Gå til innhold

Avlive dyr selv?

Fremhevede innlegg

Gjest Lillebøll
Skrevet

Er det tillatt å avlive dyr selv?

Vet mange som knekker nakken på/skyter/drukner osv kattunger. Samme med kaniner. Folk som skyter hundene sine.

Er dette lov?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Kaniner: Ja, hjemmeslakting er tillatt så sant kjøttet bare brukes til eget hushold. Det har jeg selv vært med på.

Ang. katter og hunder: Så vidt jeg vet er det ikke forbudt å avlive katter og hunder selv, så sant det skjer på en rask og sikker måte, slik at dyrene ikke pines. Dyremishandling er forbudt ved lov i Norge.

Å knekke nakken på kattene høres brutalt ut, med det er faktisk en rask og sikker avlivingsmåte som fører til umiddelbar død, i motsetning til f.eks. drukning, som noen dessverre driver med. Jeg hadde nok ikke klart å gjøre det, men har knekket nakken på skadede fugler som jeg har funnet. At folk burde bli flinkere til å sørge for prevensjon for hunnkattene sine, slik at det ble født færre uønskede kattekull er en annen sak.

Ang. å skyte hunder: Noen foretrekker faktisk å ta dette ansvaret selv, selv om det er veldig tungt og smertefullt. Skal man gjøre det selv, må man være en god skytter, hvis ikke risikerer man å skadeskyte dyret.

Edit: Tastefeil

Endret av junia
Skrevet

Jeg har selv avlivet dyr som har vært alvorlig skadet og har hatt store smerter. Ikke bare,bare å få tak i en veterinær midt på natta ute på bygda. Men det anser jeg som helt nødvendig å gjøre for å spare dyret for unødvendig smerte. Å avlivet uønskede kattunger ved drukning ol er en helt annen sak. Det synes jeg er helt hårreisende og jeg tror ikke det er lov.

• Liker 1
Skrevet

Et kvinnfolk jeg kjente, hengte katta si. Vil ikke gå i detaljer, men kan si det ikke var den mest vellykede måten å avlive den på. Vi er ikke venner mer...

Gjest Lillebøll
Skrevet

Jeg har og vært med på å avlive en pus som hadde blitt påkjørt mitt på natten. Det ble gjort fort og smertefritt, og vi hadde dessverre ikke noe valg.

Jeg tenker mer i de situasjoner man har et valg.

Gjest Gjest
Skrevet

Nok et eksempel på at det er noen som ikke skulle hatt DYR!

Gjest Lillebøll
Skrevet
Kaniner: Ja, hjemmeslakting er tillatt så sant kjøttet bare brukes til eget hushold. Det har jeg selv vært med på.

Gjelder dette alle dyr man kan spise?

Gjest Madre Mia
Skrevet (endret)

Hørte om en gammel dame som pleide å putte kattungene i lunkent vann med det samme de kom til, før kattemor rakk å rense nese og munn. Jeg synes det høres noenlunde humant ut, men jeg hadde aldri klart å gjøre det selv. Hun pleide alltid å la en eller to kattunger være igjen til kattemor.

Rettet: Skrivefeil.

Endret av Madre Mia
Skrevet

Bestefaren min skjøt hunden vår.

Han (altså hunden Tøffen) og Bestefar dro opp på gården vi har på fjellet. Tøffens yndlingsplass! De to var der hele helgen og koste seg før Bestefar skjøt ham.

Det skal sies at Tøffen var 15 år, delvis blind og døv, hadde vondt for å gå og hadde generelt dårlig helse.

Jeg tror han hadde det skjønt der oppe de siste dagene! Synes det er mye bedre at han fikk "jagd" noen harer før han ble skutt av en han kjente enn å være på et skummelt sted og bli avlivet av en ukjent veterinær.

Tøffen var best! :hjerter_rundt:

• Liker 1
  • Hjerte 1
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg vet egentlig ikke, men jeg tror kanskje man har lov så lenge man følger regler/retningslinjer for human avliving for den spesifikke arten (viktig, for beste avlivingsmetode varierer veldig avhengig av dyrets anatomi), og har et forsvarlig sted å gjøre av kadaveret.

Ellers kommer det muligens an på hvem en selv er, jeg vet at det er vanlig at en bonde avliver svake grisunger uten å tilkalle veterinær, at de muligens fortsatt foretar nødslakt og at en pelsdyroppdretter avliver selv, mens jeg ikke regner med det er godkjent å avlive en liten hund eller katt med samme metode som for rev og mink (strøm eller gass).

Gjest Gjest
Skrevet
Bestefaren min skjøt hunden vår.

Han (altså hunden Tøffen) og Bestefar dro opp på gården vi har på fjellet. Tøffens yndlingsplass! De to var der hele helgen og koste seg før Bestefar skjøt ham.

Det skal sies at Tøffen var 15 år, delvis blind og døv, hadde vondt for å gå og hadde generelt dårlig helse.

Jeg tror han hadde det skjønt der oppe de siste dagene! Synes det er mye bedre at han fikk "jagd" noen harer før han ble skutt av en han kjente enn å være på et skummelt sted og bli avlivet av en ukjent veterinær.

Tøffen var best! :hjerter_rundt:

Dette var en fin måte å avslutte et hundeliv på.

Skrevet
Gjelder dette alle dyr man kan spise?

Så vidt jeg vet, ja.

Gjest Gjest
Skrevet

For mange år siden hadde vi to kaniner. Vi hadde fått vite at begge var hannkaniner, men plutselig fødte den ene kaninen. Vi var helt uforberedt på dette og måtte flytte ungene og prøve å bygge et lunt hi. Kaninmoren var ung og taklet dette dårlig. Etter et par dager oppdaget jeg at kaninmoren hadde begynt å spise på benet til den ene kaninungen. Jeg ringte veterinæren og spurte om jeg skulle ta den med til henne for avlivning, men hun ba meg bare slå kaninungen hardt i hodet med en hammer. Den døde umiddelbart. Det viste seg at de to andre kaninungene også var skadet, så jeg måtte avlive dem også. Det føltes ikke noe bra, men det var nødvendig for å unngå at de hadde fryktelige smerter.

Skrevet (endret)

En jeg kjenner skulle avlive sin jakthund. Han hadde en pistol med lyddemper, satte seg ned med hunden og koste og klappet den samtidig som han satte pistolmunningen i nakken på hunden og skjøt - hunden var antagelig død før den nådde bakken. Det må være den mest human avliving av et dyr jeg har hørt om.

Endret av Tabris
Gjest Gjest
Skrevet

Så lenge man har tilatelse til å ha våpen kan man skyte dyrene sine selv. Vi har skutt et par katter med kattepest. Og et par vedder som nesten drepte hverandre i slosskamp. Utover dette har ingen av oss hjerte til å ta livet av hverken kjæledyr eller husdyr på tross av at vi begge er jegere. Om det oppstår en situasjon der man må avlive kvikt for å lindre smerte så ringer vi dyrlege/nødslakt eller en nabo som er tidligere slakter.

Men må man så må man, håper bare jeg slipper.

Skrevet
Hørte om en gammel dame som pleide å putte kattungene i lunkent vann med det samme de kom til, før kattemor rakk å rense nese og munn. Jeg synes det høres noenlunde humant ut, men jeg hadde aldri klart å gjøre det selv. Hun pleide alltid å la en eller to kattunger være igjen til kattemor.

Rettet: Skrivefeil.

Dette er ulovlig. Iflg Dyrevernsloven er det ikke tillatt å avlive dyr ved drukning. Man kan avlive selv, så lenge man forsikrer seg om at den avlivningsmetoden man bruker medfører døden momentant. Skyte kan man gjøre hvis man har jegerprøven.

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Stort sett så synes jeg man skal unngå å avlive dyr selv, fordi det kan være vanskelig å vite hvor hardt skadet et dyr faktisk er. I enkelte tilfeller er man imidlertid ikke i tvil, og da synes jeg man bør gjøre det så fort som mulig så dyret slipper å lide.

Heldigvis har jeg foreløpig sluppet unna avliving av dyr, fordi jeg har en snill pappa som tar seg av det. Men en ting gjør han ikke, og det er å avlive kattunger til uansvarlige eiere. Hvis man vil ta livet av en kattunge, så får man ha guts til å gjøre det selv, ellers får man ta ansvar å få gitt de bort.

Har også opplevd at en ku på bås måtte avlives, og nødslakten av en eller annen grunn nektet å komme. Da var det frem med rifle (eller hagle?) for å avlive kua på egenhånd.

Avliving av dyr er av og til nødvendig, men hyggelig er det aldri! Og til tross for enkeltes oppfatning, så tviler jeg sterkt på at drukning er så veldig humant. Jeg tror det er mer feighet som driver folk til slikt, fordi de da slipper å gjøre det "egenhendig".

Skrevet

Så vidt jeg har forstått så er det kun lov å skyte og da skal man ha jaktlisens/våpenlisens/skytekurs o.s.v.

Ellers syntes jeg både drukning, kaking i hodet, brekking av nakken virker som forferdelige måter å gjøre ting på.

Ved påkjørsel/sterk skade uten tilgang til vetrinær så skjønner jeg det, men ikke på f.eks kattunger(andre dyreunger) som er kommet til ved et uhell.

Gjest Glør
Skrevet

Det er lov å skyte hund og katt, dersom man har jegerprøve, og bruker ett egnet, lovlig våpen. Kattunger er det også lov å avlive med ett kraftig kakk i bakhodet med en stump gjenstand, frem til de er 8 dager gamle.

Gjest Lillebøll
Skrevet
Kattunger er det også lov å avlive med ett kraftig kakk i bakhodet med en stump gjenstand, frem til de er 8 dager gamle.

Hvor står dette?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...