Gå til innhold

Kirke av knokler:o

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Så et reiseprogram fra Øst-Europa, der de viste klipp fra ei kirke som var bygget opp av knokler, bein og skjellettdeler fra mennesker som hadde vært slemme for lenge, lenge siden. Det er alt jeg husker.

Noen som vet hvor denne kirka er? Tror den er i Tsjekkia et sted. Nesten helt på grensa til et naboland. Hvis den ikke var i et av nabolanda?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det denne du tenker på?

Gjest Gjest
Skrevet
Så et reiseprogram fra Øst-Europa, der de viste klipp fra ei kirke som var bygget opp av knokler, bein og skjellettdeler fra mennesker som hadde vært slemme for lenge, lenge siden. Det er alt jeg husker.

Noen som vet hvor denne kirka er? Tror den er i Tsjekkia et sted. Nesten helt på grensa til et naboland. Hvis den ikke var i et av nabolanda?

Den ligger i nærheten av Praha tror jeg. Broren min og klassen hans var der på klassetur og da besøkte de kirka.

Skrevet

Det var nok snakk om knokkelkirken i Kotna Hora, ja; jeg var der for et par-tre år siden. Kotna Hora er en liten by ca en times togtur fra Praha, og knokkelkirken er så absolutt verdt et besøk. Den er faktisk helt utrolig; alt fra lysekronen til alteret er laget av knokler og hodeskaller (altså ikke for de sarteste!). Det er også et lite alkymistmuseum i byen! Det er ikke av de beste museene jeg har vært på, men det jobbet en veldig hyggelig brite der:)

Gjest Gjest
Skrevet

Mener å huske at de har en knokkelbygning i Slovakia også. Kanskje jeg blander sammen med denne, eller er det flere?

Er det lov å ta bilder der inne?

Gjest Gjest
Skrevet

Hvis det du skriver her er riktig, så er det ikke knokkelkirken i Kotna Hora utenfor Praha du mener. Slemme mennesker?

Gjest Gjest
Skrevet

Må vel være Kotna Hora du mener, der var jeg for noen år siden. Spesiell opplevelse.

Men tror kirken ble bygget opp av knoklene fra en massegrav en mann kom over en gang i tiden.

Tidligere var der faktisk gudstjenester i denne kirken, ganske utrolig, og bisarrt på en måte..

Skrevet

Her er litt info om Kostnice Sedlec, vilt og hemningsløst stjålet fra Wikipedia. Alle knoklene er fra kirkegården som omgir kirken i Kutna Hora, og det er ikke "slemme" mennesker;). Det var et kloster der, og abbeden derfra kom tilbake fra Jerusalem med litt jord fra Golgata som han strødde på kirkegården.

Da ryktene gikk om dette, ville alle begraves der, og særlig etter Svartedøden ble mange tusen mennesker begravet der, noe som førte til at kirkegården måtte forstørres.

Kirken ble bygget rundt 1400, og da ble mange graver gravd opp; en blind munk fikk angivelig jobben med å stable dem opp i kapellet.

I 1870, ble en en treskjærer ansatt av en rik familie for å ordne alle benhaugene, noe som resulterte i de makabre utsmykkingene. Lysekronen i kirken er laget av minst ett av alle beinene i menneskekroppen.

Her er linken til Wikipediasiden:

http://en.wikipedia.org/wiki/Sedlec_Ossuary

Det er selvsagt mulig det finnes flere skjelettkirker i Europa, og at det var en av dem programmet handlet om:)

Gjest -allie-
Skrevet

Det finnes vel også en slik knokkelkirke i Polen et sted..men husker ikke hvor..

Skrevet

u-ha. Det ble for mye, selv for meg. Det er en ting med knokler i skap slik som de har en del av i Hellas, f.eks i klosteret Nea Moni på Chios, men en kirke hvor alle dekorasjoner er av knokler og skaller! *grøsse*

Gjest Gjest
Skrevet
Det er en ting med knokler i skap slik som de har en del av i Hellas

Ja, eller Kambodsja som minne om Røde Khmers aktiviteter? Jeg synes faktisk kirka i Sedlec var langt mindre creepy enn mye annet. Men ville ikke akkurat dekorert hjemmet mitt slik :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...