Gå til innhold

Tomatplante

Anbefalte innlegg

Gjest Ketchup
Skrevet

Har hatt tomatplanter 2-3 ganger, og min erfaring så langt er at det var mye stell og nesten tomat til å spise....

Dette er tydeligvis ikke min greie, og hadde bestemt meg for ikke å prøve i år! Gjett hva som skjer da? De har sådd på skolen og datteren min kommer hjem med -ja, nettopp en - tomatplante.

Nå er jeg jo forpliktet til å prøve igjen *sukk*

Har hatt dem i ca 6l selvvanningskrukker. Hørte her om dagen en som sa at en tomatplante trenger en sekk med jord??? Trenger den virkelig 20 liter?

Planten har 2 "klaser med knopper" nå - Hadde vært koselig å få litt lønn for strevet, og faktisk få RØDE tomater som vi kan spise :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er ingen ekspert, men får VELDIG store planter med mange tomater på, så noe gjør jeg riktig! :D

- De trenger minst en bøttestor potte

- Mye næring, sol og vann

- Spray gjerne planten om kvelden etter at solen har gått ned

- Knip av knoppene som kommer mellom stilk og grener.

Gjest Ketchup
Skrevet

Ok, da ser det ut som om det er pottestørrelsen som er min største feil.

Kun jord, eller blande med sand, forresten?

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg bruker kun jord, men er som sagt ingen ekspert! :)

Skrevet

Jeg har tre tomatplanter som er blitt veldig store nå, og med blomster. Jeg har de i 10liters plastbøtter som jeg har stukket hull i bunnen så overflødig vann renner ut, og har 5-10cm lecakuler i bunnen. Jeg har et tynt stykke bomullsstoff mellom lecakulene og blomsterjorden slik at det skal bli best mulig drenering, men har brukt helt vanlig blomsterjord. Men på frøpakken sto det spesifisert at man ikke skulle knipe av skuddene i bladhjørnene. Så det kommer nok an på hvilken type tomatplante du har. Jeg har en eller annen form for busktomat tror jeg.

Men jeg er litt nybegynner, så om det blir tomater vet jeg ikke. Men jeg har fått litt oppfølging av min mor som er passe dreven, så det blir spennende å se. :jepp:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...