Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har nettopp flyttet inn i en blokk i et borettslag. Vi betaler akonto strøm hver måned. Men er jeg nødt til å avlese strømmen og registrere et eller annet sted for at de skal ha kontroll på hvor mye jeg faktisk har brukt? Jeg bruker jo ikke så mye strøm som jeg betaler akonto for.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

vi har det slik vi også..Er bare å lese av:)

Skrevet

Jeg har aldri bodd for meg selv før, så jeg aner ikke hva jeg skal gjøre, jeg. Hvor skal jeg registrere hvor mye strøm jeg har brukt da? Jeg vet ikke engang hvilket strømselskap borettslaget bruker...

Skrevet

hm...Du velger vel selv hvilket strømselskap du bruker. Det måtte hvertfall. men uansett kan du ringe hafslund og høre med dem, for alle har hvertfall nettleien der ville jeg tro..Litt usikker.

Strømmen leser du jo av i sikringsskapet.

vi får beskjed fra hafslund til hvilken dato vi skal lese av. vi fikk først et ark vi måtte fylle ut og sende inn. Men gjorde det om, slik at det ble enklere og slik at vi fylte det ut på deres hjemmeside, ved noen enkle tastetrykk så var det registrert.

Gjest Gjest
Skrevet

Såvidt jeg har skjønt kan vi ikke velge strømselskap, nei. Da jeg flyttet inn og vi måtte avlese strømmen for å finne ut hvor mye forrige eier hadde brukt, fylte jeg samtidig inn et skjema for å bli kunde hos Fjordkraft. Men det fikk jeg i retur av Fjordkraft, som sa at de ikke kunne inngå et kundeforhold med meg siden borettslaget jeg bodde i allerede var kunde hos noen andre. Så det ser ut til at borettslaget har bestemt strømleverandør for samtlige beboere.

Men det er jo helt umulig å få svar på noe som helst av styreleder.. og ikke har jeg fått noen papirer på hvordan ting skal foregå i laget heller.

Skrevet

Jeg bor i borettslag og vi har det på samme måte. Du kan ikke velge leverandør selv. Alle i laget må ha samme leverandør. Alle leiligheter har egen måler men vi har en som leser den av 1-2 ganger i året (ca juni og i desember). Det du betaler i strøm pr mnd er basert på ca kw pr år. Det blir beregnet ut fra tidligere år. du kan følge med selv og se at når måleren blir avlest at dette er korrekt. Jeg blir trukket diretkte av borettslaget ca 600 pr mnd når husleia blir trukket. Når de leser av i slutten av året får jeg i februar en oversikt av borettslaget forbruket. og om jeg da har betalt for mye eller for lite. Som regel får jeg igjen. Hvis du har en normal leielighet på ca 60-90 kvadrat er forbruket gjennomsnittlig 7000-9000kw pr år. hvis du har mistanke at du betaler for mye eller for lite så kan du ta kontakt med den i borettslaget som har med økonomien. Det er viktig og ta høyde for at strømmen kan være dyrerer om vinteren.

Håper du ble litt klokere

Skrevet (endret)

vi valgte selv altså...

vi har nettleia hos hafslund også har vi selve strømmen et annet sted som viste seg å være rimelig.

Men vi også måtte tegne helt på nytt, den forrige eieren sa opp sitt og vi måtte tegne nytt for å få strøm. Men valgte helt selv. Jeg vet at naboen har et annet enn oss..vi leser da av flere ganger i året, husker ikke eksakt, men hvertfal 4 ganger ville jeg tro

Endret av *snuppis*
Skrevet

Hvis du bor i selveier leilighet er nok regelen annen. Jeg har jobbet for kraftleverandør og vi hadde mange fra borettslag som ville vel leverandør selv, men det gikk ikke.

Skrevet

Det går an og ha nettleia en plass og strøm fra en annen, men dette kan beboerne ikke velge selv. Det er borettslaget som inngår avtale for å få en bilig avtale for alle. Men uansett så går prisen opp og ned hos alle og til syvende og sist er det ikke alltid en tjener særlig på det.

Skrevet
Jeg bor i borettslag og vi har det på samme måte. Du kan ikke velge leverandør selv. Alle i laget må ha samme leverandør. Alle leiligheter har egen måler men vi har en som leser den av 1-2 ganger i året (ca juni og i desember). Det du betaler i strøm pr mnd er basert på ca kw pr år. Det blir beregnet ut fra tidligere år. du kan følge med selv og se at når måleren blir avlest at dette er korrekt. Jeg blir trukket diretkte av borettslaget ca 600 pr mnd når husleia blir trukket. Når de leser av i slutten av året får jeg i februar en oversikt av borettslaget forbruket. og om jeg da har betalt for mye eller for lite. Som regel får jeg igjen. Hvis du har en normal leielighet på ca 60-90 kvadrat er forbruket gjennomsnittlig 7000-9000kw pr år. hvis du har mistanke at du betaler for mye eller for lite så kan du ta kontakt med den i borettslaget som har med økonomien. Det er viktig og ta høyde for at strømmen kan være dyrerer om vinteren.

Håper du ble litt klokere

Takk, jeg tror det er slik det er her hos oss også. Men jeg hadde fått inntrykket av at vi skulle få igjen pengene sånn hvert kvartal eller noe, så jeg ble så usikker siden det ikke kom noe oversikt over strøm eller noe. Men nå har jeg søkt litt på nettet, og det ser ut til at flere borettslag har det slik at strømmen bare blir lest av en gang i året og så får man igjen i slutten av året. Hrm, litt sleipt igrunnen, jeg bruker overhodet ikke strøm for 600 kr i måneden, som er det jeg betaler akonto, så hadde jeg fått igjen pengene oftere kunne de stått på konto så jeg fikk renter på dem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...