Gå til innhold

Oljeskift - easy-peasy?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Jeg burde fått utført oljeskift på bilen, enten på bensinstasjon eller på verksted. Men så har vi ei lokal sjappe hvor jeg bruker å levere bilen på vask. Det er utlendinger som driver sjappa, og det er ikke noe autoriserte greier. Tenkte å høre om de foretar oljeskift i samme slengen.

Tror dere det er greit, eller bør det gjøres på verksted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Oljeskift er i utgangspunktet så enkelt at man kan gjøre det selv, man må/bør bare ha en grav eller annet så man kommer til bunnpannen. Jeg klarte det selv ihvertfall, og jeg er typen som kjører bil, ikke skrur på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er null stress! :D:D det er noe alle klarer :D har funnet en mal her til deg :lur:

Motoroljen plukker med seg skitt og uønskede partikler på sin reise gjennom systemet. Noe av skitten kapsles inn i oljen, mens noe blir liggende i oljefilteret. Både olje og filter bør derfor skiftes før de mettet på skitt og ikke kan gjøre jobben sin lengere.

1. Parker bilen på et plant sted.

2. Slå av motoren.

3. Lokaliser oljetanken, oljefilteret og bunnpluggen.

4. Plasser en bøtte eller lignende under bilen, der bunnpluggen på oljetanken er.

http://www.dinside.no/km_bilde/4/2574.jpg

Bruk en oljefiltertang til å løsne filteret.

5. Bruk en fastnøkkel/pipenøkkel til å skru av bunnpluggen

6. Vent mens oljen renner ut og ned i bøtta. Vær tålmodig - all oljen skal renne ut.

7. Oljefilteret er skrudd direkte på motoren. Fest oljefiltertangen rundt oljefilteret og skru det løs.

http://www.dinside.no/km_bilde/5/2575.jpg

8. Det friske filteret må oljes litt før det skrues på. Hell litt olje ned gjennom den lille åpningen midt i filteret, der den skrues fast.

http://www.dinside.no/km_bilde/9/2579.jpg

9. Ta litt olje på en finger og smør et tynt lag på gummilisten øverst på filteret.

10. Bruk håndmakt til å skru det nye filteret på plass. Forsikre deg om at det er tett, og at det sitter godt.

11. Fest bunnpluggen til oljekammeret godt.

12. Skru av dekselet inn til oljekammeret.

13. Hell på ny olje. I instruksjonsboken står det hvor mye olje motoren skal ha.

14. Peil oljen på vanlig måte.

Innlegget er endret iht. Kvinneguidens regler. Trille (mod)

Endret av Trille
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Wow, nuzzepuz! Det var litt av en service, takk skal du ha! :) Burde jo nesten prøve...men det ser jo ut som jeg må krype under bilen? Anyway, jeg synes at å fylle olje er pes, så hvis jeg får til et oljeskift selv blir jeg imponert. Men i første omgang får jeg noen til å gjøre det for meg. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blir litt kryping under bilen ja. Så om man ikke liker det er det like greit å få noen andre til å gjøre det.

Og jeg tror ikke det skulle være no problem at utlendingene gjør det, for alle kan få det til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...