Sekretæren Skrevet 22. juni 2008 #1 Skrevet 22. juni 2008 Nå er vel kanskje de fleste her inne i planleggingsfasen, og lurer kanskje på det samme som meg, om de vurderer noe annet enn kirke. Men jeg tar en sjans. Er det noen som har blitt viet av Human-etisk Forbund? Eller noen som har vært gjest hos noen som har valgt en sånn vielse? Hvordan er ritualet i forhold til for eksempel hos en dommer? Vet hvertfall at en vielse i kirken er uaktuelt, både for meg og min kjære. Heldigvis er vi enige der.
Gjest human Skrevet 23. juni 2008 #2 Skrevet 23. juni 2008 Vi giftet oss med human-etisk vielse tidligere i år Det ble en superbra opplevelse både for oss (og ikke ikke minst alle de skeptiske gjestene våre som kom med veldig positive tilbakemeldinger etterpå). Vi hadde 2 møter med vigsleren vår hvor vi pratet om løst og fast rundt oss, alt fra hvordan vi ble kjent til hvordan livet har vært de siste årene og hva vi tenker om fremtiden. Vigsleren vil gjerne bruke tid til å bli kjent med brudeparet slik at talen kan bli så personlig som mulig. Selve vielsesprogrammet står man rimelig fritt til å utarbeide selv, men du får mange tips og forslag fra vigsleren (som vanligvis har gjennomført en god del ulike varianter). Du kan legge opp et 5 minutters opplegg eller 1 times opplegg. Dere bestemmer innholdet. Eneste kravet vår vigsler hadde var at det ikke skulle være noen form for religiøs preken i sermonien. Vi hadde vielsen i et gammelt bygg fra middelalderen som er museum i dag. Vielsesprogrammet så noen lunde slik ut -- inngangsmarsj -- sang/musikk (vi hadde 2 personer som sang og 1 som spilte piano) -- Svigermor leste dikt -- sang/musikk -- vigsler hadde personlig tale og vigsling. I den forbindelse valgte vi å sette på ringer også. -- Utgangsmarsj Vi hadde flere i familien som hadde litt vanskeligheter med å svelge at vi valgte et alternativ til kirken og mente at det aldri kunne bli så høytidelig. De sterkeste kritikerne var de som etterpå har pratet overbegeistret over hvor fantastisk opplevelse det var.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå