Gjest Anonymous Skrevet 22. mai 2003 #1 Skrevet 22. mai 2003 Har prøvd før (uten resultat) men prøver igjen...: Noen som har vært i Peru her? Jeg skal dit i sommer, og planlegger å reise til Cusco/Macchu Pitchu (muligens feil skrevet) og Titicaca sjøen hovedsakelig. Blir veldig glad dersom noen har gode tips...begynner å bli litt bekymret for om kondisen skal holde opp Macchu Pitchu (planlegger en 3-4 dagers tur), så dersom noen har egne erfaringer, tar jeg gjerne imot dem. I tillegg hadde det vært okay om noen kan anbefale overnatting i Lima. Vi har blitt advart mot å være der for mye da det visstnok ikke er en spesielt koselig by, og planlegger derfor å bare ligge over der ei natt før vi tar fly videre til Cusco. Hadde vært okay å overnatte i nærheten av flyplassen, men det må være et trygt sted med okay standard... Håper noen kan hjelpe oss litt på vei!
Gjest Poirot Skrevet 22. mai 2003 #2 Skrevet 22. mai 2003 Tror kanskje jeg svarte deg sist gang? Tar derfor en kortverson, så får du si ifra om du vil ha mer: -Jeg har ikke gått opp til MP, men de fleste har med bærere og et ok tempo. Mine normale venninder klarte det og sa det var fantastisk. -Ta tog fra Cuzco til Puno, mye å se på 10t. tur i 4500m høyde -Dra på tur til Taquile i Titicacasjøen!!!!!!!!!!! Stille, fredfullt og helt annerledes enn det meste. (20 kr natten i overnatting privat, finnes ikke hotell). Man pleier da å stoppe innom Uros på vei ut (de flytende øyene). GOD TUR!
Gjest Anonymous Skrevet 26. mai 2003 #3 Skrevet 26. mai 2003 LIMA: Enig. Dette er ikke en by å bruke mye tid på. Ta evt en tur til Miraflores. Det er det et luksuskjøpesenter med en kino i kjelleren som har ølservering (luksusfølelse å sitte på kino med bena på bordet og få servert øl fra diskrete servitører ;-) Utsikten utover sjøen er også flott der (masse surfere). Nasca: En tur hit er absolutt å anbefale! (for å se de berømte Nasca-linjene...) Arequipa/Colca Canyon: Arequipa kalles "den hvite byen" og er en koselig, fin, frodig by. Herfra er det utflukter til Sør Amerikas svar på Gran Canyon, som kan være verdt en tur. Cusco: Turistmagnet, minner litt om en tyrolerby. Turen til Macchi Pichu er slitsom, men jeg klarte det fint uten å være trent i det hele tatt. Jeg så flere pensjonister og damer i 40-årene på veien, så det går nok fint! Noen får problemer med høydesyke på deler av turen, men tempoet bestemmer du selv, og du kan derfor selv legge opp dagsturene etter din egen form. Dessuten; selv om Macchu Pichu er facsinerende, var det faktisk turen frem som var flottest! Masse hyggelige mennesker, koselige kvelder i teltene, fantastisk utsikt og en herlig følelse av å være underveis mot et klart mål. Ikke velg et av de billige byråene, men bruk heller litt ekstra for å være sikker på at dere får OK mat på turen, og at guiden snakker engelsk og har peiling. Dessuten behandler de litt dyrere byråene bærerne sine mye bedre, og det kan jo være et poeng at man ikke indirekte støtter opp under rovdrift av mennesker. Vi betalte ekstra for å få en egen bærer til våre ryggsekker, og det angret vi ikke på. Husk å ta med varme klær. Titicaca: Anbefales også på det varmeste! De flytende øyene og Taquile er flott og spesielt. Det er noe helt eget ved å overnatte hjemme hos en lokal familie, på en øy der det ikke finnes elektrisitet. Riktig nok kan det være slitsomt med all den dårlige skjulte tiggingen om penger, men det må man kanskje bare ta med seg når man reiser i et så fattig land som Peru. Puno (byen der utfluktene starter) er imidlertid ikke et sted å bruke mye tid, så totalt trenger dere nok ikke mer enn 2-3 dager ved Titicaca. Ellers noe du lurer på?
Gjest Anonymous Skrevet 26. mai 2003 #4 Skrevet 26. mai 2003 Tusen takk begge to! Masse gode tips der! Lurer litt på hvordan vi skal komme oss fra Cuzco til Titicaca sjøen. Har tenkt på å ta tog da noen har anbefalt oss dette, men så leste jeg nettopp et sted at det slettes ikke er en spesiell behagelig oppleveløse å ta tog i Peru...har dere noen tips ang. dette? Vi ankommer Lima om kvelden, og har i grunnen tenkt å reise rett til Cuzco mer eler mindre, men må nok overnatte ei natt i Lima først. Lurer derfor på om dere har noen tips til trygg og grei overnatting der? Hvordan følte dere ellers sikkerheten i Peru? Har hørt en del skremselspropaganda mht. kriminalitet etc., og er derfor litt bekymret for dette....hvordan opplevde dere det? Som sagt: Tusen takk for god hjelp hittil!
Gjest Poirot Skrevet 26. mai 2003 #5 Skrevet 26. mai 2003 Jeg tok tog 1 klasse, og angret ikke et sekund. Syntes det var masse å se, ville lamaflokker mm. Men hvis man er redd for litt tresmak og synes 10 t er kjedelig er det kanskje smart å velge fly? Men jeg anbefaler tog, helt klart. Har peruianske venner i Lima, de sier sentrum (rundt presidentpalasset) er tryggere nå enn for 5-10 år siden. Allikevel anbefalte de å ta av alle smykker og klokke når man var i sentrum.
Gjest Anonymous Skrevet 27. mai 2003 #6 Skrevet 27. mai 2003 Hotell i Lima: .. tja... vi slo opp i Lonely Planet, og fant et hotell der. Husker ikke navnet på det, men tror kanskje det hadde litt lav standard i forhold til det jeg får inntrykk av at dere ønsker dere. Transport: Tok fly fra Lima til Cusco, etter å ha hørt rykter om en grusom busstur på humpete livsfarlige veier. Litt senere viste det seg at jeg hadde misforstått, og at det slett ikke var SÅ ille... men men... kjapt og greit med fly! Tok buss fra Cusco til Puno (Titicaca). Husker ikke i farten hvor lang tid det tok... men det gikk i hvert fall helt greit, og jeg er ganske sikker på at det er mye kortere enn fra Lima til Cusco. Planen var egentlig å ta tog, men streik eller et eller annet hindret oss. Kriminalitet: Peru er et fattig land, så det er lurt å ta av seg smykker, ringer, klokker o.l., og ikke vifte med kameraer i tide og utide. Jo mindre glitter og stas, jo mindre sjanse er det for at du tiltrekker deg oppmerksomhet. Hvis du ikke ser ut som en rik turist, vil du heller ikke bli behandlet som en. Jeg følte meg litt engstelig i Lima, men opplevde ingenting som ga grunnlag for det. Det er ikke så veldig mange turister der, og det gjør at man likevel skiller seg mer ut enn i Cusco. I Cusco er det veldig mange turister, så det er ikke farlig å gå ute før midnatt om man holder seg til de strøkene der folk flest ferdes. Ellers gjelder de samme reglene som også gjelder hjemme i Oslo: Ikke gå alene, og ikke gå inn i trange, folketomme gater. Det er lurt å være måteholden med alkohol, sånn at dere alltid er litt på vakt. (Jeg mener ikke at dere skal gå rundt å være redde hele tiden, men alkohol gjør gjerne at man tar unødvendige sjanser). Ellers er det et tips å holde seg til dagbusser (dvs ikke reise om natten). Generelt er nok den største faren lommetyver, så pass godt på tingene deres. Sunn fornuft er egentlig det beste tipset... ! God tur, og kos dere!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå