MiniMjau Skrevet 23. juni 2008 #1 Skrevet 23. juni 2008 Hvor ofte kan/skal en gå tur med hunden? Jeg passer en hund for noen venner en ukes tid, og JEG vil gjerne ut å gå nesten hele tiden. Det er så kos med hund!!! I helgen har vi gått 3-4 turer pr dag, hvor en av turene har vært ganske lang (over 1 time) og oppi skogen. På de andre småturene har hunden alltid gjort fra seg... Morgentur er obligatorisk og en tur før vi legger oss... og en lang god tur med leking og løping... Det er en middels stor hund, gjeterhund i blodet...
FantasDick Skrevet 23. juni 2008 #4 Skrevet 23. juni 2008 Så lenge hunden har lyst å gå ut på tur, er det vel ikke noe i veien for å gå ut så ofte du har lyst. Vår hund får alltid 3 turer om dagen - morgen før jobb, etter jobb og på kvelden før vi legger oss. I helgene og når det passer seg sånn går vi ofte ut flere ganger. Synes du/dere har vært flinke og i alle fall gått fint med turer med hunden.
Gjest Gjest Skrevet 23. juni 2008 #5 Skrevet 23. juni 2008 To turer er minimum. Det avhenger jo også litt om hunden har mulighet til å stå ute i hagen eller ei. Vår hund vil ikke ut mer enn to ganger. Vi prøvde i starten å gå tre ganger med henne, men det endte med en drittsur bikkje som ente la seg rett ned når vi skulle til å gå ut av innkjørselen, eller kom mulkende etter oss så langt bak som båndet tillot med halen rett ned fnysing og snøfting. Hun er dog ute i hagen store deler av dagen, og tisser der. Bæsje må vi laaangt vekk fra huset før vi kan gjøre, dog, noe annet skulle tatt seg ut, ja... Hadde hun ikke hatt mulighet til å snuse rundt og tisse i hagen hadde vi nok gått tur minst 3-4 ganger.
SummerJoy Skrevet 23. juni 2008 #6 Skrevet 23. juni 2008 Kommer veldig an på rasen. Høres ut som dere gjør en knallbra jobb! Jeg syns iallefall det er viktig at de får minst en tur hvor de blir skikkelig sliten. 5 rusleturer i nabolaget blir ikke helt det samme som en lang tur med mye tempo, en joggetur, en svømmetur, en lekerunde med ball osv. Merker godt på hunden vår om det er en dag han ikke har fått pest seg skikkelig. Da vil han liksom ut hele tiden, og går å legger seg senere. (Legger seg vanligvis kl 23, morsomt at han har så klar døgnrytme, hehe
Gjest Pia 30.08.08 Skrevet 23. juni 2008 #7 Skrevet 23. juni 2008 I mine øyne er 3 turer absolutt minimum. Men det kommer jo selvfølgelig an på hvor lange dem er, og hvor mye oppmerksomhet og ikke minst mental trening hunden får ellers. Men jeg kunne aldri latt hundene komme seg ut å få gjort sitt fornødne mindre enn tre ganger om dagen.
Ecolia Skrevet 23. juni 2008 #8 Skrevet 23. juni 2008 Men hva er TUR da, og hva er lufting liksom. Vi går ikke mer enn en TUR, men lufting skjer jo...ja, har ikke telling, mange ganger om dagen. Setter døra åpen til hagen, så får de løpe inn og ut som de ønsker
Kara W Skrevet 23. juni 2008 #9 Skrevet 23. juni 2008 Hva hunden trenger kommer litt ann på hva hunden er vandt til. Noen hunder har innebygd klokke, og får den ikke tur til vanlig tid så blir den skikkelig stresset. Er hunden vant til å være ute mye blir det for lite med bare to-tre turer om dagen f.eks. Hunden trenger som regel minimum to turer hver dag. Som hovedregel vil jeg si at man kan gå så mye tur med en hund som man selv orker, men dette kommer igjen veldig ann på hunden. Er den ikke vant til å gå mye/lang tur så kan en tre timers skogstur bli alt for mye, mens det for andre hunder er en akkurat passe tur. Se det ann på hunden. Virker den sliten og begynner å dilte langt etter deg er det på tide å komme seg hjem. Har hunden mye pels kan det hende den ikke vil gå noe særlig når det er sol. Jeg vil si at hunden er heldig som får dra på ferie til en som vil være så mye ute med den! Tur med hund er mer enn bare et dobesøk, så det at hunden ikke gjør fra seg betyr ikke at den har fått for mye tur.
MiniMjau Skrevet 24. juni 2008 Forfatter #10 Skrevet 24. juni 2008 Så bra at jeg gjør ting riktig da! Voffen får 2-3 "tisseturer" i nabolaget, samt 1 skikkelig minimum 1 times skogstur pr dag med joggesko og treningstøy(meg da, ikke bikkja) og litt løping. I tillegg blir den sluppet ut i hagen hvor den kan skvette litt, vi leker og kaster pinner etc. Den er ikke så veldig leken.... mer sosial og at den liker å være rundt oss og der vi er.
MiniMjau Skrevet 24. juni 2008 Forfatter #11 Skrevet 24. juni 2008 Vi har blitt så glad i den hunden, tror ikke vi vil levere den tilbake til eieren! :-D
Gjest Gjest Skrevet 24. juni 2008 #12 Skrevet 24. juni 2008 Du burde fått deg din egen. Høres ut som du er en fin hundetype
NovaFlare Skrevet 24. juni 2008 #13 Skrevet 24. juni 2008 Jeg har en liten chinese crested, som i tillegg er kjent for å trenge lite trim, likevel får han 4 turer om dagen. For meg handler det ikke bare om mental og fysisk trim, men også om opplevelser, jeg vil ikke at min hund skal ha et kjedelig liv bare fordi den er liten Går en halvtime morgen og kveld, og to turer midt på dagen som er ca 1 time på hver løs i parken med andre hunder. I tillegg da til å være med på cafe og nesten overalt jeg går.
Gjest Gjest Skrevet 28. juni 2008 #14 Skrevet 28. juni 2008 Her er det kort morgentur på ca 15-30 min, alt avhengig av når vi kom oss opp. Lengre tur på en time rett etter at vi kommer hjem. Kveldstur på 30 min. I tillegg lekes det osv + en tissetur eller to. Vi har en liten rase.
Gjest Gjest_Marte_* Skrevet 29. juni 2008 #15 Skrevet 29. juni 2008 Jeg har en liten chinese crested, som i tillegg er kjent for å trenge lite trim, likevel får han 4 turer om dagen. For meg handler det ikke bare om mental og fysisk trim, men også om opplevelser, jeg vil ikke at min hund skal ha et kjedelig liv bare fordi den er liten Går en halvtime morgen og kveld, og to turer midt på dagen som er ca 1 time på hver løs i parken med andre hunder. I tillegg da til å være med på cafe og nesten overalt jeg går. Er det virkelig lov å ha hunder med på cafè?
Gjest Gjest Skrevet 29. juni 2008 #16 Skrevet 29. juni 2008 Er det virkelig lov å ha hunder med på cafè? Strengt forbudt over alt, dersom det ikke er utebord.
mofie Skrevet 10. juli 2008 #18 Skrevet 10. juli 2008 Jeg hadde ikke hatt noen problemer med å la en som deg passe hunden min Hunden koser seg nok masse! Merker godt at hunden min er blitt eldre... Han er 7år, å orker ikke lange turer i skog og mark like bra som før... hihi... Liker bedre å kose seg ute nå, sålenge det ikke regner...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå