Gjest Siljee Skrevet 21. juni 2008 #1 Skrevet 21. juni 2008 Hei! Jeg har ltt mellomrom mellom alle tennene og vil gjerne ha de sammen! Vil smile uten å føle at jeg må gjemme tennene. Noen som har prøvd invisalign? Og hvor mye koster det? Er 20 år.
Muffin! Skrevet 21. juni 2008 #2 Skrevet 21. juni 2008 Hei, jeg har Invisalign. Er ferdig nede og 2/3-ferdig oppe. Er kjempefornøyd med utviklingen hittil! Jeg betaler 40.000 kr, men syns det er verdt det. Ettersom du er over 18 år og du gjør det av kosmetiske grunner så får du nok ikke dekket noe fra trygdekontoret. Kontakt en reguleringstannlege som tilbyr Invisalign, og bestill time for å se om du er en aktuell kandidat. Se på http://www.invisalign.no/04.html for å finne en som er sertifisert. (Det finnes andre enn disse også, min tannlege er f. eks ikke her.) Det er bare å spørre om det er noe mer du lurer på.
Gjest Gjest Skrevet 21. juni 2008 #3 Skrevet 21. juni 2008 Hei, jeg har Invisalign. Er ferdig nede og 2/3-ferdig oppe. Er kjempefornøyd med utviklingen hittil! Jeg betaler 40.000 kr, men syns det er verdt det. Ettersom du er over 18 år og du gjør det av kosmetiske grunner så får du nok ikke dekket noe fra trygdekontoret. Kontakt en reguleringstannlege som tilbyr Invisalign, og bestill time for å se om du er en aktuell kandidat. Se på http://www.invisalign.no/04.html for å finne en som er sertifisert. (Det finnes andre enn disse også, min tannlege er f. eks ikke her.) Det er bare å spørre om det er noe mer du lurer på. Takk for svar Vet du om det finnes noen tannleger i trondheim? Og hva skal til for å bli en "aktuell kandidat"? Jeg har aldri trengt tannregulering, og aldri gjort noe med tennene mine så bør egentlig være ganske fornøyd. Hvor lang tid har du brukt det? :)Er det veldig vondt?
Gjest Gjest Skrevet 21. juni 2008 #4 Skrevet 21. juni 2008 Fant det foresten. Det er to i Trondheim! =)
Muffin! Skrevet 22. juni 2008 #5 Skrevet 22. juni 2008 Takk for svar Vet du om det finnes noen tannleger i trondheim? Og hva skal til for å bli en "aktuell kandidat"? Jeg har aldri trengt tannregulering, og aldri gjort noe med tennene mine så bør egentlig være ganske fornøyd. Hvor lang tid har du brukt det? :)Er det veldig vondt? Hva som skal til for å være en aktuell kandidat er jeg ikke helt sikker på. Men dette bedømmer tannlegen din, eventuelt i samarbeid med Invisalign-folka. Det jeg tror er at det er vanskelig å rette opp bittfeil med Invisalign. Siden du skal gjøre noe med mellomrommene mellom tennene, så burde nok det gå fint Jeg har hatt Invisalign siden slutten av januar, og blir ferdig i september. Det hadde tatt mye lenger tid med vanlig regulering. Jeg har heller ikke trengt tannregulering før, men tennene mine begynte å bli skjeve etter "tannregulerings-alderen". Jeg kunne aldri tenke meg å gå rundt med vanlig regulering, så er overlykkelig for at Invisalign finnes :-D Jeg har ikke syns det har vært noe spesielt vondt. Ble overraska, for tennene beveger seg jo :gjeiper: Det kan føles ganske stramt de første timene med nytt "tray", og tennene som beveger seg er som regel litt ømme et par dager. Det varierer nok litt fra person til person hvor vondt det føles. Bra du fant tannleger Jeg vet ikke hvor mye du har lest om Invisalign (det er jo godt mulig du kan mye om det allerede), men jeg vil bare nevne at man må være disiplinert med å pusse tennene med en gang man har spist, og så putte "trayene" på igjen. De skal ikke være ute mer enn to timer om dagen. Men dette blir en grei vane En annen ting er at det var ekstremt vanskelig å ta dem av de første dagene. Men så fant jeg en teknikk, og så var det null problem Kan lære deg den om du skal ha Invisalign
Gjest Gjest Skrevet 22. juni 2008 #6 Skrevet 22. juni 2008 Okey det høres jo supert ut, januar til september var jo ikke lenge i det hele tatt. Jeg trenger det bare i overkjeven, for under er alle tennene tette. Så det blir kanskje rundt 20 000 for meg da Men hvor ofte må du dra til tannlegen for å få skiftet det? Og blir tennene beveget på første plate? Har tenkt å bestille tannlege på mandag, er sikkert lang ventetid Hvor mye betalte du for den første "sjekk"? Gleder meg :D
Muffin! Skrevet 22. juni 2008 #7 Skrevet 22. juni 2008 Jeg tror nok ikke det blir halv pris selv om du bare skal ha oppe. Men du får høre med tannlegen om dette. Den første sjekken kosta rundt 2000 kr tror jeg. Måtte ta bilder og avstøpninger. Det kan være litt ventetid ja, så ring på mandag (Blir kanskje litt ekstra ventetid pga sommerferien.) Jeg er hos tannlegen hver fjerde uke. Siden tennene mine har det litt trangt så må han file litt på dem for at de skal få plass til å bevege seg. Jeg har hørt at det er vanlig å gå til tannlegen hver sjette uke. "Trayene" kan du skifte selv. Man bruker dem vanligvis to uker før man bytter. Men det er viktig å gjøre som tannlegen sier i forhold til dette Lykke til!
Gjest Gjest_Cassandra_* Skrevet 3. september 2008 #8 Skrevet 3. september 2008 Hei, jeg har Invisalign. Er ferdig nede og 2/3-ferdig oppe. Er kjempefornøyd med utviklingen hittil! Jeg betaler 40.000 kr, men syns det er verdt det. Ettersom du er over 18 år og du gjør det av kosmetiske grunner så får du nok ikke dekket noe fra trygdekontoret. Kontakt en reguleringstannlege som tilbyr Invisalign, og bestill time for å se om du er en aktuell kandidat. Se på http://www.invisalign.no/04.html for å finne en som er sertifisert. (Det finnes andre enn disse også, min tannlege er f. eks ikke her.) Det er bare å spørre om det er noe mer du lurer på. Hei! Jeg lurte på om Invisalign funker bra? Fordi jeg skulle ringe en tannlege som drev med Invisalign også sa de at de hadde tatt Invisalign kurset men så ville de ikke tilby det til pasientene sine fordi de likte ikke resultatet, resultatene ble ikke bra nok.... :S Da blir jeg litt usikker fordi jeg vil ikke betale utrolig masse også ender det med at tennene mine ikke blir rette... Hadde du mellomrom eller skjeive tenner?
Gjest Gjest 2 Skrevet 3. september 2008 #9 Skrevet 3. september 2008 Hei! Lurer på hvilke tannleger i Trondheim du har funnet ut at har Invisalign. Jeg bor også i Trondheim og holder på med vanlig tannregulering (hvit type) nå, selv om jeg nærmer meg 30 år.... Det er jo ikke så mange reguleringstannleger her, og han jeg går til sa at jeg måtte ha vanlig streng, men så har jo jeg skjeve tenner også da, og ikke "bare" mellomrom. Det var forresten lang ventetid hos ham ja, ventet ca 1 år før jeg fikk time. Okey det høres jo supert ut, januar til september var jo ikke lenge i det hele tatt. Jeg trenger det bare i overkjeven, for under er alle tennene tette. Så det blir kanskje rundt 20 000 for meg da Men hvor ofte må du dra til tannlegen for å få skiftet det? Og blir tennene beveget på første plate? Har tenkt å bestille tannlege på mandag, er sikkert lang ventetid Hvor mye betalte du for den første "sjekk"? Gleder meg :D
Muffin! Skrevet 9. september 2008 #10 Skrevet 9. september 2008 Hei! Jeg lurte på om Invisalign funker bra? Fordi jeg skulle ringe en tannlege som drev med Invisalign også sa de at de hadde tatt Invisalign kurset men så ville de ikke tilby det til pasientene sine fordi de likte ikke resultatet, resultatene ble ikke bra nok.... :S Da blir jeg litt usikker fordi jeg vil ikke betale utrolig masse også ender det med at tennene mine ikke blir rette... Hadde du mellomrom eller skjeive tenner? Jeg hadde skjeve tenner, og det har fungert fint på meg. Hvis de ikke er fornøyd med resultatene, så ville jeg ikke gjort det der. Da er de ikke flinke nok, eller så tilbyr de det til folk som kanskje heller burde hatt en annen type regulering.
ubeslutsom :) Skrevet 15. september 2008 #11 Skrevet 15. september 2008 Hei, jeg har Invisalign. Er ferdig nede og 2/3-ferdig oppe. Er kjempefornøyd med utviklingen hittil! Jeg betaler 40.000 kr, men syns det er verdt det. Ettersom du er over 18 år og du gjør det av kosmetiske grunner så får du nok ikke dekket noe fra trygdekontoret. Kontakt en reguleringstannlege som tilbyr Invisalign, og bestill time for å se om du er en aktuell kandidat. Se på http://www.invisalign.no/04.html for å finne en som er sertifisert. (Det finnes andre enn disse også, min tannlege er f. eks ikke her.) Det er bare å spørre om det er noe mer du lurer på. Hei.. Jeg er en jente på 20 år nå.. Og Har fått tlbud om Invisalign.. Men jeg er så ubesluttsom og redd for å si det slik!! Har en hau med spørsmål somkun en bruker kan svare på liksom.. Ikke tannlegen Er det ubehagelig og ha oppe og nede samtidig?? Når du biter sammen å slikt?? Syns skinnene veldig godt, slik at det ser tåpelig ut?? Er det problem med å prate?? Detter de ofte ut?? Er det ubehagelig i det hele store og ha slike skinner på? Er det en fordel istede for streng liksom?? Føles de store?? Beklager mange spørsmål.. Men håper du kan hjelpe )
Muffin! Skrevet 15. september 2008 #12 Skrevet 15. september 2008 Hei.. Jeg er en jente på 20 år nå.. Og Har fått tlbud om Invisalign.. Men jeg er så ubesluttsom og redd for å si det slik!! Har en hau med spørsmål somkun en bruker kan svare på liksom.. Ikke tannlegen Er det ubehagelig og ha oppe og nede samtidig?? Når du biter sammen å slikt?? Syns skinnene veldig godt, slik at det ser tåpelig ut?? Er det problem med å prate?? Detter de ofte ut?? Er det ubehagelig i det hele store og ha slike skinner på? Er det en fordel istede for streng liksom?? Føles de store?? Beklager mange spørsmål.. Men håper du kan hjelpe ) Bare hyggelig om jeg kan hjelpe. Først må jeg bare si at i dag er jeg helt ferdig, og jeg bare smiler. (Har streng bak på tennene da, slik at det ikke skal gå tilbake, og skal ha en skinne på når jeg sover.) Det er selvfølgelig litt uvant å ha på "trayene" de første dagene, men etter hvert føltes det nesten rart når jeg ikke hadde dem i (når jeg spiste), og jeg ville sette dem inn så fort som mulig. Jeg syns ikke det var ubehagelig å ha dem i. Var selvfølgelig litt ømt de første dagene med hvert nytt "tray" da. De syns omtrent ikke. Jeg fortalte noen at jeg hadde det, og selv da kunne de ikke se det. Hvis du får "buttons" så er det litt mer synlig da. Og går noen helt oppi ansiktet ditt og stirrer på munnen din, så kan de nok se det. Men hvor ofte skjer det da? Jeg har lest at noen lesper litt, men jeg hadde ingen problemer med å prate. De detter ikke ut. De sitter stramt på tennene. De første dagene hadde jeg faktisk problemer med å få de ut. Strevde i 20 minutter. Men så fant jeg en teknikk (kan lære deg den hvis du trenger), og da tok det bare noen sekunder. Det var ikke ubehagelig å ha de på. Når jeg ble vant til dem tenkte jeg ikke over at de var der engang. Men det er jo litt pes å måtte ta de ut for å spise, og pusse før en setter de inn igjen. Og de skal ikke være for lenge ute. Maks to timer per dag. Så blir jo litt planlegging i forhold til måltider. (Men fordelen er jo at man ikke "snacker". Gikk ned et par kilo på det. ) Tannlegen min sa i dag at en av grunnene til at jeg fikk så bra resultat var at jeg var flink til å ha de inne. Han sa også at hadde jeg valgt vanlig regulering så hadde jeg nok ikke fått noe bedre resultat enn det jeg fikk med Invisalign, og det ville tatt mye lenger tid med den vanlige. Alt i alt er jeg kjempefornøyd. Det er bare å spørre om det er noe mer du lurer på.
ubeslutsom :) Skrevet 16. september 2008 #13 Skrevet 16. september 2008 Bare hyggelig om jeg kan hjelpe. Først må jeg bare si at i dag er jeg helt ferdig, og jeg bare smiler. (Har streng bak på tennene da, slik at det ikke skal gå tilbake, og skal ha en skinne på når jeg sover.) Det er selvfølgelig litt uvant å ha på "trayene" de første dagene, men etter hvert føltes det nesten rart når jeg ikke hadde dem i (når jeg spiste), og jeg ville sette dem inn så fort som mulig. Jeg syns ikke det var ubehagelig å ha dem i. Var selvfølgelig litt ømt de første dagene med hvert nytt "tray" da. De syns omtrent ikke. Jeg fortalte noen at jeg hadde det, og selv da kunne de ikke se det. Hvis du får "buttons" så er det litt mer synlig da. Og går noen helt oppi ansiktet ditt og stirrer på munnen din, så kan de nok se det. Men hvor ofte skjer det da? Jeg har lest at noen lesper litt, men jeg hadde ingen problemer med å prate. De detter ikke ut. De sitter stramt på tennene. De første dagene hadde jeg faktisk problemer med å få de ut. Strevde i 20 minutter. Men så fant jeg en teknikk (kan lære deg den hvis du trenger), og da tok det bare noen sekunder. Det var ikke ubehagelig å ha de på. Når jeg ble vant til dem tenkte jeg ikke over at de var der engang. Men det er jo litt pes å måtte ta de ut for å spise, og pusse før en setter de inn igjen. Og de skal ikke være for lenge ute. Maks to timer per dag. Så blir jo litt planlegging i forhold til måltider. (Men fordelen er jo at man ikke "snacker". Gikk ned et par kilo på det. ) Tannlegen min sa i dag at en av grunnene til at jeg fikk så bra resultat var at jeg var flink til å ha de inne. Han sa også at hadde jeg valgt vanlig regulering så hadde jeg nok ikke fått noe bedre resultat enn det jeg fikk med Invisalign, og det ville tatt mye lenger tid med den vanlige. Alt i alt er jeg kjempefornøyd. Det er bare å spørre om det er noe mer du lurer på. Dette hørtes jo bra ut.. Gratulerer med at du er ferdig da:)) Uff, håper ikke jeg blir en av de som lesper.. Ingen problem i det HELE tatt med å prate altså?? Hva er "buttons"?? Er skinnene veldig tynn og sitter tett på tennene?? Når du biter sammen, blir det ett problem med skinner oppe og nede?? Ü Er så flott å kunne spørre noen som har hatt invisalign.. =D Tannlegen har prøvd å forklare,men han har jo aldri prøvd selv sikkert han sa de var kun 1 mm tukk, derfor du ikke kjente dem liksom.. Men vet ikke hvor vidt han reklamerer for produktet eller om han faktisk snakker sant.. Er bare det at det er så dyrt, derfor jeg vil være hundre prosent sikker =D :):)
Muffin! Skrevet 16. september 2008 #14 Skrevet 16. september 2008 Dette hørtes jo bra ut.. Gratulerer med at du er ferdig da:)) Uff, håper ikke jeg blir en av de som lesper.. Ingen problem i det HELE tatt med å prate altså?? Hva er "buttons"?? Er skinnene veldig tynn og sitter tett på tennene?? Når du biter sammen, blir det ett problem med skinner oppe og nede?? Ü Er så flott å kunne spørre noen som har hatt invisalign.. =D Tannlegen har prøvd å forklare,men han har jo aldri prøvd selv sikkert han sa de var kun 1 mm tukk, derfor du ikke kjente dem liksom.. Men vet ikke hvor vidt han reklamerer for produktet eller om han faktisk snakker sant.. Er bare det at det er så dyrt, derfor jeg vil være hundre prosent sikker =D :):) Det skjønner jeg. Det er jo mye penger det er snakk om. Har tannlegen din sagt noe om hvor lenge han tror du må ha det eller? Er det pga skjeve tenner eller mellomrom du skal ha? Jeg hadde ingen problemer med å prate, nei. Jeg var heldig som hadde et par dager fri da jeg fikk Invisalign, så da hadde jeg litt tid til å "bli kjent" med det. Litt deilig å lære seg hvordan man tar dem ut, og bli vant til å ha dem før man skal ut blant andre. "Buttons" er noe som kan bli satt på utsiden av noen av tennene dine for at det skal være lettere å få den bevegelsen som ønskes. Er bare en liten prikk. Den får samme farge som tennene dine. Ja, skinnene er veldig tynne, og sitter stramt på tennene. Du kan jo se her. Når man har skinner både oppe og nede får man ikke bitt helt sammen, sånn som man kan uten, men følte ikke at det var noe problem. Som sagt kan de kanskje føles litt store og rare de første dagene til du blir vant til dem.
ubeslutsom :) Skrevet 19. september 2008 #15 Skrevet 19. september 2008 Det skjønner jeg. Det er jo mye penger det er snakk om. Har tannlegen din sagt noe om hvor lenge han tror du må ha det eller? Er det pga skjeve tenner eller mellomrom du skal ha? Jeg hadde ingen problemer med å prate, nei. Jeg var heldig som hadde et par dager fri da jeg fikk Invisalign, så da hadde jeg litt tid til å "bli kjent" med det. Litt deilig å lære seg hvordan man tar dem ut, og bli vant til å ha dem før man skal ut blant andre. "Buttons" er noe som kan bli satt på utsiden av noen av tennene dine for at det skal være lettere å få den bevegelsen som ønskes. Er bare en liten prikk. Den får samme farge som tennene dine. Ja, skinnene er veldig tynne, og sitter stramt på tennene. Du kan jo se her. Når man har skinner både oppe og nede får man ikke bitt helt sammen, sånn som man kan uten, men følte ikke at det var noe problem. Som sagt kan de kanskje føles litt store og rare de første dagene til du blir vant til dem. Hei Tannlegen sa at han trodde på at det tok 1 1/2 år til 2 år.. "/ Jeg må ha pga skjeve tenner.. Eller jeg mangler tre tenner og det kommer til å gli fra hverandre med årene, så det er best å gjøre noe.. Hvor lang tid sånn ca brukte du på å venne deg til skinnene, slik at du ikke følte at de var noe problem lenger?? Er Invisalign å anbefale syns du?? Hadde tannregulering på for mange år siden, men klarte ikke dette mere enn i en mnd.. Er dette bedre?? :S Syns det virker på deg som at dette bare var peace of cake lissom.. Hadde vært digg om det var slik.. ) Tnx =D
Muffin! Skrevet 21. september 2008 #16 Skrevet 21. september 2008 Jeg har aldri hatt vanlig regulering, så det kan jeg ikke si noe om. Jeg skal innrømme at jeg var litt fortvila da jeg stod de første dagene og slet i 20 minutter med å få av "trayene". Lurte litt på hvordan jeg skulle holde ut da. Men det bedret seg jo fort. Det tok vel et par-tre uker før jeg var vant til dem. Det som er slitsomt med å ha dem er at man må planlegge måltider litt mer, siden man må pusse med en gang etterpå. Det begrenser jo hvor ofte man gidder å spise også. Jeg ble motivert av at jeg måtte ha dem så kort tid. Hvis jeg syns det var litt slitsomt en dag, så tenkte jeg bare på at det ikke var så lenge igjen. Og at jeg snart hadde et flott smil.
Gjest Gjest Skrevet 22. september 2008 #17 Skrevet 22. september 2008 Invisalign i Trondheim anyone? Ringte de som sto oppført på "invisalign.no" men viste seg at de ikke hadde et slikt tilbud.. SÅ, noen som vet av en tannlege i trondheim som praktiserer invisalign?
ubeslutsom :) Skrevet 22. september 2008 #18 Skrevet 22. september 2008 Jeg har aldri hatt vanlig regulering, så det kan jeg ikke si noe om. Jeg skal innrømme at jeg var litt fortvila da jeg stod de første dagene og slet i 20 minutter med å få av "trayene". Lurte litt på hvordan jeg skulle holde ut da. Men det bedret seg jo fort. Det tok vel et par-tre uker før jeg var vant til dem. Det som er slitsomt med å ha dem er at man må planlegge måltider litt mer, siden man må pusse med en gang etterpå. Det begrenser jo hvor ofte man gidder å spise også. Jeg ble motivert av at jeg måtte ha dem så kort tid. Hvis jeg syns det var litt slitsomt en dag, så tenkte jeg bare på at det ikke var så lenge igjen. Og at jeg snart hadde et flott smil. Hvor lenge hadde du dem på da?? Sikkert ikke så lenge som jeg må ha de på "/.. Hadde du holdt ut i maks to år tror du?? Er så spent på åssen det føles.. Og livredd for å drite med ut med å backe ut etter å betalt å slikt.. Virker som d ikke var noe problem etter d du sier.. Og det er jo bra.. Bare håper du ikke pynter på sannheten?! ;P Hehe..
Muffin! Skrevet 22. september 2008 #19 Skrevet 22. september 2008 Hvor lenge hadde du dem på da?? Sikkert ikke så lenge som jeg må ha de på "/.. Hadde du holdt ut i maks to år tror du?? Er så spent på åssen det føles.. Og livredd for å drite med ut med å backe ut etter å betalt å slikt.. Virker som d ikke var noe problem etter d du sier.. Og det er jo bra.. Bare håper du ikke pynter på sannheten?! ;P Hehe.. Jeg hadde det i 5 måneder nede og 8 måneder oppe. Kan ikke helt skjønne hvordan det går an å utrette så mye på så kort tid. To år høres lenge ut. Men jeg er sta, så hadde jeg bestemt meg for det hadde det også gått. For meg var det aldri noe alternativ å backe ut. Hvis du lar deg selv tenke at du kan backe ut tror jeg ikke du bør gjøre det. De aller fleste angrer nok de tre første dagene. Men når du blir vant til det er det ikke noe problem. Du må bare ville det nok til å syns det er verdt det.
Gjest TS Skrevet 25. september 2008 #20 Skrevet 25. september 2008 Jeg ringte til alle som sto oppført på invisalign siden og ingen av tannlegene i trondheim prakiserte denne metoden per dags dato.. De kunne heller ikke si noe om når de ville begynne med det, antok at det ikke ville bli med det første. Ble ganske skuffet Vurderer å dra til oslo hver 6 uke å skifte, men det blir my reising og myye dyere pga det. Så får se. Teit at ingen kan praktisere det i Trondheim, det er jo en by !!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå