Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

For et par uker siden kom jeg hjem fra Cape Town hvor jeg var i barnedåp til mitt fadderbarn. Vi var der i 2 uker og her er mine tips for Cape Town og rundt:

1. Lei en bil. Dette er billig og du vil oppleve mye mer siden det er litt distanse mellom byer og ting. husk at det er venstre kjørt!

2. Få deg et kart og utforsk! Stikk innom et turistkontor og ta med deg brosjyrer på ting du vil gjøre og oppleve.

Vi gjorde dette som anbefales:

Table mountain: Veldig høyt, utrolig fint. 130 rand per prs, går og ann å gå til topps.

Cape of good hope: Det mest sørvestlige punktet i afrika. (ps: IKKE det søreste)

Cape point: En fin gåtur opp til fyret. går ann å gå herfra til good hope. Pass opp for bavianer, hører de rasling i poser kommer de å stjeler dem. De er veldig glad i mat.

Hvaltitting i Hermanus: Hit kommer hvalene for å parres. Koslig liten turistby, men styr unna markedene, de er dyre her.

Simon's Town: En koslig marine by. Her kan man leie båtturer. Nydelige hus, absolutt det fineste jeg har sett av Afrika's byer.

Spier Vingård: Her er ekte afrikansk stemning. Dette er en vingård, men har og spa hotell, afrikansk resturant Moyo (her er det mulig å sitte oppi trærne å spise middagen sin) og litt småtjafs. Her er gepardzoo også. Mye opptredner, en kulturell opplevelse rett og slett.

Hesteridning: Opplev afrika på en annen måte og ri på strendene og over sandslettene. (info hos turistinformasjonen)

Søreste punktet: Om du har en offroad bil og en dag og bruke, kan du kjøre til det søreste punktet. etter 1t ca med strak vei slutter den plutselig opp og blir grusvei. Stikk innom pearly beach på veien. Trivelig lite tettsted, også en fin plass for hvaltitting.

Town ships: jeg anbefaler å bare kjøre forbi disse. Jeg var inne i en, men du ser nesten alt fra utsiden, det er tryggest. Min slektning ble ranet der etter å ha bodd i arfika i 10år.

Two oceans aquarium: Her kan du se kvithai og ta på pingviner! (selom det ikke her lov da.. men du er så nær dem) trenger jeg si mer?:) Like ved ligger et marked innendørs.

Cape Town: Mye rart som skjer i denne byen. Jeg vil anbefale å stikke nedover i byen (mot havet), da kommer du til den svartere delen med billige marked (man pruter ikke) du kan kjøpe mange fine suvenirer eller HVA som helst annet du ønsker.

Waterfront: Turistplass rett ved cape town sentrum. Nydelig mat på Belthazar med egen vinekspert, peneste plassen vi spiste på under hele oppholdet. Her er det litt av hvert med kjøpesenter og gateartister. Mange skip ligger til kais og noen militære fartøy når vi var der.

Canal Walk: det største kjøpesenteret med rundt 400 butikker. Her kan man slentre et par dager om man liker det. Veldig fint å sitte på resturant ute når det er mørkt.

Tygervalley: Dette senteret ligger opp mot Durbanville. Mange rikere og fler hvite bor her. Kjempe hyggelig senter med høy hygiene.

Fine kite muligheter når det er sommer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...