, ser det ikke ut som det vil lønne seg å reparere kameraet. Æsj. Dette tror jeg er en utbredt misforståelse: Det gjelder fra du går ut døren når du er på vei til en reise, men ikke når du bare skal på jobben, butikken, osv. Så kommer kravet at det ikke er selvforskyldt, du må altså sannsynliggjøre at det er utenforliggende årsaker til at kameraet ditt ble ødelagt: At andre gjorde det, og ikke at du selv var uheldig. Men du vet vel kanskje hvordan skaden oppsto? Hvis ikke får du faktisk ikke dekket det.
tuji Skrevet 24. juni 2008 Forfatter #8 Skrevet 24. juni 2008 Dette tror jeg er en utbredt misforståelse: Det gjelder fra du går ut døren når du er på vei til en reise, men ikke når du bare skal på jobben, butikken, osv. Så kommer kravet at det ikke er selvforskyldt, du må altså sannsynliggjøre at det er utenforliggende årsaker til at kameraet ditt ble ødelagt: At andre gjorde det, og ikke at du selv var uheldig. Men du vet vel kanskje hvordan skaden oppsto? Hvis ikke får du faktisk ikke dekket det. Jeg var på reise, og har ikke tenkt å forsøke meg på forsikringssvindel.
Gjest Elfrida Skrevet 24. juni 2008 #9 Skrevet 24. juni 2008 Dette tror jeg er en utbredt misforståelse: Det gjelder fra du går ut døren når du er på vei til en reise, men ikke når du bare skal på jobben, butikken, osv. Du kjenner vel ikke vilkårene til reiseforsikringen til TS? Det finnes reiseforsikringer som gjelder fram man trår over terskelen hjemme, uansett hvor man skal hen og hvorfor.
Gjest Gjest Skrevet 24. juni 2008 #10 Skrevet 24. juni 2008 Du kjenner vel ikke vilkårene til reiseforsikringen til TS? Det finnes reiseforsikringer som gjelder fram man trår over terskelen hjemme, uansett hvor man skal hen og hvorfor. Gjør det det, eller er det slik at du er blant de som misforstår denne regelen? Joda, jeg kjenner vilkårene til både ts reiseforsikring og andres reiseforsikringer: felles for dem alle er at de gjelder i forbindelse med reise. Jeg tror hver enkelt nøye bør sette seg inn i hva reiseforsikringen faktisk gjelder. Den gjelder på reise, ikke på vei til jobb. For at kameraet ditt skal være forsikret på vei til jobb, gjelder egne verdiforsikringer
Gjest Gjest Skrevet 24. juni 2008 #11 Skrevet 24. juni 2008 Her er fasiten: Forsikringen gjelder for reiser i hele verden. Følgende unntak gjelder: 1 På reiser mellom bosted og arbeid/skole. 2 I hjemmet, på arbeidsstedet, på skole, og innenfor kommuner der Sikrede bor, arbeider, eller går på skole. 3 I de land og områder som er nevnt i Generelle bestemmelser (se vilkårenes punkt 13) og Utenriksdepartementets web-sider ;
Gjest Gjest Skrevet 24. juni 2008 #12 Skrevet 24. juni 2008 Noen, f.eks Gjensidige, dekker ting som inntreffer på reise mellom hjem og arbeid.
Gjest Gjest Skrevet 24. juni 2008 #13 Skrevet 24. juni 2008 fasit for TrygVesta: Hvor gjelder reiseforsikringen? Forsikringen dekker reiser av inntil 45 dagers varighet over hele verden, og gjelder fra den dag man reiser fra bostedsadressen i Norge og til man er tilbake på samme sted. Forsikringen gjelder ikke hjemme eller på arbeids-/undervisningssted i arbeids-/undervisningstiden. For ferie- og fritidsreiseforsikring må reisen ha minst 1 overnatting for å gjelde.
Gjest Gjest Skrevet 24. juni 2008 #14 Skrevet 24. juni 2008 fasit for storebrand: "Forsikringen omfatter ikke dagsreiser"
Gjest Elfrida Skrevet 24. juni 2008 #15 Skrevet 24. juni 2008 (endret) Min reiseforsikring gjelder for ferie-, fritids- og yrkesreiser, og stiller ingen krav til overnatting eller flyreise. Den dekker meg IKKE i hjemmet, på arbeidssted eller undervisningssted. Så når jeg reiser til trening er det en reise, når jeg reiser til jobb er det en reise. Slik har i hvert fall jeg forstått vilkårene - men jeg finner dem ikke på nett noe sted. Fant det: http://portal01.sparebank1.no/weblink/fell...ng%20vilkar.pdf Endret 24. juni 2008 av Elfrida
tuji Skrevet 24. juni 2008 Forfatter #16 Skrevet 24. juni 2008 Men da kan jeg berolige dere med at jeg faktisk var på en reise, som varte mer enn en dag. Akkurat som om det var det med forsikringen jeg spurte om
Gjest Gjest Skrevet 24. juni 2008 #17 Skrevet 24. juni 2008 Min reiseforsikring gjelder for ferie-, fritids- og yrkesreiser, og stiller ingen krav til overnatting eller flyreise. Den dekker meg IKKE i hjemmet, på arbeidssted eller undervisningssted. Så når jeg reiser til trening er det en reise, når jeg reiser til jobb er det en reise. Slik har i hvert fall jeg forstått vilkårene - men jeg finner dem ikke på nett noe sted. Fant det: http://portal01.sparebank1.no/weblink/fell...ng%20vilkar.pdf Du tar feil, du er IKKE dekket når du "reiser" til jobb eller på trening. Jeg har lest forsikringsvilkårene dine, og der er det skrevet tydelig: "Forsikringen gjelder på ferie- og fritidsreiser samt yrkesreiser i det område som framgår av forsikringsbeviset. Hvis ikke annet framgår av forsikringsbeviset, gjelder forsikringen inntil 45 dager for hver enkelt reise. "- Reisen regnes fra det tidspunkt man reiser fra bostedsadressen og til man er tilbake. Ansvarsforsikringen gjelder kun på reiser utenfor Norden. Forsikringen gjelder ikke -- når sikrede oppholder seg hjemme eller på arbeids-/undervisningssted i Norden i arbeids-/undervisningstiden." Er du ferdig med å krangle på dette nå?
Gjest Gjest Skrevet 24. juni 2008 #18 Skrevet 24. juni 2008 Ansvarsforsikringen gjelder kun på reiser utenfor Norden. Dette er vel så viktig..
Gjest Gjest Skrevet 24. juni 2008 #19 Skrevet 24. juni 2008 Men da kan jeg berolige dere med at jeg faktisk var på en reise, som varte mer enn en dag. Akkurat som om det var det med forsikringen jeg spurte om Da dekker forsikringen, DERSOM det er an utenforliggende årsak til at kameraet ble ødelagt. Har du selv ødelagt det er du ikke forsikret.
Gjest Elfrida Skrevet 24. juni 2008 #20 Skrevet 24. juni 2008 Du tar feil, du er IKKE dekket når du "reiser" til jobb eller på trening. Jeg har lest forsikringsvilkårene dine, og der er det skrevet tydelig: "Forsikringen gjelder på ferie- og fritidsreiser samt yrkesreiser i det område som framgår av forsikringsbeviset. Hvis ikke annet framgår av forsikringsbeviset, gjelder forsikringen inntil 45 dager for hver enkelt reise. "- Reisen regnes fra det tidspunkt man reiser fra bostedsadressen og til man er tilbake. Ansvarsforsikringen gjelder kun på reiser utenfor Norden. Forsikringen gjelder ikke -- når sikrede oppholder seg hjemme eller på arbeids-/undervisningssted i Norden i arbeids-/undervisningstiden." Er du ferdig med å krangle på dette nå? Jeg oppfattet ikke dette som en krangel, men deg om det. Jeg kan ikke se av det du har sitert her at reise mellom hjem og arbeid ikke er dekket. Det står faktisk ikke det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå