Gjest grille Skrevet 21. juni 2008 #1 Skrevet 21. juni 2008 Da jeg var liten pleide min familie å gå sammen med et par andre familier om å lage et diger sankthansbål. Vi samlet "søppel" (planker, kvister o.l. som vi kunne finne på bakken ute, pluss vårrydding i skuffer og skap med gamle skrivebøker o.l. som resultat) i ukesvis. Alt mulig rart ble samlet til bålet. Vi ungene gledet oss kjempelenge, og dette var et skikkelig stort prosjekt for oss. På sankthansaften tente vi på det store bålet til alles store fryd. Og like ved hadde vi et lite bål til pølsegrilling. Jeg savner den tida der litt! Nå i dag er det sjelden man ser store bål. I enkelte områder av landet kan det forklares utfra stor skogbrannfare, men skogbrann tror jeg ikke det har vært i manns minne her jeg bor. Når man bor i en middels stor by er det jo ikke så lett å lage sitt eget storbål. Man trenger tillatelse fra brannvesenet for å lage store bål, og man må kanskje bygge opp bålet over flere dager. Sistnevnte er ikke så enkelt dersom man bor i en by, for med store forhold er det alltids noen som er frekke nok til å stjele hele bålet, eller sette fyr på det før man selv rekker. Så jeg lurer på: Er det noen som vet om tradisjonelle sankthansarrangementer med digert bål og masse folk. Arrangementer som er åpne for alle som vil komme? Jeg skulle gjerne vært med på noe sånt. Det blir så puslete for min lille familie å bare tenne et lite pølsebål i fjæra. Jeg bor i Tromsø. Men denne tråden er åpen for tips som gjelder hele landet. Kanskje vi er flere som lurer på hva vi skal bruke årets sankthansaften til?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå