Gjest Sparsom Skrevet 21. juni 2008 #1 Skrevet 21. juni 2008 Hei Er det noen her som har erfaring med nettbanken Skandiabanken? Fungerer greit? Opplegget er til å stole på? Jeg har hundretusen som bør inn på en høyrentekonto. Og i Skandiabanken er det ikke snakk om binding av pengene + at man får bankkort på kontoen itillegg. Smarte greier. Er det smartere løsninger der ute et sted som jeg burde vite om?
Gjest Gjest Skrevet 21. juni 2008 #2 Skrevet 21. juni 2008 Banken har hvertfall for 7. år på rad de mest fornøyde kundene innen bankvirksomhet (ref. NKB), og det sier mye for min del hvertfall. Det er rett og slett litt av en prestasjon. En slik kåring klarer en ikke vinne hvis ikke opplegget, for å bruke dine ord, fungerer som det skal.
Gjest Gjest Skrevet 21. juni 2008 #3 Skrevet 21. juni 2008 Det som er verdt å merke seg når det er snakk om mye penger er at Skandiabanken er utenlandsk, og derfor har andre forsikringsordninger dersom noe skulle skje enn det norske banker har. Tror det er snakk om 250 000 i Skandiabanken, mens det er mye høyere i norske banker (husker ikke summen). Siden det er snakk om mye penger er det verdt å sjekke ut. Men skandiabanken som bank er jeg kjempe fornøyd med. Har være innom 3 andre banker ila de siste årene, men Skandiabanken er den eneste jeg er virkelig fornøyd med.
Gjest Gjest Skrevet 21. juni 2008 #5 Skrevet 21. juni 2008 Jeg er kjempefornøyd med Skandiabanken som brukskonto. Med 100 000 ville jeg gått for en sparekonto med høyere rente, feks Santander med 6,4%.
Gjest Sparsom Skrevet 21. juni 2008 #6 Skrevet 21. juni 2008 Prøv heller postbanken kos og klemz Postbanken er totalt uaktuell. Rævva opplegg. Elendig kundeservice. Kun èn dag i uka er det mulig å opprette konto i postbanken her. Jeg liker at ting foregår når JEG har tid. Men andre forslag kan jo være interessante. Noen?
Gjest Sparsom Skrevet 21. juni 2008 #7 Skrevet 21. juni 2008 Det som er verdt å merke seg når det er snakk om mye penger er at Skandiabanken er utenlandsk, og derfor har andre forsikringsordninger dersom noe skulle skje enn det norske banker har. Tror det er snakk om 250 000 i Skandiabanken, mens det er mye høyere i norske banker (husker ikke summen). Siden det er snakk om mye penger er det verdt å sjekke ut. Men skandiabanken som bank er jeg kjempe fornøyd med. Har være innom 3 andre banker ila de siste årene, men Skandiabanken er den eneste jeg er virkelig fornøyd med. Tusen takk for et nyttig innspill. Dette bør jeg undersøke litt.
Gjest sparsom Skrevet 21. juni 2008 #8 Skrevet 21. juni 2008 Jeg er kjempefornøyd med Skandiabanken som brukskonto. Med 100 000 ville jeg gått for en sparekonto med høyere rente, feks Santander med 6,4%. Det er jo over 5% rente på Skandiabanken også. Og det med ingen binding. Jeg vil tro at skal man opp i over 6% rente så må man binde pengene? Det vil jeg ikke. Det er min oppsparte buffer. Den ene bilen kan ryke når som helst og da må jeg få tak i pengene uten mye styr og ekstra gebyrer.
Gjest Sparsom Skrevet 21. juni 2008 #9 Skrevet 21. juni 2008 Er det en fordel eller ulempe at rentene godskrives hver måned og ikke hvert år?? *skjønner ikke helt*
Gjest Gjest Skrevet 21. juni 2008 #10 Skrevet 21. juni 2008 Stor forskjell på 5% og 6,4 når man har 100 000 kroner. Både Skandiabanken og Santander godskriver rentene månedlig, som selvsagt er et ekstra pluss.
Gjest Gjest Skrevet 21. juni 2008 #11 Skrevet 21. juni 2008 Stor forskjell på 5% og 6,4 når man har 100 000 kroner. Både Skandiabanken og Santander godskriver rentene månedlig, som selvsagt er et ekstra pluss. Må legge til at Santander heller ikke har bindingstid, eller begrensning på antall uttak. Jeg bruker Skandiabanken som lønnskonto og Santander til sparing.
Gjest Gjest Skrevet 21. juni 2008 #12 Skrevet 21. juni 2008 Det man skal være oppmerksom med når det gjelder santander er at hvis en har mindre enn 50.000,- på konto får en NULL rente. Uttak fra konto tar tid, opp til hele 5 virkedager. Altså ikke veldig fleksibelt.
Gjest Gjest Skrevet 21. juni 2008 #13 Skrevet 21. juni 2008 Det man skal være oppmerksom med når det gjelder santander er at hvis en har mindre enn 50.000,- på konto får en NULL rente. Uttak fra konto tar tid, opp til hele 5 virkedager. Altså ikke veldig fleksibelt. Men trådstarter har 100 000. Og hvis man må ta ut så mye at man kommer under 50 000 er det jo bare å ta ut alt. Jeg har alltid fått pengene raskt overført fra/til Santander.
Gjest Gjest Skrevet 21. juni 2008 #14 Skrevet 21. juni 2008 TS har 100.000,- ja, men sier også at h*n ønsker at pengene skal være disponible i forbindelse med uforutsette utgifter. Er jo litt kjedelig at man må flytte sparekontoen hver gang en havner under 50.000 og må spare seg opp et annet sted før en skal sette det inn igjen når man har over 50.000 igjen. Evt. gå uten renter i en periode til en har fått spart opp nok igjen. Så bra at du har fått overført pengene fort da. Jeg har ikke prøvd santander selv. Det var like før jeg ble kunde for en stund siden, men jeg likte ikke det at en ikke får renter for innskudd under 50.000,- Og det står på sidene deres at det tar opp til 5 virkedager ved uttak. Bra at din erfaring er at det går raskere, men jeg var også på jakt etter en bufferkonto, og da kan jeg ikke risikere at pengene skal stå et sted hvor jeg risikerer at det tar en uke å få pengene ut. Da kan jeg like gjerne ha dem i fond.
Gjest Sparsom Skrevet 21. juni 2008 #15 Skrevet 21. juni 2008 Hmm, skeptisk til å måtte vente på å få pengene om jeg trenger dem, så da må nok Santander utgå. Ikke hørt om dem før heller - da blir jeg automatisk skeptisk. Jeg vil ha høy rente på pengene, ingen binding, mulighet til å få tatt ut på dagen om nødvendig og ingen irriterende rådgivere som maser på èn støtt og stadig. Så... da må det bli Scandiabanken? Eller medlemssparing i Coop? Men det er kanskje trinnvis rente.
Gjest Gjest samme som over Skrevet 21. juni 2008 #16 Skrevet 21. juni 2008 Anbefaler deg å ta en titt på finansportalen.no Der finner du oversikt/sammenligning over det meste. Veldig grei side.
Gjest Gjest Skrevet 21. juni 2008 #17 Skrevet 21. juni 2008 Som brukskonto er Skandiabanken meget bra, men renten kan ikke måle seg med de beste. Kanskje Bank Norwegian kan være noe for deg? 6,3% rente, og du kan få bankkort sånn at du da har rask tilgang til pengene.
Gjest Gjest Skrevet 22. juni 2008 #18 Skrevet 22. juni 2008 Stor forskjell på 5% og 6,4 når man har 100 000 kroner. Både Skandiabanken og Santander godskriver rentene månedlig, som selvsagt er et ekstra pluss. Feil, skandiabanken kapitaliserer rentene årlig, ikke månedlig! Bare santander som kapitaliserer månedlig.
Gjest Gjest Skrevet 22. juni 2008 #19 Skrevet 22. juni 2008 Feil, skandiabanken kapitaliserer rentene årlig, ikke månedlig! Bare santander som kapitaliserer månedlig. Beklager, jeg tok feil. Skandiabanken har endret policy og betaler nå ut rente hver måned. Men de har en kjempedårlig rente! Du får bare 5,15 % mens i santander får du 6,4 og i Gjensidige 6,6 om du er totalkunde. I Holtålen (?) sparebank får du 6.7% Må ikke finne på å sette 100.000 hos skandia, du kan rekne ut renteforskjellen selv, men den vil bety et tap på rundt 1500 kroner i året!
Gjest Gjest Skrevet 22. juni 2008 #20 Skrevet 22. juni 2008 Beklager, jeg tok feil. Skandiabanken har endret policy og betaler nå ut rente hver måned. Skandiabanken har alltid lagt til rente hver måned, det er ikke noe nytt. Jeg har brukt Skandiabanken fra starten og vært fornøyd med den som bruksbank. Til sparing av større beløp kan det hende andre lønner seg pga rentenivået, men du må uansett måle det opp mot tilgjengelighet av pengene og andre betingelser. Men på generelt grunnlag kan jeg anbefale Skandiabanken.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå