Gå til innhold

Avlive dyr selv?

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
Nå er vel hele poenget med denne tråden hva man ville gjort/gjør

dersom man ikke kan dra til dyrlegen eller ventetiden blir uuthodelig for dyret. Og da er ikke dyrlegen noe alt.

Nei, det var ikke det ts spurte om, at man ikke hadde mulighet til å dra til dyrlegen ble ikke nevnt i det hele tatt. H*n spurte om det var lov å avlive selv. Selvfølgelig er da å skyte dyret selv bedre enn å vente hvis dyret lider. Men hvis man kan velge synes jeg det er ganske brutalt hvis man må binde dyret selv, utenom det har jeg ingenting imot det. F.eks at en hund blir fóret med det beste han vet som det siste han opplever mens han får ei kule bakfra, synes jeg er flott. Men hvis man binder dyret først, så blir dyret stresset, og det liker jeg ikke. Som sagt, hvis det er eneste alternativ, blir saken en annen.

Endret av NovaFlare
  • 8 år senere...
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
På 22.6.2008 den 1.32, Ecolia skrev:

Jeg skulle gjerne ønske at jeg kunne ta med hunden ut i skogen den dagen den trenger hjelp for å komme seg videre. Men dessverre er den veldig stor, så ser ikke helt hvordan jeg skulle fått fraktet den ut derfra. Tilfelle måtte noen stilt med bærehjelp og henger.

Tror det er bedre for hunden å være ute, enn inne på et kontor. Vet jeg kommer til å være ødelagt nok den dagen, jeg får tårer i øynene bare av å skrive dette. Kanskje mulig å få en veterinær til å komme ut, så slipper man være inne på selve kontoret?

Ellers har vi tatt nyfødte kattunger hjemme hos oss (dvs. onkelen min gjorde det) med spade. Nå er alle våre katter sterilisert.

Nei nei nei! I verste fall kan du mislykkes når du prøver å ta livet av den og da får den mye unødvendige smerter. Det finnes veterinærer som tilbyr seg å komme hjem for å avlive hunden hjemme. 

Anonymkode: 6d002...b9f

Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei nei nei! I verste fall kan du mislykkes når du prøver å ta livet av den og da får den mye unødvendige smerter. Det finnes veterinærer som tilbyr seg å komme hjem for å avlive hunden hjemme. 

Anonymkode: 6d002...b9f

Tråden er fra 2008...

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, ArtyFarty skrev:

Tråden er fra 2008...

Jeg synes det var fint at noen fant igjen tråden! Dette har jeg nemlig lurt på selv. Jeg har avlivet tre hunder hos dyrlegen, dvs i bilen utenfor, slik at de skulle være på et sted de følte seg trygge. Den ene gangen gikk det galt, og det tok lang tid før hunden døde. De klarer ikke alltid å drepe fanger i USA ved gjelp av gift heller, så man vet jo at dette kan skje. Jeg håper hun ikke led! Ellers er jo dyrlegeavlivning veldig skånsomt for oss mennesker. Man koser og prater til hunden sovner inn. Det ser fredelig ut!

Hunden min er livredd dyrlegen. Han gruer seg allerede når han skjønner hvor vi skal. Det er to dyrlegekontorer her vi bor, og han kjenner begge to. Jeg skjønner jo at nakkeskudd er det beste for han. Vi kjenner en jeger som har avlivet alle sine hunder selv. Han gir dem en skål med det beste de vet, og så skyter han dem i nakken på nært hold. Hunden koser seg og aner ikke hva som skal skje. Og den dør på et blunk. Men herregud så brutalt for meg! Blod og gørr, og se den fine hunden min ødelagt. Og jeg må jo være der, han er helt avhengig av meg. Jeg kan jo ikke overlate han til en nesten ukjent mann.  Men jeg er glad for at jeg fant denne tråden som sier at det er lov å gjøre det på denne måten!

Anonymkode: 6f73c...cad

Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det var fint at noen fant igjen tråden! Dette har jeg nemlig lurt på selv. Jeg har avlivet tre hunder hos dyrlegen, dvs i bilen utenfor, slik at de skulle være på et sted de følte seg trygge. Den ene gangen gikk det galt, og det tok lang tid før hunden døde. De klarer ikke alltid å drepe fanger i USA ved gjelp av gift heller, så man vet jo at dette kan skje. Jeg håper hun ikke led! Ellers er jo dyrlegeavlivning veldig skånsomt for oss mennesker. Man koser og prater til hunden sovner inn. Det ser fredelig ut!

Hunden min er livredd dyrlegen. Han gruer seg allerede når han skjønner hvor vi skal. Det er to dyrlegekontorer her vi bor, og han kjenner begge to. Jeg skjønner jo at nakkeskudd er det beste for han. Vi kjenner en jeger som har avlivet alle sine hunder selv. Han gir dem en skål med det beste de vet, og så skyter han dem i nakken på nært hold. Hunden koser seg og aner ikke hva som skal skje. Og den dør på et blunk. Men herregud så brutalt for meg! Blod og gørr, og se den fine hunden min ødelagt. Og jeg må jo være der, han er helt avhengig av meg. Jeg kan jo ikke overlate han til en nesten ukjent mann.  Men jeg er glad for at jeg fant denne tråden som sier at det er lov å gjøre det på denne måten!

Jeg ville nok heller bedt dyrlegen komme på hjemmebesøk og ta det med sprøyter.

AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis han skyter den med riktig kalibret rifle er det ikke så ille som du ser for deg. Jeg har vært med å avlive en syk katt på denne måten, da måtte jeg stå og holde oppmerksomheten dens, så den snudde riktig vei, den ble skutt korrekt i brystet på nært hold, og det var ikke noe blod og gørr, den fikk bare et hull i siden og falt overende. (Det kjipe med katter er de voldsomme dødspasmene etterpå, men da er den allerede borte, og på hunder er det ikke fullt så ille.) Men sjekk eventuelt om dyrlegen tar hjemmebesøk. I min familie har vi alltid skutt selv, da mange er jegere, men med skudd/jaktredde hunder har vi hatt hjemmebesøk. 

Anonymkode: 8bbd3...56c

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Tvist skrev:

Jeg ville nok heller bedt dyrlegen komme på hjemmebesøk og ta det med sprøyter.

Hunden forbinder sikkert ikke dyrlegen med noe godt, selv om han er hjemme i huset vårt. Og den får uansett venoflon. I tillegg kastet en av hundene mine opp av den beroligende sprøyten. Hjertet sluttet heller ikke å slå, så dyrlegen satt en tilleggsdose. Han sa at dette kunne hende. Jeg vet ikke om dette var mennesklig svikt, men utfallet var jo det samme. Jeg har også lest at de kan kaste etter luften når sprøyten settes, og det høres ikke kult ut.

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis han skyter den med riktig kalibret rifle er det ikke så ille som du ser for deg. Jeg har vært med å avlive en syk katt på denne måten, da måtte jeg stå og holde oppmerksomheten dens, så den snudde riktig vei, den ble skutt korrekt i brystet på nært hold, og det var ikke noe blod og gørr, den fikk bare et hull i siden og falt overende. (Det kjipe med katter er de voldsomme dødspasmene etterpå, men da er den allerede borte, og på hunder er det ikke fullt så ille.) Men sjekk eventuelt om dyrlegen tar hjemmebesøk. I min familie har vi alltid skutt selv, da mange er jegere, men med skudd/jaktredde hunder har vi hatt hjemmebesøk. 

Anonymkode: 8bbd3...56c

TAKK! Det var godt å legge fra seg noen tanker om gørr og blod! Hunden finnes ikke jaktredd.

• 5 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Ser dette er en gammel tråd, men jeg vil bare si at jeg valgte som 20-åring å avlive et marsvin ved å holde det under vann. Det tok ikke lange tiden, men jeg lever med traumer enda over det valget jeg tok den dagen. Tenker også på farmen ved å skyte et dyr selv. Tenk om man bommer f.eks. Jeg ber der anstendig om å tenke dere nøye i gjennom hva dere gjør. Jeg sliter den dag i dag over 10 år etterpå med dårlig samvittighet og tankekjør på grunn av det dumme valget jeg tok.  

Please, tenk dere om...Vit hva dere gjør.

Anonymkode: 970bd...5e4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...