Gå til innhold

Å få barn ikkje ein menneskerett?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_sara_*
Skrevet

Å få barn er faktisk ingen menneskerett! Etter min mening så burde ikke helsevesnet bruke penger på ufrivilligbarnløshet. Det finnes mange barn som har det vondt i verden og pengene burde heller brukes til å legge til rette for adopsjon av disse barna.

Om dere ikke er fornøyd med hva det offentlige spanderer på dere så får dere gå privat. En rekke klinikker tilbyr slike tjenester bla Volvat.

Videoannonse
Annonse
Gjest Emera
Skrevet
Å få barn er faktisk ingen menneskerett! Etter min mening så burde ikke helsevesnet bruke penger på ufrivilligbarnløshet. Det finnes mange barn som har det vondt i verden og pengene burde heller brukes til å legge til rette for adopsjon av disse barna.

Om dere ikke er fornøyd med hva det offentlige spanderer på dere så får dere gå privat. En rekke klinikker tilbyr slike tjenester bla Volvat.

Men er det ikke akkurat det trådstarter sier, da? De er ikke fornøyd med det offentlige tilbudet, derfor etterspør de et privat.

Du må gjerne mene hva du vil om UFB og helsevesenet, men du trenger ikke å bruke enhver anledning til å si det.

Gjest Gjest_sara_*
Skrevet

Det er ingen menneskerett å få barn! Etter å ha prøvd å få barn i nesten 3 år så er vi også det som defineres som ufrivillige barneløse. Om dette ikke hadde vært tilfelle så hadde jeg fortsatt hatt rett til å uttale meg.

Videre så ser jeg faktisk ingen andre en meg som kom med forslag.

Gjest Gjest
Skrevet (endret)

Jeg finner ikke noe om dette i menneskerettighetene. Link gjerne.

Endret av Glow
Gjest Gjest
Skrevet (endret)
Jeg finner ikke noe om dette i menneskerettighetene. Link gjerne.

WHO mener ufrivillig barnløshet er en sykdom og man har derfor rett på bahandling. Altså rett på å få hjelp til å prøve å få barn.

Men det var ikke dette TS spurte om. Lag en egen tråd hvis du så gjerne vil diskutere det.

Endret av Glow
Skrevet

Derfor synes du det er helt ok å gå inn på et forum hvor mange er i en sårbar posisjon i forhold til prøverør og spre edder og galle (aka. din mening)?!? Du som selv har slitt med å prøve å få barn, burde vite bedre.

Ville du hatt en diskusjon om hvorvidt barn er en menneskerettighet eller ikke, kunne du heller tatt det på barn og familieforumet. Der risikerer du ikke i så stor grad å møte på kvinner/par som er midt i en prosess som gjør dem ekstra sårbare i forhold til denne typen utspill. På meg virker det nesten som du er ute etter å treffe disse kvinnene/parene hvor det gjør vondest. :(

Dessuten er det for mange som vil adoptere i forhold til antall barn som er adopterbare. Det er ikke bare bare å "fremskaffe" adoptivbarn heller.

Gjest Gjest
Skrevet

Det er en feilaktig oppfatning at det er så mange barn som frigis for adopsjon rundt omkring i verden. Hvorfor tror du adopsjonskøene er så lange?

Eller mener du at man skulle tatt en Madonna og nærmest revet barna ut av hendene på foreldrene fordi de hadde fått det så mye bedre i Vesten?

Gjest Gjest
Skrevet

Kan noen flytte denne tråden? Til Barn og familie kanskje??

Jeg synes ikke den egner seg her inne, for som Saeria sier er flere her inne som er i en sårbar posisjon, og dette er vel det siste de behøver!

Gjest Madre Mia
Skrevet

Ble litt trist nå. Synes ikke det er riktig å uttale seg så bastant om det er menneskerett eller ikke å få barn. Hvis man kun ser på det praktiske, at det er født mange barn som så sårt trenger foreldre og at barnløse kan "overta" disse, kan man forstå trådstarter. Men jeg mener at det ikke er så enkelt. Det finnes følelser også omkring det å ha barn. Det å få barn er det mest grunnleggende for vår eksistens og det klarer man nok ikke å stride imot. Ikke bør man det heller.

Gjest Gjest_søta_*
Skrevet
Derfor synes du det er helt ok å gå inn på et forum hvor mange er i en sårbar posisjon i forhold til prøverør og spre edder og galle (aka. din mening)?!? Du som selv har slitt med å prøve å få barn, burde vite bedre.

Ville du hatt en diskusjon om hvorvidt barn er en menneskerettighet eller ikke, kunne du heller tatt det på barn og familieforumet. Der risikerer du ikke i så stor grad å møte på kvinner/par som er midt i en prosess som gjør dem ekstra sårbare i forhold til denne typen utspill. På meg virker det nesten som du er ute etter å treffe disse kvinnene/parene hvor det gjør vondest. :(

Dessuten er det for mange som vil adoptere i forhold til antall barn som er adopterbare. Det er ikke bare bare å "fremskaffe" adoptivbarn heller.

Det må være lov å ta opp ting som engasjerer selv om det sårer mennesker. Eder og galle, liksom

Skrevet

Det er også lov å utvise litt forståelse og empati og heller ta diskusjonen på et mer passende sted. ;)

Ufrivillig barnløshet er for mange et sårt tema og det er mange som synes det er vondt å snakke om. Når en ønsker seg barn så inderlig, slik som mange på dette forumet, knytter det seg en hel haug med følelser rundt prøverørsbehandling og det å få egne barn.

Mange bruker dette forumet som et fristed, hvor de kan ta opp følelsene sine blant andre som er i samme situasjon. Da synes jeg at du kunne vært såpass generøs at du tok denne diskusjonen på barn og familie, i stedet for her, hvor du burde vite at du treffer mange som er i en sårbar og vanskelig situasjon mtp. sin ufrivillige barnløshet.

Diskusjonen kan selvfølgelig tas, men er det ikke bedre å ta en diskusjonen på et sted hvor det er større sjans for at deltakerne ikke er fullt så emosjonelt påvirket ift. barnløshet?

Skrevet

Å få barn er ingen menneskerett, men å adoptere er ikke løsnignen for alle som sliter med å få barn, særlig ettersom det allerede er laaaaangt flre adoptivsøkere enn adopterbarne barn i verden.

Og det har seg jo engang slik, at Norge trenger at det kommer en generasjon til å ta over etter de som blir gamle nå. Noen til å betale skatt så vi kan få pensjoner, noen til å ta seg av oss når vi blir gamle. Dette gjør at vi TRENGER stadig nye barn i landet, det er rett og slett en samfunnsøkonomsik sannhet. At man da bruker litt penger på en tross alt begrenset støtte i det offentlige til å hjelpe ufrivillig barnløse, er meget god samfunnsøkonomi.

Det hadde ikke vært gjennomførbart at alle de som får barn vha prøverør skulle adoptert, det er ikke nok adoptivbarn til det. Slett ikke alle har råd til å gjennomføre det heller, hverken adopjson eller privat prøverør. Men landet vårt trenger faktsik at det kommer en ny generasjon, så det er ikke bare et spm om vi har råd til å hjelpe ufrivillig barnløse til å få barn, men også om vi har råd til å la være...

Skrevet

At det ikke er en menneskerett å få barn er vel det mest oppbrukte argumentet i denne typen diskusjoner, og det sier egentlig ingenting. Det er mange ting som ikke er definert som menneskerettigheter, som mennesket likevel trenger, og som kan føre til redusert livskvalitet om mennesket ikke får det. Men om argumentet likevel brukes for n'te gang, kan jeg si at det stemmer nok, men det er en menneskerett å få lov å prøve å få barn. Det er nettopp det ufrivillig barnløse gjør når de f.eks. gjennomgår assistert befruktning. Selv når staten subsidierer dette, koster det paret en god del penger, tid og ikke minst smerte. Dette kan være vanskelig å forstå for de som ikke har problemer med å få barn, naturlig nok. Derfor har jeg vanskelig å forstå at gjest_sara virkelig er ufrivillig barnløs, for det virker ikke som hun har verken empati eller forståelse for situasjonen som virkelig ufrivillig barnløse befinner seg i.

Gjest Gjest
Skrevet
Det å få barn er det mest grunnleggende for vår eksistens og det klarer man nok ikke å stride imot. Ikke bør man det heller.

Da tror jeg det er noe feil med eksistensen min, for jeg vil ikke bli far.

Hvorfor er det så viktig å få barn forresten ?, jeg må ha gått glipp av noe, for jeg føler at livet mitt er helt fint.

Kanskje jeg bare er lykkelig uvitende.

Gjest StockDama
Skrevet
Da tror jeg det er noe feil med eksistensen min, for jeg vil ikke bli far.

Hvorfor er det så viktig å få barn forresten ?, jeg må ha gått glipp av noe, for jeg føler at livet mitt er helt fint.

Kanskje jeg bare er lykkelig uvitende.

Jeg vil heller ikke ha barn, men det betyr ikke at jeg ikke skjønner at de som ønsker seg barn ønsker det seg inderlig, og når de ikke kan lage det selv så blir tungt for de.

Skrevet (endret)

Når det gjelder kostnadene så vil jo staten på en måte få de pengene tilbake i skatteinntekter når resultatet blir et barn som vokser opp og blir skattebetaler. Så på den måten blir assistert befrukting en investering i fremtiden for det offentlige.

Jeg skulle gjerne tatt til meg foreldreløse barn gjennom adopsjon, men nå er det slik at de fleste har det best med å få hjelp der de hører hjemme. Skal vi liksom godta at utviklingsland skal reduseres til fødefabrikker for vesten? Mødrene og fedrene i disse landene vil jo sikkert gjerne få oppdra ungene sine selv?

Da er det bedre at vi heller prøver å hjelpe de som vil ha barn til å få "egne" barn gjennom at det gjøres tilgjengelig uten at det skal koste allverden med penger (det koster nok følelsesmessig).

Og med restriktive adopsjonprosesser kan vi heller sikre at de som av ulike grunner ikke kan få egne barn uansett vil få en mulighet til å få barn. Og at de da får en mulighet til å få adoptere et barn som ikke har andre muligheter til et godt liv. Slik kan en også beskytte barn i sårbare situasjoner mot rike fra vesten som vil kjøpe seg barn.

Edit: skrivefeil

Endret av LilleMy28
Skrevet

Å få barn er ikke en menneskerettighet, det er jeg enig i.

Jeg er selv ufrivillig barnløs og jeg mener jeg må ha lov til å PRØVE? Jeg forventer heller ikke at staten skal betale når jeg skal prøve assistiert befruktning, om jeg velger å prøve det. Derfor vil jeg gå privat - slipper og å gå gjennom fastlege og igjennom mange forskjellige leger for å finne ut om det er noe for oss.

Får vi ikke barn, så får vi ikke barn - så enkelt er det. Adopsjon, joda gjerne det - men jeg tror ikke alltid det er det rette for barnet, derfor så blir vi heller fosterforeldre e.l om vi ikke greier å få våre egne barn.

-rebelle

Skrevet
Jeg vil heller ikke ha barn, men det betyr ikke at jeg ikke skjønner at de som ønsker seg barn ønsker det seg inderlig, og når de ikke kan lage det selv så blir tungt for de.

Signerer.

Jeg vil heller ikke ha barn selv, men jeg har da allikevel forståelse for at ufrivillig barnløshet oppleves som trist og vondt for dem det gjelder. Jeg har for øvrig ingen problemer med at de får assistert befruktning dekket av staten. Norge står jo ikke akkurat i fare for å bli overbefolket med det første...

Skrevet
Og det har seg jo engang slik, at Norge trenger at det kommer en generasjon til å ta over etter de som blir gamle nå. Noen til å betale skatt så vi kan få pensjoner, noen til å ta seg av oss når vi blir gamle. Dette gjør at vi TRENGER stadig nye barn i landet, det er rett og slett en samfunnsøkonomsik sannhet. At man da bruker litt penger på en tross alt begrenset støtte i det offentlige til å hjelpe ufrivillig barnløse, er meget god samfunnsøkonomi.

Ville det ikke være bedre samfunnsøkonomi å bruke disse pengene på incentiver for de som kan få barn på "naturlig" måte?`

Skrevet
Ville det ikke være bedre samfunnsøkonomi å bruke disse pengene på incentiver for de som kan få barn på "naturlig" måte?`

De som får barn, uansett på hvilken måte, får allerede ganske mye støtte fra staten. Hvilke andre "incentiver" er det du tenker på?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...