Gå til innhold

Avlive dyr selv?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Hvor står dette?

Det lurer jeg også på!

Skrevet
Ellers syntes jeg både drukning, kaking i hodet, brekking av nakken virker som forferdelige måter å gjøre ting på.

Enig mht. drukning. Men ved de andre metodene dør dyret momentant. Vi slaktet f.eks. kaniner ved hammerslag i hodet og deretter knekking av nakken, som beskrevet i en bok om kaninavl.

Skyting virker kanskje mer humant fordi du da ofte slipper å se dyret på nært hold og holde det fast, men det er for vår del og ikke for dyrets.

Skrevet

Link til dyrevernloven.

Det står vel ikke så mye direkte om metoder som er lov og ikke, men metodene skal ikke være i stride med lovens anliggender.

Gjest Gjest
Skrevet
Så vidt jeg har forstått så er det kun lov å skyte og da skal man ha jaktlisens/våpenlisens/skytekurs o.s.v.

Ellers syntes jeg både drukning, kaking i hodet, brekking av nakken virker som forferdelige måter å gjøre ting på.

Anbefalt avlivingsmetode for kaniner hvor en skal bruke kjøttet er faktisk å knekke nakken på dem ved å slå med noe hardt i nakken, det er svært lite praktisk å skyte et så lite dyr på kloss hold, og pga skjøre nakkeknokler er dette en rask og human måte å gjøre det på. For enda mindre dyr som kaninunger, mus o.l er antagelig kakking i hodet like greit. Man bør selvsagt ikke gjøre noe slikt uten å ha fått veiledning på forhånd, og jeg er enig med deg i at f eks drukning virker inhumant.

Som flere har nevnt over er det veldig viktig at en vet hvilken metode som er best å bruke på det aktuelle dyret. Jeg aner ikke om jeg hadde klart å avlive egne dyr, de eneste jeg har avlivet er skadde mus (pga katt og musefeller), det måtte i så fall blitt om jeg ikke hadde tilgang på veterinær og dyret led. Men jeg synes det er helt ok etisk sett å avlive dyret selv i omgivelser hvor det føler seg trygg.

Gjest Glør
Skrevet
Hvor står dette?

Forskrift om avliving av hund og katt:

http://www.lovdata.no/for/sf/ld/td-19981011-0991-0.html

§ 3. Uten hinder av bestemmelsene i § 2 kan inntil 8 dager gammel hund og katt avlives ved slag mot hjernekassen (pannen eller bakhodet) av slik styrke at det påfører dyret øyeblikkelig bevisstløshet og umiddelbar død.

Det gjelder visst valper også, ikke bare kattunger.

Gjest Lillebøll
Skrevet
skal dyret svævast før blodet vert tappa

Hva betyr det?

Skrevet
Hva betyr det?

Byret skal bedøves/sederes. Kommer av ordet svevn, som betry søvn.

Gjest Gjest
Skrevet
Vi slaktet f.eks. kaniner ved hammerslag i hodet og deretter knekking av nakken, som beskrevet i en bok om kaninavl.

Dersom hammerslag i hodet dreper dyret momentant hvorfor er det da nødvendig å knekke nakken etterpå?

• Liker 1
Gjest Dyrelsker
Skrevet

Huff syns dette virket helt groteskt :S alle som har dyr de ikke vil ha kan heller kontakte meg enn å drepe de :grine: er det lov til å drepe babyer da? Syns det skulle vært lov når det er lov til å drepe kattunger og valper!

Gjest Gjest
Skrevet
Skyting virker kanskje mer humant fordi du da ofte slipper å se dyret på nært hold og holde det fast, men det er for vår del og ikke for dyrets.

Nja, jeg vet nå ikke det. Så framt det gjøres riktig, så medfører det øyeblikkelig død for dyret.

Skal man virkelig se grundig på det, så er ikke nødvendigvis dyrlegesprøytene heller en ideell løsning.

Gjest Gjest
Skrevet
Hvis man vil ta livet av en kattunge, så får man ha guts til å gjøre det selv, ellers får man ta ansvar å få gitt de bort.

Jeg er så enig, så enig. Jeg forstår meg overhodet ikke på de menneskene som lar katten sin få kull etter kull med unger -som de kvitter seg med på mer eller mindre lugubre vis, i stedet for å kastrere katten først som sist.

Dette er vel gjerne folk som og lar katten seile sin egen sjø med en gang den ikke er liten og søt mer, eller når de skal på ferie.

Avliving av dyr er av og til nødvendig, men hyggelig er det aldri! Og til tross for enkeltes oppfatning, så tviler jeg sterkt på at drukning er så veldig humant. Jeg tror det er mer feighet som driver folk til slikt, fordi de da slipper å gjøre det "egenhendig".

Ang. drukning, så har du helt rett. Jeg leste et sted at det tar veldig lang tid for en katt å drukne.

Ang. diverse "selvkomponerte" metoder, så tror jeg igjen det er penger inne i bildet. Jeg har hørt flere si at "ikke pokker om de drar til dyrlegen og betaler i dyre dommer når de selv kan ordne saken". Jeg tror det er her mange lugubre metoder som påkjøring, diverse slag, drukning osv. oppstår. Senest i fjor var det noen som druknet en ung schæferhund her i området.

Dyrevernloven skulle ha vært revurdert slik at denne type hendelser hadde blitt slått hardere ned på. I dag er det mange som tenker "det er bare en katt/hund/marsvin...."

Skrevet
Dersom hammerslag i hodet dreper dyret momentant hvorfor er det da nødvendig å knekke nakken etterpå?

Si det. Det er jo smør på flesk, men vi gjorde det vel for å safe. Det skal jo holde med en av delene.

Gjest skorpio
Skrevet

Fy faen, dette blir for drøyt for meg ass.. Ikke skjønner jeg hvordan noen av dere har klart det. Kakke dyret ditt i hodet med en hammer? Knekke nakken på den? Seriøst? Syns det er litt ekkelt å tenke på at noen av dere er i stand til å gjøre slikt.

Skrevet
Fy faen, dette blir for drøyt for meg ass.. Ikke skjønner jeg hvordan noen av dere har klart det. Kakke dyret ditt i hodet med en hammer? Knekke nakken på den? Seriøst? Syns det er litt ekkelt å tenke på at noen av dere er i stand til å gjøre slikt.

Å kunne ta seg av slikt om det trengs er en del av ansvarlig dyrehold. Mange ser på dyr som søte små tingester og. Å ta livet av et dyr et er ikke noe som man gjør med lyst, ei heller for moro skyld. Det skal man gjøre med dyp respekt, enten det dreier seg om jakt eller avliving for å unngå lidelse. Noen ganger står man i situasjoner der det er nødvendig å avslutte livet til et dyr for å unngå lidelse, og i mange tilfelle er det verken rasjonelt eller mulig å tilkalle dyrlege med sprøyte. Finner jeg en halvdød fugl, ja - da tar jeg livet av den. Jeg ringer ikke dyrlegen.

Har man husdyr som brukes til kjøttprodusjon, må nødvendigvis dyrene slaktes. Skal man ha kjøttet selv, er det som regel mer humant å avlive dyret hjemme på en ansvarlig måte enn å la det utsettes for transport til slakteriet først.

Annonse
Skrevet

Er det bedre å la dyret lide? For det har nemlig ikke jeg samvittighet til. Mitt ansvar ligger i å sørge for at dyr; både egne kjæledyr og ville dyr jeg måtte møte, ikke lider. Noen ganger medfører det at jeg må ta livet av de på en rask og effektiv måte.

Skrevet
Er det bedre å la dyret lide? For det har nemlig ikke jeg samvittighet til. Mitt ansvar ligger i å sørge for at dyr; både egne kjæledyr og ville dyr jeg måtte møte, ikke lider. Noen ganger medfører det at jeg må ta livet av de på en rask og effektiv måte.

Jeg tror kanskje hun tenker på metodene hvor dette gjøres for sin egen skyld og ikke dyret. Kattunger, valper o.s.v.

Skrevet
Jeg tror kanskje hun tenker på metodene hvor dette gjøres for sin egen skyld og ikke dyret. Kattunger, valper o.s.v.

Norge oversvømmes av uønskede kattekull (jfr. det jeg har sagt om å sørge for prevensjon). Her hvor jeg bor er det også endel villkatter som fra tid til annen får unger i hagen vår. Det er trist å se hvordan disse kattene lider, pjuskete, skabbete, utsultede osv. En gang prøvde vi å få FOD til å komme og hente kullet, men de hadde ikke kapasitet. Da må vaktmesteren til pers, dersom ikke ungene er for store, da kommer et skadedyrfirma og henter dem. Der man faktisk ikke klarer å skaffe et hjem til ungene, og ikke har kapasitet til å ta seg av dem selv, er faktisk avliving et "bedre" alternativ enn å la kattene gå løse. Men igjen: Prevensjon eller sterilisering er best.

• Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

Er det ikke rart at vi ikke er like humane mot mennesker som lider?

Gjest Gjest
Skrevet
Kaniner: Ja, hjemmeslakting er tillatt så sant kjøttet bare brukes til eget hushold. Det har jeg selv vært med på.

Hjemmeslakting for bruk til eget hushold er ikke lengre tillatt dersom man ikke har godkjent kjølelager og enten har slakteplass som er godkjent av dyrlege eller dyrlege tilstede under slakting. Oppfylles ikke disse kravene kan man i følge loven ikke bruke kjøttet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...