Gjest Gjest Skrevet 22. juni 2008 #1 Skrevet 22. juni 2008 Mulig dette kan virke litt frekt for noen, men jeg er bare litt nysgjerrig. Mener ikke å være frekk. 1 Har du sett et dødt menneske før, i virkeligheten? Hva var årsaken til det? Var det noen du kjente? 2 Har du sett noen død på nært hold? Hva var årsaken til det? 3 Hva slags syn har du på å se døde mennesker?
Gjest Gjest Skrevet 22. juni 2008 #2 Skrevet 22. juni 2008 1 Har du sett et dødt menneske før, i virkeligheten? Ja Hva var årsaken til det? Vedkommende var død Var det noen du kjente? Ja 2 Har du sett noen død på nært hold? Ja Hva var årsaken til det? Vedkommende var død 3 Hva slags syn har du på å se døde mennesker? Har ikke problemer med det
Lissi Skrevet 23. juni 2008 #3 Skrevet 23. juni 2008 Ja bestefaren min. Fordi han var død. Ja det var litt ekkelt. Jeg var redd han skulle åpne øynene.. hehe.. Men det var godt å se han så fredfull, å se at skallet var tomt.
Gjest Sativa Skrevet 23. juni 2008 #4 Skrevet 23. juni 2008 Ja jeg fant en død mann på jobben min. Jeg så ham dermed på nært hold, jeg tok på ham og ristet ham fordi jeg ikke skjønte med det samme at han var død. (dette var tidlig på morgenen og han lå i senga som jeg hadde forventet da jeg gikk inn) Det var helt greit, ble litt skjelven med det samme, men det kan like gjerne skyldes adrenalin fordi jeg ble stresset.
LexiCat Skrevet 23. juni 2008 #5 Skrevet 23. juni 2008 Jeg har sett bestefaren min død på nært hold. Han så veldig annerledes ut enn da han levde pga sykdommen han døde av, så det var litt uvirkelig at det var ham. Har også sett en død gammel dame på sykehjemmet i forbindelse med jobb. Hadde kanskje trodd jeg skulle reagere mer følelsesmessig på det, men det var helt greit. Fredfullt.
Lusken Skrevet 23. juni 2008 #6 Skrevet 23. juni 2008 1 Har du sett et dødt menneske før, i virkeligheten? Hva var årsaken til det? Var det noen du kjente? Ja, vi har lik på skolen for å studere anatomi. Kjenner ingen som jeg har sett død. 2 Har du sett noen død på nært hold? Hva var årsaken til det? Du må være ganske nær og ofte ta i likene for å se nerver, blodårer etc. 3 Hva slags syn har du på å se døde mennesker? helt greit, men jeg har et problem med døde babyer. Det er grufullt.
Gjest Marillia Skrevet 23. juni 2008 #7 Skrevet 23. juni 2008 Nei, jeg har aldri sett noen døde mennesker før, og har egentlig ikke gjort meg opp noen tanker rundt dette heller.
*Enigma* Skrevet 23. juni 2008 #8 Skrevet 23. juni 2008 Ja, var i bisettelsen til mormoren min. Det var åpen kiste. Var 11-12 år gammel, syntes det var litt rart, det lignet overhodet ikke på mormoren min. Hovedgrunnen til det var jo at hun hadde ligget på sykehus uten å ta til seg fast føde i flere uker, og de rett og slett sa på sykehuset at nok var nok og kuttet også kunstig tilførsel av føde. Hun så jo nesten ut som et skjelett stakkar. Morfaren min så jeg ikke. Jeg var på besøk hos ham den dagen han døde, men nektet å bli med opp igjen da resten av familien skulle opp dit for 2. gang den dagen. De fant ham død i sengen. Har ikke noe problem med å se gamle, døde mennesker i alle fall, ville kanskje fått skjelven hvis jeg ikke hadde vært forberedt.
Gjest Gjest Skrevet 23. juni 2008 #9 Skrevet 23. juni 2008 Har sett døde mennesker mange ganger. Har sett besteforeldre, faren til venninnen min, en kollega som døde på jobb, en fremmed etter en bilulykke og mange i jobbsammenheng som døde på sykehus eller sykehjem. Har også vært tilstede i både i dødsøyeblikket og i timene og dagene før. Pleier også å stelle den døde etterpå. De fleste gangene har det vært en forventet død. Noen ganger føles det som en lettelse når personen dør. Da får h*n endelig fred. For døden virker veldig fredfull. Når det skjer brått er det verre. Har forsøkt hjerte-lunge-redning noen ganger uten å lykkes. Det føles ikke noe bra.
aline Skrevet 23. juni 2008 #10 Skrevet 23. juni 2008 1 Har du sett et dødt menneske før, i virkeligheten? Hva var årsaken til det? Var det noen du kjente? Ja, ved flere anledninger, flere årsaker. Har sett min venninde når hun døde som 18, fordi jeg trengte å se at hun virkelig var død. Hun så bare ut som hun sov, og så veldig fredelig og fin ut. Det var godt å se henne. Min morfar så jeg også i åpen bisettelse, skulle gjerne stått over det, lang sykdom, ikke noe igjen av den personen jeg kjente, ikke godt syn, men ikke noe problem. Fant en død mann, fremmed, narkoman. Ikke noe pent syn, ble ubehagelig da han var både missfarget og stiv i merkelig stilling. 2 Har du sett noen død på nært hold? Hva var årsaken til det? Min venninde var jeg helt nært, strøk henne over kinnet for å føle at hun var kald, siden hun så ut som hun sov og jeg var der for å finne aksept på at hun var død. 3 Hva slags syn har du på å se døde mennesker? Har ikke egentlig noe spesiellt syn på det å se døde mennesker, hvordan det føles kommer så an på årsak og sammenhengen at det for meg er umulig å gi ett klart svar på hvordan det er å se døde mennesker. Det kan være fint, eller det kan være vondt eller litt ekkelt, kommer helt an på.
Gjest Gjest_caskr_* Skrevet 23. juni 2008 #11 Skrevet 23. juni 2008 Ja, da jeg hadde sommerjobb med å vaske på sykehuset så jeg mange døde mennesker på kjølelageret. De var pakket inn i plast. Litt spesielt å se dem ligge der på rad og rekke. En gang vasket jeg i kapellet da det skulle være bisettelse der. Det lå en død mann klar til å rulles inn. Det kom litt brått på meg at han skulle ligge der, han så så uvirkelig ut. Ingen jeg kjente, altså. Det var mange som lurte på om det var ekkelt å vaske på likrommet, men det var det i grunnen ikke. Så synet mitt på døde mennesker er vel ganske nøytralt.
Sagittarius Skrevet 23. juni 2008 #12 Skrevet 23. juni 2008 ja. jeg har sett min oldemor død. jeg var liten og husker at dette var ubehagelig. lukten på sykejhemmet, og det forferdelig triste hvite rommet. synes dette var utrolig ubehagelig. tenker ikke på det å se døde mennesker som noe annet enn naturlig i dag (selv om jeg ikek har gjort det siden da)
Gjest Oxford Skrevet 23. juni 2008 #13 Skrevet 23. juni 2008 Jeg har aldri sett et dødt menneske før, og håper inderlig at det blir lenge til jeg eventuelt må forholde meg til det.
Gjest Gjest_B Skrevet 23. juni 2008 #14 Skrevet 23. juni 2008 Jeg har sett en dame som døde av å hoppe foran toget, og en mann som ble skutt. Kjente ingen av dem. Var ikke nærmere enn 5 - 6 meter. Syntes det var veldig ubehagelig begge ganger. Fordi de så unge og friske ut. Fordi det kom så uventet. Fordi jeg begynte å spekulere veldig i deres skjebner (hva fikk henne til å ville ta livet sitt/ hvordan havnet han i situasjonen at noen ville skyte han osv.) Og fordi det føltes som døden kom nærmere.
Gjest Reka Skrevet 23. juni 2008 #16 Skrevet 23. juni 2008 Har sett oldemoren min død, hun døde av alderdom og det var ikke ekkelt, helt til at jeg og min kusine ble tvunget av min onkel til å gi henne en klem. (Vi var 9 år og det var ikke gøy, ble ikke direkte tvunget, men følte vi måtte.) Har sett stefarmoren min død, hun døde av kreft. Hun så ikke lenger ut som seg selv så det var i grunn bare rart. Har sett morfaren min død, han døde av sykdom, det var veldig trist, men også bra fordi da en slags avslutning.
Daria Skrevet 23. juni 2008 #17 Skrevet 23. juni 2008 Det første døde mennesket jeg så, lå på likstrå i en kirke i Moskva. Kirken var åpen for turister, det lå bare tilfeldigvis en død mann der inne... Da jeg hadde sommerjobb på sykehjem, så jeg flere, og måtte også være med på å vaske og gjøre klar et av likene. Akkurat det var litt ekkelt med en gang, men det gikk fort over. Det var veldig mye verre å måtte gi et dødesbudskap... Jeg var til stede da farmoren min døde, hun sovnet inn i en sykehjemsseng, og det var egentlig veldig godt å være der.
Sol79 Skrevet 23. juni 2008 #18 Skrevet 23. juni 2008 Faren min døde hjemme i stua vår av hjerteinfarkt da jeg var 15 år. Det var grusomt og jeg husker at det var helt forferdelig å se på at de la han opp i kisten. Siden var vi og så på han tre ganger til før begravelsen tror jeg, og det var veldig vondt og vanskelig, men også veldig godt. Det jeg syns var verst var at han var så kald og hard, og at han begynte å bli blå på ørene og på halsen. Den søtlige lukten av altfor mange blomster i et rom minner meg om død, og gjør meg fortsatt kvalm så mange år etterpå.
Loevinna Skrevet 23. juni 2008 #19 Skrevet 23. juni 2008 1 Har du sett et dødt menneske før, i virkeligheten? Hva var årsaken til det? Var det noen du kjente? Ja, tre stk. Min mormor, min farmor og far min. Satt ved senga deres på slutten. 2 Har du sett noen død på nært hold? Hva var årsaken til det? ja. 3 Hva slags syn har du på å se døde mennesker? For meg er det en fin måte å si farvel på. Og det er lettere å forstå at de er borte når man har sett de døde.
nessi Skrevet 23. juni 2008 #20 Skrevet 23. juni 2008 Har sette flere personer som har stått meg nær etter at de er døde (1 onkel, farfar, bestefar, eks-svigerfar og lillebroren min). Jeg synes det er godt å få tatt farvel ved den åpne kisten. På en måte får man da bekreftet at det er slutt, og får tatt et siste farvel.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå