LekeHusmor Skrevet 22. juni 2008 #1 Skrevet 22. juni 2008 Jeg og samboer vurderer å kjøpe oss en valp av rasen bichon havanais, pomeranian eller malteser. Dette er ikke noe impuls-opplegg, vi har diskutert og vurdert det i over et år. Jeg har vokst opp med hunder og alltid hatt dyr rundt meg, så er vant med og vet hva det fører med seg å ha hund. Men det har alltid vært mine foreldre som har hatt "hovedansvaret" og tatt seg av oppdragelsen osv. Derfor har jeg noen spørsmål som jeg håper noen kan hjelpe meg med Først og fremst så er hovedproblemet at vi bor i Bergen, i en liten to-romsleilighet, ca 27 kvadrat. På Nordnes for de som er kjent.. Det er 5-10 min til sentrum og mange fine turområder rett utenfor døren. Er det "slemt" å ha en hund boende i en såpass liten leilighet, selvom det er en minitayrhund? Vil jo selvfølgelig gå tur med hunden og ta den med ut mange ganger daglig. Hunden vil aldri savne kjærlighet eller oppmerksomhet, heller ikke oppdragelse.. Men jeg er redd for at selvom den er liten og ikke tar mye plass i seg selv, at den kanskje kan savne å ha mer "plass" der hvor den bor? Og er det noen som vet hvordan det er å fly med hund.. Flyr ikke mye altså, men reiser som regel hjem til østlandet til jul osv, er det greit å ta med hunden da? Eller er det også "slemt" å drasse med seg en hund hjem osv. For hunden sin del altså. Hvis vi skal få oss en hund vil jeg være sikker på at den kommer til å ha det bra og trives. Alle råd og tips mottas med takk!
Gjest Gjest Skrevet 22. juni 2008 #2 Skrevet 22. juni 2008 De fleste hunder takler både flyturer og små leiligheter helt greit, så jeg tror ikke du trenger å bekymre deg. Så lenge den får nok psykisk og fysisk aktivitet ute, skal det ikke være noe problem å lære den at innendørs er slappe av-sted.
Gjest Gjest Skrevet 22. juni 2008 #3 Skrevet 22. juni 2008 Hunder er stort sett fornøyd så lenge de er sammen med eierene sine, så om du tar den med hjem i ferier er bare koselig. Hvis du gjør dette regelmessig fra den er valp så blir den jo også veldig vant til flyturer osv. Ingen problem. Tror ikke den lille leiligheten har noe å si heller, hunder liker ofte små områder da det er mindre å ha kontroll over. Men det er jo, som du er klar over, meget viktig at den får trim hver dag. Når leiligheten er stor nok for dere to så er den nok iallefall stor nok for en liten hund. Syns det høres ut som du har tenkt godt igjennom dette, og virker som du har peiling. Så jeg sier go for it!
LekeHusmor Skrevet 22. juni 2008 Forfatter #4 Skrevet 22. juni 2008 takk for svar! jeg lurer også på hvor mye måndlige utgifter man må regne med ved å ha en liten hund.. ?? Og er jeg nødt å kjøpe renraset hund til 10-12000? Jeg vil kun ha en hund jeg kan gå på tur med og leke med og gi masse kos til, ikke ustilling osv så for min del gjør det ingenting om hunden ikke er "utstillingsdyktig" osv. Hvordan går jeg frem for å finne en valp? Er Finn.no et "trustworthy" sted?
Gjest Gjest_mamma1_* Skrevet 22. juni 2008 #5 Skrevet 22. juni 2008 Nei, du trenger absolutt ikke kjøpe renraset. Det er utrolig mange fine blandingsvalper som trenger nye hjem. Ja, du kan se på annonsene på finn.no, du ser ganske fort om det bare er tull eller ikke. Ellers kan du sjekke lokalavisen, oppslagstavler osv. Vær obs på at stort sett så er ikke blandingsvalper heller gratis, men utrolig mye billigere en en renraset. Mnd utgifter vet jeg ikke noe om, da jeg har en stor hund.
Gjest Gjest Skrevet 22. juni 2008 #6 Skrevet 22. juni 2008 takk for svar! jeg lurer også på hvor mye måndlige utgifter man må regne med ved å ha en liten hund.. ?? Og er jeg nødt å kjøpe renraset hund til 10-12000? Jeg vil kun ha en hund jeg kan gå på tur med og leke med og gi masse kos til, ikke ustilling osv så for min del gjør det ingenting om hunden ikke er "utstillingsdyktig" osv. Hvordan går jeg frem for å finne en valp? Er Finn.no et "trustworthy" sted? De månedlige utgiftene kan variere veldig, og det meste avhenger av hva du som hundeeier ønsker å bruke penger på. Noen hundeeiere bruker tusenvis av kroner i måneden på kurser, utstillinger, hundeutstyr og slikt. Mens andre kun bruker penger på hundefôr. Små hunder er veldig billige i matveien, så hvis du vil kan du få et veldig billig hundehold. Jeg anbefaller deg å gå inn på nettsidene til en fôrprodusent. Der står det ofte tabeller over hvor mye fôr som trengs pr kg hund, og så regner man bare ut. Ganske nyttig dersom man vil beregne kostnadene litt mer nøyaktig. Hva fôr angår, bør du forresten alltid kjøpe kvalitetsfôr fra dyrebutikker/veterinærer. Ikke billigfôr fra dagligvareforretninger, det inneholder sjelden riktige mengder av de forskjellige næringsstoffene. Du er (selvsagt) ikke NØDT til å kjøpe renraset, men det er absolutt å anbefalle. Oppdrettere av blandingshunder har ofte liten peil på genetikk og slikt, og selv om det sies at blandingshunder er friskere enn renrasede så er ikke alltid dette sant. For tross alt: med blandingshunder er det UMULIG å vite hva som er arvet fra moren og hva som er arvet fra faren. Du vet ikke engang hva slags gemytt hunden vil ende opp med hvis rasene den kommer fra er veldig ulike hverandre. Rasehundoppdrettere er rett og slett mer kompetante og opptatte av kvalitet. Og når man snakker om kvalitet hos hund, så er det ikke bare utsendet man tenker på. Gemytt og helse er ting enhver seriøs rasehundoppdretter setter svært høyt, og siden vedkommede vet mye om genene til hundene hun avler på, er det stor sjanse for at du får en frisk og trivelig hund. Et annet dilemma ved kjøp av blandingshund er selvsagt det stadig økende problemet med uønskede blandingshunder. Det er rett og slett for mange blandingshunder der ute, og hver gang man betaler en blandingshundoppdretter for en hund, er man jo indirekte med på å støtte videre produksjon av disse. For folk flest velger renraset. Blandingshundoppdrettere er ofte useriøse og mangler kompetanse. Husk på at mange alvorlige sykdommer hos hund er arvelige, så man må alltid kjøpe av en oppdretter som vet nok om hvordan slikt nedarves. Uansett hva du gjør: IKKE kjøpe av slike importører som driver med import av miniatyrraser (chihuahua, pomeranian og andre populære raser er veldig utsatt for slikt for tiden). Disse valpene kommer nesten alltdig fra puppy mills/valpefabrikker, der helse og gode gener kommer laaangt ned på prioriteringslistene. Mitt tips er å kontakte raseklubben til den/de rasen(e) du er intressert i, og be om hjelp fra klubbens valpeformidler. Da er du i trygge hender.
LekeHusmor Skrevet 22. juni 2008 Forfatter #7 Skrevet 22. juni 2008 (endret) Du er (selvsagt) ikke NØDT til å kjøpe renraset, men det er absolutt å anbefalle. Oppdrettere av blandingshunder har ofte liten peil på genetikk og slikt, og selv om det sies at blandingshunder er friskere enn renrasede så er ikke alltid dette sant. For tross alt: med blandingshunder er det UMULIG å vite hva som er arvet fra moren og hva som er arvet fra faren. Du vet ikke engang hva slags gemytt hunden vil ende opp med hvis rasene den kommer fra er veldig ulike hverandre. Rasehundoppdrettere er rett og slett mer kompetante og opptatte av kvalitet. Og når man snakker om kvalitet hos hund, så er det ikke bare utsendet man tenker på. Gemytt og helse er ting enhver seriøs rasehundoppdretter setter svært høyt, og siden vedkommede vet mye om genene til hundene hun avler på, er det stor sjanse for at du får en frisk og trivelig hund. Et annet dilemma ved kjøp av blandingshund er selvsagt det stadig økende problemet med uønskede blandingshunder. Det er rett og slett for mange blandingshunder der ute, og hver gang man betaler en blandingshundoppdretter for en hund, er man jo indirekte med på å støtte videre produksjon av disse. For folk flest velger renraset. Blandingshundoppdrettere er ofte useriøse og mangler kompetanse. Husk på at mange alvorlige sykdommer hos hund er arvelige, så man må alltid kjøpe av en oppdretter som vet nok om hvordan slikt nedarves. Uansett hva du gjør: IKKE kjøpe av slike importører som driver med import av miniatyrraser (chihuahua, pomeranian og andre populære raser er veldig utsatt for slikt for tiden). Disse valpene kommer nesten alltdig fra puppy mills/valpefabrikker, der helse og gode gener kommer laaangt ned på prioriteringslistene. Mitt tips er å kontakte raseklubben til den/de rasen(e) du er intressert i, og be om hjelp fra klubbens valpeformidler. Da er du i trygge hender. hmm. ok. ja jeg må vel egentlig kjøpe en rasehund, fordi jeg har jo lyst på en sånn "liten" hund. og min oppfatning er at ikke er så mange blandingsraser som er små? føler det er mer sånn bordercollie blandinger ogsånn. hehe. men hvordan importører er det du snakker om? gjelder det f.eks sverige? Jeg har nemlig sett noen aktuelle annonnser på finn som var fra svenske kenneler osv. forøvrig noen som har noen erfaring med bichon havanais, tibetansk spaniel eller pomeranian? Endret 22. juni 2008 av LekeHusmor
Gjest Gjest Skrevet 22. juni 2008 #8 Skrevet 22. juni 2008 hmm. ok. ja jeg må vel egentlig kjøpe en rasehund, fordi jeg har jo lyst på en sånn "liten" hund. og min oppfatning er at ikke er så mange blandingsraser som er små? føler det er mer sånn bordercollie blandinger ogsånn. hehe. men hvordan importører er det du snakker om? gjelder det f.eks sverige? Jeg har nemlig sett noen aktuelle annonnser på finn som var fra svenske kenneler osv. forøvrig noen som har noen erfaring med bichon havanais, tibetansk spaniel eller pomeranian? Med importører mener jeg mellommenn som reiser til land som Polen ol, for å kjøpe billige valper fra "valpefabrikker" (oppdrettere som fokuserer på kvantitet fremfor kvalitet), og selger de dyrt til godtroende nordmenn. Disse hundene har ofte problemer med både helsen og psyken. Unngå oppdrettere som ikke er medlem av landets raseklubb, og forhør deg NØYE før du kjøper. Miniatyrraser er jo på moten nå, så de går for ganske hårreisende priser. Spesielt pomeranian og chihuahua osv. Så mulighetene for lettjente penger er gode for oppdrettere av disse rasene. Derfor er det mange useriøse oppdrettere der ute. Som jeg sa: kontakt raseklubben og be om hjelp fra valpeformidleren deres. Da vet du at du får hund fra en seriøs oppdretter. Det finnes små blandingshunder, men disse koster ofte nesten like mye som renrasede. De er på mote som sagt, så de blir avlet i hytt og pine av hvem som helst. Helsen på disse rasene står i fare for å bli ødelagt, siden det er så mange dårlige oppdrettere der ute som kun tenker penger. De som avler frem miniatyrblandinger er nesten alltid useriøse og lite kunnskapsrike om avl og gener og slikt, så jeg ville ALDRI kjøpt en slik hund. Da bør man heller spare opp nok til å kjøpe fra en seriøs oppdretter, eller finne en billigere rase.
LekeHusmor Skrevet 22. juni 2008 Forfatter #9 Skrevet 22. juni 2008 Med importører mener jeg mellommenn som reiser til land som Polen ol, for å kjøpe billige valper fra "valpefabrikker" (oppdrettere som fokuserer på kvantitet fremfor kvalitet), og selger de dyrt til godtroende nordmenn. Disse hundene har ofte problemer med både helsen og psyken. Unngå oppdrettere som ikke er medlem av landets raseklubb, og forhør deg NØYE før du kjøper. Miniatyrraser er jo på moten nå, så de går for ganske hårreisende priser. Spesielt pomeranian og chihuahua osv. Så mulighetene for lettjente penger er gode for oppdrettere av disse rasene. Derfor er det mange useriøse oppdrettere der ute. Som jeg sa: kontakt raseklubben og be om hjelp fra valpeformidleren deres. Da vet du at du får hund fra en seriøs oppdretter. Det finnes små blandingshunder, men disse koster ofte nesten like mye som renrasede. De er på mote som sagt, så de blir avlet i hytt og pine av hvem som helst. Helsen på disse rasene står i fare for å bli ødelagt, siden det er så mange dårlige oppdrettere der ute som kun tenker penger. De som avler frem miniatyrblandinger er nesten alltid useriøse og lite kunnskapsrike om avl og gener og slikt, så jeg ville ALDRI kjøpt en slik hund. Da bør man heller spare opp nok til å kjøpe fra en seriøs oppdretter, eller finne en billigere rase. ah.. ok. det er vel igrunn en bichon havanais jeg har mest lyst på, så da skal jeg finne frem til valpeformidleren og raseklubben. har ikke noe lyst å være med å støtte en industri som ødelegger helsen til noen som helst hund! og jeg føler bare for å presisere at jeg vil IKKE ha en sånn minihund som jeg kan gå rundt med i vesken, aller helst ønsker jeg meg en stor og god labbetuss hund, men livet mitt akkurat nå (livssituasjon, bosted osv) tillater ikke helt det. og da er det en blid, leken og hårete havanais jeg ønsker meg jeg og sambo er begge studenter, så jeg tviler på at hunden noen gang vil være alene mer enn max 5 timer hver dag. det er vel ok, er det ikke? og hvor mange dager burde jeg holde meg hjemme hele tiden, når jeg får en valp? har lest så mye forskjellig, noen sier et par-tre dager mens andre mener 4-5 uker.. takk for gode svar, forresten
Gjest Gjest Skrevet 22. juni 2008 #10 Skrevet 22. juni 2008 ah.. ok. det er vel igrunn en bichon havanais jeg har mest lyst på, så da skal jeg finne frem til valpeformidleren og raseklubben. har ikke noe lyst å være med å støtte en industri som ødelegger helsen til noen som helst hund! og jeg føler bare for å presisere at jeg vil IKKE ha en sånn minihund som jeg kan gå rundt med i vesken, aller helst ønsker jeg meg en stor og god labbetuss hund, men livet mitt akkurat nå (livssituasjon, bosted osv) tillater ikke helt det. og da er det en blid, leken og hårete havanais jeg ønsker meg jeg og sambo er begge studenter, så jeg tviler på at hunden noen gang vil være alene mer enn max 5 timer hver dag. det er vel ok, er det ikke? og hvor mange dager burde jeg holde meg hjemme hele tiden, når jeg får en valp? har lest så mye forskjellig, noen sier et par-tre dager mens andre mener 4-5 uker.. takk for gode svar, forresten Flott at du ønsker å kjøpe fra en seriøs oppdretter. Det virker som du tenker nøye igjenom det meste her, og det er veldig positivt. 5 timer alene går helt fint for de aller fleste hunder. De trenger selvsagt å vennes til det gradvis og forsiktig, men det er du sikkert klar over. De fleste tar seg fri fra jobb/studier den første uken (noen også to uker) når de får valpen. Hvor lenge det er nødvendig å ta seg fri avhenger av hvor lett valpen venner seg til å være alene hjemme. Det er ganske individuelt, så man må nesten bare se det an.
LekeHusmor Skrevet 22. juni 2008 Forfatter #11 Skrevet 22. juni 2008 Flott at du ønsker å kjøpe fra en seriøs oppdretter. Det virker som du tenker nøye igjenom det meste her, og det er veldig positivt. 5 timer alene går helt fint for de aller fleste hunder. De trenger selvsagt å vennes til det gradvis og forsiktig, men det er du sikkert klar over. De fleste tar seg fri fra jobb/studier den første uken (noen også to uker) når de får valpen. Hvor lenge det er nødvendig å ta seg fri avhenger av hvor lett valpen venner seg til å være alene hjemme. Det er ganske individuelt, så man må nesten bare se det an. OK. ja det er ingen problem for oss å sørge for at det er noen hjemme hele tiden i et par uker. så det er eventuelt det miste problemet. jeg har nå sendt mail til en adr jeg fant på siden til Bichon Havanais, og spurt litt om det med str på leiligheten-om det gjør noe osv. så får vi se. er jo ikke snakk om å få hunden i morgen heller, mer sånn over sommeren prosjekt
Ecolia Skrevet 22. juni 2008 #12 Skrevet 22. juni 2008 Hvor mange kvm du har til rådighet er i mitt hode ikke viktig. Det viktigste er hvordan du legger opp hverdagen med hunden, og hvordan dere får til å trives sammen Dersom det er Bichon Havanias du er mest interessert i, gå for den rasen. Ikke kjøp en blanding bare fordi tidspunktet må være NÅ! Det beste er å ta kontakt med raseklubben og valpeformidler der angående aktuelle kull.
NovaFlare Skrevet 24. juni 2008 #13 Skrevet 24. juni 2008 Du bør absolutt være hjemme i minst 3-4 uker, mener jeg da. Det er ikke det at valpen ikke klarer å være hjemme alene, men når den er 8-9 uker gammel er det helt unaturlig for den å være alene i det hele tatt. Det ville jeg ikke ha gjort før den er minst 12 uker gammel. Den skal jo rekke å bli kjent med dere og bli skikkelig varm i trøya før den tør å være hjemme alene, og det er ganske vanskelig å få til på en uke eller to. Jeg ville gradvis vent den til å bli forlatt over 4 uker. Husk, begynner den å pipe, må du begynner på nytt, da har den vært for lenge alene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå