Gå til innhold

Jorda i blomsterpotta mugner - hva gjør jeg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk en blomst av ei venninne, og kort tid etterpå la jeg merke til at jorda mugnet.. Det er et sånt hvitt lag øverst i jorda.

Mistenker at jeg har vannet for hardt, er løpet kjørt?

:tristbla:

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Den kan ha hatt muggen allerede i butikken.

Ser planten fin ut, hadde jeg prøvd å bytte jorden.

Skrevet

Det skal visst hjelpe å spraye planten med atamon (det er et konserveringsmiddel som brukes mest i syltetøy tror jeg). Rør 2 ts atamon ut i 1 liter vann og sprøyt på . Det er ihvertfall verdt et forsøk før du begynner å bytte ut jorda. Mugg og soppsporer er naturlig nesten overalt, og når det er fuktig trives og vokser det. Så det er ikke sikkert at å bytte ut jorda vil løse problemet heller. Men kanskje det vil hjelpe å la gjorda tørke ut mellom hver gang du vanner den? Hvis den tåler det, selvfølgelig. ;)

• 1 år senere...
Gjest Gjest_jonas_*
Skrevet
Det skal visst hjelpe å spraye planten med atamon (det er et konserveringsmiddel som brukes mest i syltetøy tror jeg). Rør 2 ts atamon ut i 1 liter vann og sprøyt på . Det er ihvertfall verdt et forsøk før du begynner å bytte ut jorda. Mugg og soppsporer er naturlig nesten overalt, og når det er fuktig trives og vokser det. Så det er ikke sikkert at å bytte ut jorda vil løse problemet heller. Men kanskje det vil hjelpe å la gjorda tørke ut mellom hver gang du vanner den? Hvis den tåler det, selvfølgelig. ;)

muggen tåler som regel også tørke...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...