Gå til innhold

Reservebesteforeldre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når jeg og min samboer får barn så kommer nok ikke det barnet til å få så masse besteforeldreoppmerksomhet. Begge mine foreldre er døde... :(

Og hans foreldre bor langt unna.

De er kjærlige besteforeldre som er veldig glade i sine andre barnebarn, så det kommer de jo til å bli i vårt barn også. Men avstanden gjør jo at vi ikke kommer til å sees altfor ofte. Og vi har ingen annen familie her vi bor heller. Venner har vi, så vi har både en sosial omgangskrets og folk som vil stille opp når vi trenger det.

Men det er et savn å ikke ha familie/besteforeldre nær oss. Så jeg har lekt litt med tanken om å finne noen "reservebesteforeldre". Har hørt om at barnefamilier har kommet i kontakt med eldre personer som på sin side har savnet barn og barnebarn. Sammen har de nytt godt av kontakten mellom generasjonene. Jeg har ingen planer om å utnytte folk til å være gratis barnevakt, men ser for meg at det må kunne være hyggelig å dra på kaffebesøk sammen med barna osv. Ha noen det er naturlig å invitere til bursdager og slikt. Jeg tror barna vil ha godt av å omgås mennesker fra forskjellige generasjoner. Vi trenger å høre historier fra krigen, eller om hvordan hverdagslivet var på 50-tallet, om hvor annerledes livet var før.

Er det noen som har erfaringer fra slikt? Det å knytte til seg fremmede mennesker fra en eldre generasjon som etter hvert blir som familie.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Lotte_*
Skrevet

Min "bestemor" ble vi kjent med da jeg var 1 eller 2, en eldre dame som bodde i blokka der vi flyttet. Hun var hjemme hele dagen og det var mamma og, tror de begynte å gå turer sammen også bare utviklet det seg.

Jeg hadde alle 4 besteforeldrene i begynnelsen og de levde ikke så langt unna, men de hadde jo mange barnebarn og jeg kom meg ikke dit på egenhånd heller. Så var nok henne jeg var mest knyttet til, og slet mest med at døde, selv om jeg hadde ett godt forhold og var veldig glad i de ordentlige besteforeldrene mine også...

Det er masse ensomme eldre mennesker rundtomkring... Er nok mange som blir veldig glad for å få kontakt med en ung sprek famlie... Og ikke se på det som gratis barnevakt, men selv om det er kjekt å ha så synes nok de det er kjekt med noen sterke hender til å ordne andre praktiske ting også...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...