*snuppis* Skrevet 23. juni 2008 #1 Del Skrevet 23. juni 2008 lurer vel helt enkelt bare på, er det farlig å spise for mye av b vitaminene? Feks at man tar fire tab om dagen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wildy Skrevet 23. juni 2008 #2 Del Skrevet 23. juni 2008 Alt med måte, også vitaminer. Forhold deg til oppgitt døgndose. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SummerJoy Skrevet 23. juni 2008 #3 Del Skrevet 23. juni 2008 B vitaminer er ikke farlig å ta mange av. Man tisser ut igjen det man ikke har bruk for. Men ville ikke tatt 4 tabletter daglig så altfor lenge av gangen da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laperla Skrevet 23. juni 2008 #4 Del Skrevet 23. juni 2008 lurer vel helt enkelt bare på, er det farlig å spise for mye av b vitaminene? Feks at man tar fire tab om dagen? B vitaminer kan føre til stygg og uren hud. Det skjedde i allefall meg... Når jeg slutta med de, ble huden fin igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest farmasøyt Skrevet 24. juni 2008 #5 Del Skrevet 24. juni 2008 Alt med måte, også vitaminer. Forhold deg til oppgitt døgndose. Enig, man bør ikke overskride døgndose. B vitaminer er ikke farlig å ta mange av. Man tisser ut igjen det man ikke har bruk for. Men ville ikke tatt 4 tabletter daglig så altfor lenge av gangen da. Det er ikke sant at dette at kroppen bare tar det den har bruk for og skiller ut resten igjen. Det er en viss "rate" kroppen har for å skille ut stoffer per tidsenhet, så det vil si at man blir gående med stoffet en stund i kroppen før kroppen klarer å skille ut alt. Så hvis man hiver innpå flere vitamintabletter av samme sort hver dag (altså over anbefalt døgndose) vil muligheten ligge der for opphopning av stoffene i kroppen. Man vet at fettløselige vitaminer kan gi forgiftninger i store doser over lengre tid, og tenkte før at dette ikke gjalt vannløslige vitaminer, men der tok den tidligere forskningen feil. Snakk med en ernæringsekspert, feks hos Nycoplus, og du vil få svar på dine spørsmål. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 25. juni 2008 #6 Del Skrevet 25. juni 2008 B-vitaminer er vannløselige, derfor tisser man ut det kroppen ikke trenger. Det er samme er det med C-vit, men man kan da få et C-vit sjokk som ser ut som elveblest på huden. Har ikke hørt at man kan få det med B-vit, men man trenger jo ikke å stappe seg full av "kunstige" vitaminer, det holder med den anbefalte døgndosen eller det legen foreskriver. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SummerJoy Skrevet 25. juni 2008 #7 Del Skrevet 25. juni 2008 Enig, man bør ikke overskride døgndose. Det er ikke sant at dette at kroppen bare tar det den har bruk for og skiller ut resten igjen. Det er en viss "rate" kroppen har for å skille ut stoffer per tidsenhet, så det vil si at man blir gående med stoffet en stund i kroppen før kroppen klarer å skille ut alt. Så hvis man hiver innpå flere vitamintabletter av samme sort hver dag (altså over anbefalt døgndose) vil muligheten ligge der for opphopning av stoffene i kroppen. Man vet at fettløselige vitaminer kan gi forgiftninger i store doser over lengre tid, og tenkte før at dette ikke gjalt vannløslige vitaminer, men der tok den tidligere forskningen feil. Snakk med en ernæringsekspert, feks hos Nycoplus, og du vil få svar på dine spørsmål. Jeg er klar over det, derfor jeg sa at man ikke burde ta det over lengre tid. Men det er helt ok å ta over døgndose en liten periode om man har behov for det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 26. juni 2008 #8 Del Skrevet 26. juni 2008 lurer vel helt enkelt bare på, er det farlig å spise for mye av b vitaminene? Feks at man tar fire tab om dagen? Hei. B vitaminer er vannløselige o g lagres derfor ikke i kroppen. Men ser ingen vits i å ta overdoser av B vitamin, hva skulle det være godt for egentlig??? Å spise vitaminer og helsekostprodukter krever langsiktighet for å virke godt ikke overdoser, det er bare tull. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 26. juni 2008 #9 Del Skrevet 26. juni 2008 Jeg tok lenge b-vitaminer for å styrke hår og negler, og for å få bedre hud. Tok litt mer enn anbefalt døgndose. Men jeg fikk en uønsket virkning, nemling dunvekst i ansiktet.. Sluttet med b-vitaminene, og den uønskete hårveksten sluttet..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SummerJoy Skrevet 26. juni 2008 #10 Del Skrevet 26. juni 2008 Vel hvorfor man skal ta over døgndose? Hvis man har behov for ekstra b vitamin kanskje? I fjor vinter hadde jeg mangel på vitamin B. Tok da 4 tabletter daglig til glasset var tomt. Ble utrolig mye bedre. Når man har mangler er ikke anbefalt døgndose nok. Foressten står det tydelig på b-vitamin preperat at mer en anbefalt døgndose kan taes ved behov. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå