Gjest Gjest Skrevet 20. juni 2008 #1 Skrevet 20. juni 2008 Jeg har søkt rundt på Internett, men finner ikke retningslinjer som omtaler regler for medikamnter i flybagasje. Jeg må ha to ulike reseptbelagte medikamenter; må jeg da ha med resept eller legeerklæring?
linty Skrevet 20. juni 2008 #2 Skrevet 20. juni 2008 det er ikke nødvendig med legeærklæring el lignende hvis du har medisinene i bagasjen. Men hvis du skal ha medisnene i håndbagasje blir det en annen sak. Da er det lurest å ha med en medisnliste, underskrevet av legen / legeærklæring. Det er også lurt å ha et sett med medisiner i håndbagasjen og et sett i kofferten, i tilfelle kofferten skulle bli borte.
Gjest Gjest Skrevet 20. juni 2008 #3 Skrevet 20. juni 2008 Legeerklæring om du skal ha det i håndbagasjen,ellers ingenting.
Gjest Gjest_Mie_* Skrevet 20. juni 2008 #4 Skrevet 20. juni 2008 Jeg reiste til sør amerika med 11 reseptbelagte preparater i bagasjen, og det var ikke noe problem. Hadde ikke med hverken legeerlæring eller resept, men hadde medisinene i originalpakning, men med lappen fra apoteket på. (Det beviser at leget har foreskrevet middelet til deg, og at du trenger det.) Her er hva Norwegian sier om saken Og sas Hvis du skal til USA gjelder egne regler se her
Gjest Kari Skrevet 21. juni 2008 #5 Skrevet 21. juni 2008 Du kan også få apoteket du kjøper medisinene hos til å skrive ut et eu"sertifikat". Hadde med oss reseptbelagte tabletter til Spania nå nylig og det ble anbefalt å ha med et slikt for sikkerhets skyld. I tillegg til originalemballasje og gjerne en kopi av resepten. Sjelden man blir stoppet, men om man blir det og av tollere som er dårlig i engelsk kan det være vanskelig å forklare at det er til eget bruk og da er standardpapirer greit å ha.
Gjest Gjest Skrevet 23. juni 2008 #6 Skrevet 23. juni 2008 Jeg har et laminert standardskriv ift sprøytene som jeg må reise med - jeg har reist mye etter at jeg begynte med medisiner, men jeg har aldri trengt å vise dokumentasjon. jeg synes forresten jeg ser at jeg skulle bli bedt om å smake på medisinen min, sånn for sikkerhets skyld ..eller at jeg lissom må sette en sprøyte i sikkerhetskontrollen, så de er sikre.. Men - orginalemballasje og en form for dokumentasjon på at dette er dine medisiner kan nok være greit, i tilfelle du møter på noen i sikkerhetskontroll som er ivrig i tjenesten og ustø i engelsk! god tur!
eximus Skrevet 25. juni 2008 #7 Skrevet 25. juni 2008 Jeg pleier å ha medisinene mine delt i både koffert og handbagasje. Jeg bruker flere typer medikamenter, også b-preparater - men har ikke skaffet meg dokumentet fra apoteket i år. Har aldri blitt stoppet og ikke hørt om noen som er blitt det heller. Det eneste jeg er nøye med er at jeg oppbevarer medisinen i originalembalasjen der det også står mitt navn og at det er utstedt til meg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå