Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hva er sunnest av selolje og fiskeolje? Noen tips til gode sunne oljer? (Ikke tran da denne inneholder for mye vitaminer til at man kan ta mer enn 1 ss pr dag). Stemmer det at selolje inneholder et stoff som fiskeolje ikke gjør?

Videoannonse
Annonse
Gjest lucy d-.-b
Skrevet

Selolje skal inneholde langkjedete Omega-3 fettsyrer: EPA, DHA og DPA. DPA finnes vissnok ikke i fiskeolje, eller i allefall ikke i samme mengder som i selolje.

Om dette egentlig stemmer/har noe å si vet jeg ikke.

Du har jo inuittene på Grønnland, de har levd av sel i alle år. Der har et blitt gjort endel undersøkelser, og deres kosthold gjør at sjansen for hjerte og karsykdommere er mye lavere, og at en 80-åring på Grønnland har årer som en 50-åring i Norden. Sjansen for at kostholdet har noe med saken å gjøre er stor.

Du kan jo google litt rundt og se hva de forskjellige sier om oljene sine. Min erfaring er at seloljefolk sier at det er best, og fiskeoljefolk sier det det er best. Hvem om har rett er vanskelig å si, men det er nok sunt uansett hva du velger.

Gjest Gjest
Skrevet
Selolje skal inneholde langkjedete Omega-3 fettsyrer: EPA, DHA og DPA. DPA finnes vissnok ikke i fiskeolje, eller i allefall ikke i samme mengder som i selolje.

Om dette egentlig stemmer/har noe å si vet jeg ikke.

Du har jo inuittene på Grønnland, de har levd av sel i alle år. Der har et blitt gjort endel undersøkelser, og deres kosthold gjør at sjansen for hjerte og karsykdommere er mye lavere, og at en 80-åring på Grønnland har årer som en 50-åring i Norden. Sjansen for at kostholdet har noe med saken å gjøre er stor.

Du kan jo google litt rundt og se hva de forskjellige sier om oljene sine. Min erfaring er at seloljefolk sier at det er best, og fiskeoljefolk sier det det er best. Hvem om har rett er vanskelig å si, men det er nok sunt uansett hva du velger.

Min gamle far påstår at ren selolje er bedre enn tran. Etter at han begynte å ta selolje, har leddsmertene blitt borte, håret har begynt å gro bedre og han er ikke mer forkjøla. Men han påpeker at det må være selolje kjøpt hos fangstfolk (Polarolje) og ikke det "sukkertøyet" man får på helsekostbutikkene eller Rema, for det funker ikke.

Gjest Gjest
Skrevet
Min gamle far påstår at ren selolje er bedre enn tran. Etter at han begynte å ta selolje, har leddsmertene blitt borte, håret har begynt å gro bedre og han er ikke mer forkjøla. Men han påpeker at det må være selolje kjøpt hos fangstfolk (Polarolje) og ikke det "sukkertøyet" man får på helsekostbutikkene eller Rema, for det funker ikke.

Hvor får man kjøpt Polarolje?

Gjest Gjest
Skrevet
Hvor får man kjøpt Polarolje?

Det kan jeg sikkert ikke si her uten å drive reklame, men kanskje du kan google?

Skrevet

På helsekostforretninger selger de mange forskjellige oljer. Det finnes oljer som ikke er laget av fisk eller sel, men inneholder alt du trenger.

Jeg tipper de selger selolje der også, hvis man vil ha det.

Skrevet (endret)

Fiskeolje blir hentet fra leveren til fisken. Leveren har som oppgave å rense blodet for giftstoffer og tungmetaller, så oljen er ikke helt ren.

Oljen fra sel blir hentet fra selve spekket, og er da allerede renset for giftstoffer.

Fiske og selolje inneholder de samme fettsyrene stort sett, bare ett annet mengdeforhold.

Enig i at seloljen bør være norskraffinert. Seriøse leverandører av selolje bør kunne stille med labsertifikat av oljen.

Endret av X-life

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...