Gjest Gjest Skrevet 23. juni 2008 #1 Skrevet 23. juni 2008 Gjerne til lunsj Har en oppskrift på tunfisksalat i ren Fedon-stil, og er grundig lei den.
Suzy Skrevet 23. juni 2008 #2 Skrevet 23. juni 2008 Jeg pleier å slenge oppi det jeg har lyst på i tunfisksalat jeg: ruccula, agurk, isberg, cherrytomater, tunfisk, kalde pastaskruer, mais... og rømmedressing.
jordbærsmask Skrevet 23. juni 2008 #3 Skrevet 23. juni 2008 Jeg pleier å slenge oppi det jeg har lyst på i tunfisksalat jeg: ruccula, agurk, isberg, cherrytomater, tunfisk, kalde pastaskruer, mais... og rømmedressing. Mmmm, skal i hvert fall ha tunfisksalat til lunsj i dag
Gjest Gjest_sanna_* Skrevet 23. juni 2008 #4 Skrevet 23. juni 2008 Jeg spiser veldig mye tunfisk, jeg liker å woke den med mye grønnsaker og ris, blander med sursøt saus og vips så har du en lunsj/middag. tunfisk kan også brukes som pålegg. jeg jobber med å smøre baguetter og der har vi en variant med tunfisksalat. salaten lager vi ved å blande tunfisk, majones og pepper. Ser for meg at man lett kan lage sunnere varianter av den, bl.a. med lettmajones, kesam eller lett creme fraiche istede for majones, det hadde sikkert vært godt å kuttet opp litt løk og urter i salaten også. Denne kan smøres på brød/baguett sammen med salat, tomat og agurk eller andre grønnsaker! Jeg bruker også tunfisk i omelett: 1/2 boks tunfisk ett egg en eggevite løk purreløk paprika litt! chili bland sammen og stek, serveres med brød og salat.
jordbærsmask Skrevet 23. juni 2008 #5 Skrevet 23. juni 2008 Dette prøvde jeg idag, ikke så veldig originalt, men kjempegodt! Tunfisk i vann Isbergsalat Purre Agurk Pepper Sandwichmajones (faktisk 1g mindre fett enn lettmajones) Rørt sammen, og smurt på i rikelig monn på grovt rundstykke delt i to, en skive tomat og sylteagurk på toppen..... Nomnom!
Plym Skrevet 23. juni 2008 #6 Skrevet 23. juni 2008 Pastasasus med tunfisk: Fres hvitløk, chili og litt løk, ha i to bokser tomat, oregano, litt vineddik og sukker. La sausen koke inn en stund. Ha i en boks tunfisk, og la det koke fem minutter til. Tilsett kapers (hvis du liker det) rett før du serverer med spagetti. Dette er også en fin måte å få barn til å spise fisk, men da gjerne uten kapersen.
Gjest Zia Skrevet 23. juni 2008 #7 Skrevet 23. juni 2008 Jeg liker veldig godt denne retten, servert med litt grønn salat. Jeg foretrekker å tilsette tunfisken helt til slutt etter at jeg har tatt pannen av platen. Ellers kan den bli litt tørr, synes jeg.
Mischa Skrevet 24. juni 2008 #8 Skrevet 24. juni 2008 Jeg lager salat av purre (i skiver), mais, erter (selskapserter e.l.), eple i små biter, fullkornsmakaroni og tunfisk (+ evt. rød paprika) Dressing er majones blandet med en god dose karri, + smake til med salt/pepper/sitron/sukker.. nam
NullHull Skrevet 24. juni 2008 #9 Skrevet 24. juni 2008 Har anbefalt disse en gang før: Danske tunfiskfrikadeller Du kommer aldri til å tro at de er laget av tunfisk, og de ser akkurat ut som vanlige kjøttkaker. Til 2 pers trenger du: 2 bokser tunfisk i vann 1 løk, revet 2 bunter dill, hakket 1 bunt persille, hakket saft av 1/2 sitron eller lime (gjerne mer) 2 egg 2 ss creme fraiche (e.l. lettrømme, kesam...) salt, pepper 4 ss brødrasp (du har antakelig noen tørre smuler eller skalker i brødboksen? Hvis ikke tiden inne for å begynne å samle skorper og skalker ) Smør/olje til steking Lime- eller sitronbåter til servering. Finfordel fisken med gaffel, tilsett øvrige ingredienser og rør til en fin farse. Formes som vanlige kjøttkaker og stekes 5-6 min på hver side, skal være brune og gjerne ha litt stekeskorpe. Serveres med limebåter, og så er det f.eks kjempegodt med ovnsbakte rotgrønnsaker stekt med masse hvitløk!! Topper du det hele med remuladesaus, syltede rødbeter, sylteagurk, kapers osv. osv. har du et HERREMÅLTID.
Marikke Skrevet 24. juni 2008 #10 Skrevet 24. juni 2008 Det viktigste med tunfisksalaten er dressingen: God olivenolje (et par spiseskjeer) To dråper eplecidereddik En dæsj salt (kvart teskje) En halv dæsj hvit pepper Et fedd hvitløk Litt sukker (halv teskje) En teskje rømme (kan sløyfes) Bittelitt thousand island (kan sløyfes) Et dryss basilikum (kan sløyfes) Det skal ikke flyte dressing i salaten, den skal bare bli litt "gyllen". Bedre med for lite enn for mye.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå