Gå til innhold

Avlive dyr selv?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg skulle gjerne ønske at jeg kunne ta med hunden ut i skogen den dagen den trenger hjelp for å komme seg videre. Men dessverre er den veldig stor, så ser ikke helt hvordan jeg skulle fått fraktet den ut derfra. Tilfelle måtte noen stilt med bærehjelp og henger.

Tror det er bedre for hunden å være ute, enn inne på et kontor. Vet jeg kommer til å være ødelagt nok den dagen, jeg får tårer i øynene bare av å skrive dette. Kanskje mulig å få en veterinær til å komme ut, så slipper man være inne på selve kontoret?

Ellers har vi tatt nyfødte kattunger hjemme hos oss (dvs. onkelen min gjorde det) med spade. Nå er alle våre katter sterilisert.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Naboene våre da jeg var barn, hadde alltid så mange katter.

Disse fikk jo kattungekull i ny og ne, og mannen i huset drepte disse kattungene selv. Han slang de i veggen så de dauet.

Dette har satt sine spor ja. For en dyreelsker som meg.

Om det er lov eller ei, vet jeg ikke.

Gjest skorpio
Skrevet
Naboene våre da jeg var barn, hadde alltid så mange katter.

Disse fikk jo kattungekull i ny og ne, og mannen i huset drepte disse kattungene selv. Han slang de i veggen så de dauet.

Dette har satt sine spor ja. For en dyreelsker som meg.

Om det er lov eller ei, vet jeg ikke.

Herregud, noen skulle gitt den mannen en lærepenge! Stakkars katter!! De kan jo ikke noe for at de blir født! Hva med å sterilisere kattemor a? Jeez....

:sinna:

Skrevet

Har ikke lest hele tråden, men det er ikke lov å ta livet av kattunger som er over 8 dager selv. Da må en jeger med lisens eller veterinær gjøre det.

En dyrlege ute på landet kom med et tips til alle bøndene som på grusomme måter tok livet av nyfødte kattunger, denne måten er human: de helt nyfødte kattungene legges i en plastpose og festes tett på eksosrøret, gass på. Da sovner de inn helt smertefritt og du kan slå de i veggen etterpå, de døde alle sammen av forgiftningen, men det er for å være sikker. VELDIG humant og et godt alternativ for de som bor langt unna dyrlegen.

Gjest Gjest
Skrevet
Kanskje mulig å få en veterinær til å komme ut, så slipper man være inne på selve kontoret?

Javisst. Alle veterinærer jeg har vært borti gjør dette dersom det er ønskelig.

En dyrlege ute på landet kom med et tips til alle bøndene som på grusomme måter tok livet av nyfødte kattunger, denne måten er human: de helt nyfødte kattungene legges i en plastpose og festes tett på eksosrøret, gass på. Da sovner de inn helt smertefritt og du kan slå de i veggen etterpå, de døde alle sammen av forgiftningen, men det er for å være sikker. VELDIG humant og et godt alternativ for de som bor langt unna dyrlegen.

Du får unnskylde meg, men det høres ikke videre humant ut. CO2 gass= død ved kvelning.

Skrevet

Det var en dyrlege som anbefalte det, og flere jeg har spurt har vært enige at det er svært humant dersom de er nyfødte. Om jeg hadde klart det selv, vet jeg ikke. Jeg har tatt livet av lidende dyr selv, f.eks mus og fugler som katter har lekt med, og selv har jeg kappet av hodet eller knust det med noe. Synes selv det virker raskere.

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Jeg skulle ønske jeg kunne si at jeg er i stand til å avlive, om jeg skulle treffe på et lidende dyr på min vei. Men jeg merker jeg blir litt dårlig av å lese om knekking av kaninnakker osv. Jeg er bare redd for at jeg skal komme i en situasjon hvor jeg burde hjelpe et dyr ut av livet. Jeg må ærlig si at jeg lurer på hva jeg skulle gjort om jeg traff på en skadet fugl i skogen.

Skrevet

Noen jeg vet om prøvde å skyte katta si i nakken istedenfor å ta den med til dyrlege for avliving. Det endte med at katten ble skadeskutt og løp ut i skogen. Etter et par uker kom den tilbake og hadde nesten mistet halve ansiktet.

Flaks for disse at barna ikke var hjemme når katten kom hjem igjen, det kunne jo gitt dem traumer for livet.

Nei ta dyra med til veterinær så godt det lar seg gjøre!!

Gjest Gjest
Skrevet
Noen jeg vet om prøvde å skyte katta si i nakken istedenfor å ta den med til dyrlege for avliving. Det endte med at katten ble skadeskutt og løp ut i skogen. Etter et par uker kom den tilbake og hadde nesten mistet halve ansiktet.

Flaks for disse at barna ikke var hjemme når katten kom hjem igjen, det kunne jo gitt dem traumer for livet.

Nei ta dyra med til veterinær så godt det lar seg gjøre!!

Fy faen. De skulle vært arrestert!

Skrevet
Noen jeg vet om prøvde å skyte katta si i nakken istedenfor å ta den med til dyrlege for avliving.

Dette er ulovlig! Det kun folk med jegerlisens som har lov til å skyte for å avlive.

Skrevet
Dette er ulovlig! Det kun folk med jegerlisens som har lov til å skyte for å avlive.

Mannen som skjøt HAR jegerlisens! Men idioten bandt ikke fast katten først.

uff jeg blir lei meg :gråte:

Gjest Gjest
Skrevet

dette høres kun ut som en god vandre historie. Jegere sykter faktisk dyr i fart, så å treffe en katt er en smal sak. Lurer også "virkelig" på hvilket fin kalibert jaktvåpen som en klarer å kun skyte av en katt halve ansiktet med?

Skrevet

Høres rart ut, han binder jo ikke fast hjorten før han skyter heller? Høres ikke ut som en jeger med lisens. Og det å binde fast en katt og skyte den etterpå er dyreplageri. Selvsagt må katten være fri i det han skyter, eller så er jo det humane aspektet helt borte.

Gjest Gjest
Skrevet
Høres rart ut, han binder jo ikke fast hjorten før han skyter heller? Høres ikke ut som en jeger med lisens. Og det å binde fast en katt og skyte den etterpå er dyreplageri. Selvsagt må katten være fri i det han skyter, eller så er jo det humane aspektet helt borte.

For noe stort tull at det er dyreplageri å skyte et dyr som er bundet. Det viktigste er at dyret dør på første skudd!

For å korrigere en av brukerene lengre opp; at man har tatt jegerprøven og har lov til å eie våpen er faktisk ikke det samme som at man har lov til å jakte. For de fleste jaktkort kreves årlig skyteprøver eller så.

En som ikke klarer å skyte en katt klarer i allefall ikke skyteprøvene for jakt.

Skrevet

De er mye vanskeligere å skyte en katt i full fart enn en hjort. Hvis mannen skjøt med hagle, og katten kun ble truffet av en hagl er det godt mulig å skyte av den halve ansiktet.

Denne historien kan godt være sann, jeg har iallfall hørt mye værre historier enn denne.

Ang avlivning med CO2, så er det veldig humant, dyrene bedøves rask og man må avlive de bedøvede dyrene etterpå, f eks ved slag i hodet. Griser blir jo slagtet på denne måten, man senker grisen ned i et kammer med CO2, når grisen er bedøvet skjærer man over halspulsårene slik at dyret blør ut.

Skrevet
For noe stort tull at det er dyreplageri å skyte et dyr som er bundet. Det viktigste er at dyret dør på første skudd!

Det er mulig at DU synes det er tull, men jeg tror ikke katten har det så godt med puls i 300 rett før den får ei kule i huet. Å binde fast en katt er selvfølgelig dyreplageri, uansett. Hvis det er alternativet, hadde jeg aldri noensinne gjort det på denne måten. Går det ikke an å sette fram en skål med fisk eller noe og skyte mens den spiser og har det godt da?

Gjest Gjest
Skrevet
Det er mulig at DU synes det er tull, men jeg tror ikke katten har det så godt med puls i 300 rett før den får ei kule i huet. Å binde fast en katt er selvfølgelig dyreplageri, uansett. Hvis det er alternativet, hadde jeg aldri noensinne gjort det på denne måten. Går det ikke an å sette fram en skål med fisk eller noe og skyte mens den spiser og har det godt da?

SUKK!!

Selvsagt er det mye bedre at katten er bundet og man treffer enn at katten er løs å ender opp med et halvt ansikt. Skadeskyting er dyreplageri, men du synes altså at det er verre men en katt som er bundet.

Skrevet
SUKK!!

Selvsagt er det mye bedre at katten er bundet og man treffer enn at katten er løs å ender opp med et halvt ansikt. Skadeskyting er dyreplageri, men du synes altså at det er verre men en katt som er bundet.

Luringen, nå vrir du på det jeg sier ;-)

Jeg mener at hvis man binde fast katten synes jeg at å skyte den er uaktuelt for min del, da hadde jeg valgt dyrlegen. Ikke valgt å skadeskyte katten da, vet du. Så dum er du ikke, så du ikke skjønte det ;-)

Gjest Gjest
Skrevet
Luringen, nå vrir du på det jeg sier ;-)

Jeg mener at hvis man binde fast katten synes jeg at å skyte den er uaktuelt for min del, da hadde jeg valgt dyrlegen. Ikke valgt å skadeskyte katten da, vet du. Så dum er du ikke, så du ikke skjønte det ;-)

For en tone! Nå er vel hele poenget med denne tråden hva man ville gjort/gjør

dersom man ikke kan dra til dyrlegen eller ventetiden blir uuthodelig for dyret. Og da er ikke dyrlegen noe alt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...