Gjest Gjest Skrevet 21. juni 2008 #1 Skrevet 21. juni 2008 Hei Har lenge ønsket å kunne lage marsipankake, og tenkte snart jeg skulle prøve meg. Det som virker litt skummelt er marsipanlokket. Har noen gode tips? Hvordan legger jeg det over kaken etter det er ferdig utrullet? legger den seg fint over kanten selv og hva skal jeg gjøre med evt overflødig marsipan nederst på kaken? Sier takk for hjelp:)
Gjest gladlaks Skrevet 21. juni 2008 #2 Skrevet 21. juni 2008 Hei Har lenge ønsket å kunne lage marsipankake, og tenkte snart jeg skulle prøve meg. Det som virker litt skummelt er marsipanlokket. Har noen gode tips? Hvordan legger jeg det over kaken etter det er ferdig utrullet? legger den seg fint over kanten selv og hva skal jeg gjøre med evt overflødig marsipan nederst på kaken? Sier takk for hjelp:) Jeg er egentlig en dårlig baker, men akkurat marsipanlokk, det får jeg til. Det er lurt å bruke melis når en kjevler ut marsipanen så den ikke fester seg i bord og kjevle. Når den er ferdig er det lettest hvis en er to personer som tar hendene under marsipanlokket og legger den over. Den overflødige marsipanen kan bare skjæres av. Dersom det blir noen hull nederst kan en bare pynte litt med bær En enklere versjon er å bare ta marsipan på toppen, og krem på sidene. Lykke til!
Gjest nextlife Skrevet 21. juni 2008 #3 Skrevet 21. juni 2008 Det er ikke lurt å bruke melis når man kjevler ut. Melisen er svært finmalt, og smelter fort, og gjør at marcipanlokket blir klissete mye fortere. Bruk hvetemel når du kjevler ut, så trekker du litt fuktighet fra marcipanen, og lokket holder seg tørt og fint mye lenger. Alternativt kan du kjevle marcipanen ut mellom to store lag med gladplast, da trenger du ikke hvetemel eller melis.
Brunhilde Skrevet 21. juni 2008 #4 Skrevet 21. juni 2008 Enig med siste taler. Det beste er å bruke hvetemel når du kjevler ut marsipanen. Når lokket er så stort som du vil ha det kan du kutte rent rundt, så løfter du forsiktig og legger det over kaken. Klem det forsiktig rundt hele kaken, mens du prøver å få det så glatt som mulig. Til slutt skjærer du bort overflødig marsipan med en skarp kniv.
Rebelle Skrevet 24. juni 2008 #5 Skrevet 24. juni 2008 Bruk hvetemel, ja. Foreslår også å rulle hele lokket inn på en litt tynn kjevle for så å rulle det ut av kjevlen mens du holder den over kaka så slipper du å bruke hendene så mye og eventuelt stikke hull på lokket.
LukaFrost Skrevet 24. juni 2008 #6 Skrevet 24. juni 2008 Jammen, blir det ikke melsmak på marsipanen når dere bruker mel isteden for melis?
Gjest TS Skrevet 24. juni 2008 #7 Skrevet 24. juni 2008 Hvordan vet jeg hvor stort jeg skal kjevle det ? Skal jeg tenke kakediameter + høyde x 2 ?? evt noe ekstra?
Rebelle Skrevet 24. juni 2008 #8 Skrevet 24. juni 2008 Jammen, blir det ikke melsmak på marsipanen når dere bruker mel isteden for melis? Neida, det blir ikke det - skal ikke bruke så mye at hele marsipanen er dekt av mel da. TS; I forhold til størrelse på lokket så kan du bruke foreksempel den formen du stekte kaka i, sette det oppå lokket for så å dra lokket litt "oppover" så får du sett om det er nok til å dekke forma, husk da at du har sikkert endel fyll i kaka så du må ha endel mer enn formen. Det er jo ikke no problem å kutte lokket etter du har fått det lagt fint på kaka.
Plym Skrevet 24. juni 2008 #9 Skrevet 24. juni 2008 Kjøp marspan hos bakeren. Denne er mye lettere å arbeide med. Smidigere. Og jeg har brukt melis, Synes det fungerer helt fint. Kjevle lokket en del større enn du trenger, for det er fort gjort å legge det litt skjevt på. Så bruker du avskjæret til å lage pynten.
Brunhilde Skrevet 24. juni 2008 #10 Skrevet 24. juni 2008 Det blir ikke melsmak, og marsipanen blir både mindre klissete og mindre søt når man bruker mel og ikke melis.
Gjest Opa Skrevet 25. juni 2008 #11 Skrevet 25. juni 2008 Elle så gjør du det veldig enkelt og greit og kjøper ferdig marsipanlokk
Brunhilde Skrevet 25. juni 2008 #12 Skrevet 25. juni 2008 Elle så gjør du det veldig enkelt og greit og kjøper ferdig marsipanlokk Det som er dumt med de ferdigkjøpte lokkene er at de er litt tynne. Dessuten syns jeg de smaker annerldes, og at de er litt stivere enn hjemmelagde lokk.
Gjest Gjest Skrevet 25. juni 2008 #13 Skrevet 25. juni 2008 Hvor mye marsipan beregner dere til et lokk?
Gjest nextlife Skrevet 25. juni 2008 #14 Skrevet 25. juni 2008 Det går med ca 500 g marcipan til et lokk av vanlig størrelse.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå