Gå til innhold

limewire

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_felix_*
Skrevet

Er det lov å laste ned musikk fra limewire, eller er dette noe man kan få bot for? Skulle gjøre dette i går, men for hver ang jeg skulle laste ned poppa det opp et vindu med beskjed om at limewire ikke hadde lisens for denne sangen og at det var på eget ansvar. Fant ut at dette hadde med virus å gjøre, men ble i tvil om det i det hele tatt er lov. Har jo hørt at de nå finner fram til og bøtelegger "vanlige" folk som laster ned fra nettet uten å betale for sangene, men limewire skulle jo være gratis? Syns det er dyrt med 8-12 kr pr sang. Er også litt intr i litt eldre sanger som f.eks ikke ligger på telenor sine sider og som jeg derfor må søke etter.

Videoannonse
Annonse
Gjest Lillebøll
Skrevet

Grei regel, er det gratis er det ulovlig ;)

Gjest Gjest
Skrevet

Fildeling er lovlig, så sant du ikke bryter opphavsrett. Det gjelder uansett hva du bruker for å laste ned opphavsrettsbeskyttet materiale.

At det er ulovlig å laste ned noe som er gratis, er en sannhet med store modifikasjoner. Nine Inch Nails har eksempelvis lagt ut den siste plata si ut gratis med bittorrent. Helt lovlig.

Gjest Lillebøll
Skrevet
Fildeling er lovlig, så sant du ikke bryter opphavsrett. Det gjelder uansett hva du bruker for å laste ned opphavsrettsbeskyttet materiale.

At det er ulovlig å laste ned noe som er gratis, er en sannhet med store modifikasjoner. Nine Inch Nails har eksempelvis lagt ut den siste plata si ut gratis med bittorrent. Helt lovlig.

Det er sant, tenkte mer på limewire jeg nå. Jeg og kan dele det jeg vil av mine ting med andre, jeg kan bare ikke dele det andre har rett på ;)

Gjest StockDama
Skrevet

Limewire er i og for seg et gratis og lovlig program, filene som ligger der er det litt værre med. Noen er lovlig, noen ikke.. 97% av musikken som ligger der er nok ulovig, samme med resten av filene.

Gjest Gjest
Skrevet
Limewire er i og for seg et gratis og lovlig program, filene som ligger der er det litt værre med. Noen er lovlig, noen ikke.. 97% av musikken som ligger der er nok ulovig, samme med resten av filene.

Jepp. Sånn er det.

Man kan jo selvsagt synge inn en liten trudelutt selv og dele med andre, helt lovlig. Og du kan helt sikkert finne noe lovlig på limewire, sånt som folk selv har laget og valgt å legge ut. Pluss de få låtene som enkelte etablerte band har lagt ut gratis. Men i store trekk er limewire ganske ubrukelig for en lovlydig nordmann. :)

Gjest Fungus
Skrevet

Ja, som de sier her, så er det ikke Limewire som er ulovlig, det er selve akten med å kopiere, distribuere og oppbevare kopier av materiale med copyright på. altså filmer og musikk primært.

Når det er sagt, så er vel sannsynligheten for at en stakkar som laster ned noen hundre sanger, i Norge, blir bøtelagt for det, relativt liten. Så langt jeg vet pr idag, så har ikke Tøndel & Co, (piratjegerne i Norge) fått noen lover ennå som backup opp deres arbeid, og det vil si at de må bryte loven for å ta de som laster ned, ergo får de samme straffen selv om de straffer noen.

Uheldigvis så kommer det nok lover etterhvert som gir myndighetene mulighet til å straffeforfølge folk som stritter imot de håpløse systemene som eksisterer for å få kose seg med litt musikk, men inntil da får vi bare kose oss som best vi kan.

Eksempelvis, så er det noe slags kodegreier på musikken du kjøper på iTunes, som teller hvor mange pc'er den har vært lagret på, og om du reinstallerer pc din, så må du reaktivere (2av5, 1av5 var når du kjøpte den), så kjøper du ny pc, og flytter over sangene (3av5)., om den pc krasjer og dør etter 10 dager (DOA garanti, DeadOnArrival), så må du restore fra backup, eller fra gamle pc igjen , til atter en ny pc (4av5), og da., har du faktisk bare 1 forsøk igjen, og da er det slutt., over og ut., og da må du kjøpe sangen(e) på nytt... skikkelig hyggelig om du har noen tusen sanger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...