Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lyst til å prøve Pilates. Men, DVD'en er for dyr om jeg ikke kommer til å fortsette med dette...

Lurer på om noen her har prøvd Pilates og har noen betraktinger rundt dette?

Er det en grei treningsmetode, eller er det bare reklame? Går man ned i vekt, eller er det at man blir strammere "bare"?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest Ingrid
Skrevet

Hei!

Pilates er en helt super form for styrke og bevelelighetstrening. Det som er spesielt med pilates er at man prøver å få med ikke bare de store muskelgruppene, men også støtte og stabiliserings muskulaturen.

Denne typen muskulatur er svært viktig for å ha en god holdning og forebygge f. eks ryggskader. Mange bruker også pilates som rehabiliterings trening ved f.eks rygg prolaps, og jeg som pilatesinstruktør har sett utrolig mange solskinnshistorier her :)

Selv etter at jeg begynte med pilates har jeg fått en utrolig mye bedre holdning, og en bevegelighet (som tidligere stiv håndballspiller) jeg bare før kunne drømt om.

Styrke er også noe man opparbeider seg, og hovedfokuset i pilates er mage og rygg, men også hele kropppen jobber sammen.

MEN, for at man skal bli slankere må man innta mindre kalorien enn man fornruker! Derfor er det kondisjonstrening(sykling, rask gange, løping, aerobic, osv) som er det mest hensiktsmessige, men å kombinere dette med pilates vil være svært gunstig nettopp fordi du får sterkere muskler og får "strammet opp" ja

Kjendisene som sverger til pilates gjør garantert annen kondisjonstrening for å oppnå den kroppen de "reklamerer med"

Husk også at pilates er kvalitetstrening. Å gjøre øvelsene riktig er et" must" for å oppnå resultater.

Jeg synes selv at pilates er en super treningsform og jeg vil anbefale det på det v armeste. Etter jeg har gjort pilates får jeg også et overskudd til å gjøre andre ting, det er veldig lystbetont!

For å summere opp.. hehe.. : Pilates er kjempe bra for kroppen, men for å gå ned i vekt må man i tillegg drive med kondisjonstrening:)

Lykke til!

Skrevet

Pilates er veldig bra styrketrening,og for smidigheten.

Hadde det ikke vært foe en ting:Jeg synes det er drittkjedelig.Er glad noen synes det er gøy fodi jeg mener at trening bør være lystbetont.

Det må det ihvertfall for meg.Ellers hadde det ikke blitt mye trening på meg.Heldigvis liker jeg nesten alt.Borsett som sagt fra Pilates og så svømming da.Det synes jeg også er kjedelig.Hehe...

Skrevet

Takk for svar.

Jeg snakket med en kollega i går, det var da jeg kom på Pilates, for vi snakket om det...

Og hun også sa at det ikke er noe for henne, for hun syns det er så utrolig kjedelig...

Men, hvis det er veldig viktig at det gjøres helt riktig - er det da trygt å gjøre det etter en DVD hjemme i stua?

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg har lyst til å prøve Pilates. Men, DVD'en er for dyr om jeg ikke kommer til å fortsette med dette...

Lurer på om noen her har prøvd Pilates og har noen betraktinger rundt dette?

Er det en grei treningsmetode, eller er det bare reklame? Går man ned i vekt, eller er det at man blir strammere "bare"?

Hvis man blir "strammere" (dvs hvis man bygger synlig større muskler) av å trene pilates, må man ha vært i ekstremt dårlig form før man begynte. Dette er ingen muskelbyggende treningsmetode i hovedsak, siden man ikke belaster musklene på en måte som stimulerer til vekst. Så nei, med mindre utgangspunktet ditt er muskler som en 80åring blir du nok ikke noe strammere desverre. :)

Pilates gjør heller ikke så mye med fettforbrenningen, siden alt foregår i rolig tempo. Du får ikke pulsen høyt nok opp til å stimulere forbrenningen på noen måte.

Det er det ER godt for derimot, er å styrke kjernemusklaturen (man blir ikke større/strammere, men litt sterkere i kjernemusklaturen kan man allikevel bli), kordinasjon og smidighet. :)

Så det kan jo være et fint supplement til andre former for trening.

Skrevet

For en tid tilbake gikk jeg på et pilateskurs som var inspirert av dans og yoga. Det var en veldig ålreit måte å holde på med pilates på.

Skrevet

Jeg hadde en pilates-dvd som jeg var veldig fornøyd med i begynnelsen, og trente med den to ganger hver uke. Men etterhvert ble det veldig kjedelig. Dama sier jo det samme hver bidige gang! :lol: Så den dvd'n ble lagt på hylla, gitt.. Men jeg kunne tenkt meg å ta noen pilatestimer på treningssenteret snart, blir nok litt mer variasjon fra gang til gang da.

Ble også litt usikker på om jeg gjorde alt helt riktig. Fikk litt vondt i ryggen noen ganger, og flere av øvelsene er av typen man "alltid" har blitt frarådet å gjøre fordi det er skadelig for ryggen.. Er nok litt tryggere å få veiledning av noen som kan det.

Gjest Gjest_Mee_*
Skrevet

Hei =) Eg trener pilates 3x30 min kver uke. på litt over en mnd har eg gått ned 4kg og har blitt mye bedre i ryggen (ryggproblemer). Eg har trent mye rart. Men det eineste som fortjener skrøyt er pilates. (kan og nevne at eg ikkje har forandrert mat rutinen. spiser det eg vil når eg vil). Ja i starten var det kjedeligt. men når du får take på det så går det fort :P Eg bruker ikkje dvd men en bok som forklarer i detaljer alt. Trevor Bloundt Elanor McKenzie har skrevet boken og hetter seffølgelitg Pilates. boken kosta då 99kr.

Men trener ikkje for og slanke meg i hovedgrund. Men for og styrke hovedmusklaturen og bli smidigere.

Gjest New Dawn
Skrevet (endret)

Jeg trener Pilates med ball på et treningssenter og det er så langt fra kjedelig som det kan bli. Det er ukens høydepunkt for meg ... og jeg trener andre ting også, eks. yoga, body pump, etc .. men pilates med ball er det desidert hardeste og morsomste .. Timen flyr avgårde .. og dagen etter klarer jeg knapt hverken gå eller le :ler:

Endret av New Dawn
Gjest Muskat
Skrevet

Jeg sverger også til pilates, men har ikke funnet noen steder i Oslo som "duger", i tillegg til at prisnivået på kurs er skyhøye i forhold til det du får.

Er det noen som har steder å anbefale i Osloområdet?? Gjerne pilates hvor man kan bruke apparater, er ikke så stor fan av matte-pilates med mange mennesker... -jeg kan vurdere å være fleksibel på pris dersom det perfekte pilates-studioet faktisk finnes.

Skrevet

Jeg trener pilates på treningstudioet mitt, og jeg synes det er skikkelig digg. Man blir vel ikke akkurat tynnere, eller strammere, men man blir jo sterkere og smidigere. Jeg har dum rygg, og merker veldig god bedring etter jeg begynte med pilates.

Bruker ikke pilates som trening, egentlig, men som avslutning etter andre timer.

Skrevet
Jeg sverger også til pilates, men har ikke funnet noen steder i Oslo som "duger", i tillegg til at prisnivået på kurs er skyhøye i forhold til det du får.

Er det noen som har steder å anbefale i Osloområdet?? Gjerne pilates hvor man kan bruke apparater, er ikke så stor fan av matte-pilates med mange mennesker... -jeg kan vurdere å være fleksibel på pris dersom det perfekte pilates-studioet faktisk finnes.

Hvor har du trent da? Har du prøvd Pilates Room?

Gjest Muskat
Skrevet

Om Pilates Room har jeg ikke hørt mye pent. Jeg var innom og forhørte meg om priser på trening med apparater for lenge siden og den gangen syntes jeg det var helt uhørt dyrt i forhold til det man fikk, men det er jo en stund siden.

-Men har som sagt hørt mye negativt om Pilates Room, så håpet kanskje at noen hadde erfaringer fra andre steder med apparater (om det finnes).

Har før drevet med pilates i utlandet og fått fantastisk oppfølging i små grupper til rimelige priser, så hadde håpet at det samme fantes her..

Skrevet
Om Pilates Room har jeg ikke hørt mye pent. Jeg var innom og forhørte meg om priser på trening med apparater for lenge siden og den gangen syntes jeg det var helt uhørt dyrt i forhold til det man fikk, men det er jo en stund siden.

-Men har som sagt hørt mye negativt om Pilates Room, så håpet kanskje at noen hadde erfaringer fra andre steder med apparater (om det finnes).

Har før drevet med pilates i utlandet og fått fantastisk oppfølging i små grupper til rimelige priser, så hadde håpet at det samme fantes her..

Fint du sa det... jeg vet heller ikke... så jeg slenger meg på som en som ønsker tips... :hoppe:

Gjest LanaLane
Skrevet

Digger pilates! Har begynt å trene igjen nå og fra å bare rekke ned på knærne kan jeg legge håndflata i bakken når jeg bøyer meg. Etter 2 uker!

Synes ikke det er kjedelig jeg, kan hele greia utenat så jeg setter på musikk og trener for meg selv. Supplerer med ball og vekter og gleder meg til å trene.

Har dårlige knær så jeg kan ikke jogge så til høsten skal jeg begynne på spinning. Når jeg er ferdig med pilatesrutinen så har jeg bare lyst til å trene mer-og gjør det!

Bruker windsor pilates, (fra tv-shop), har både den gamle versjonen og den nye med pilatessirkel.

Gjest New Dawn
Skrevet

Det som jeg satte veldig stor pris på da jeg begynte med pilates var at instruktøren går rundt og sjekket at alle gjør øvelsene riktig. Det skal ikke mye feiling til for at det kan få ganske store følger.

Når det gjelder vektnedgang så har jeg merket veldig stor nedgang .. men jeg trener flere dager i uken - variasjon med body pump og pilates. Body pump går på de store muskelgruppene og hjelper veldig på fettforbrenningen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...