Gå til innhold

Ikke mer bleier !!

Pheebe

Anbefalte innlegg

Er det noen som har et godt forslag til hvordan man skal lære en gutt på 2,5 år til å slutte med bleier??

Han har prøvd å sitte på do, men det skjer liksom ikke noenting. Han bare lager tisselyder, og synes det er skikkelig moro.

Hver gang jeg prøver å la ham gå uten bleie, så protesterer han og blir sint med en eneste gang.

Noen forslag??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis han overhodet ikke virker interessert i å gå uten bleie, så tror jeg det er litt tidlig å begynne med bleieslutt prosjekt. Det dummeste man gjør er å tvinge dem og legge press på dem. mitt råd er å vente noen mnd og se om interessen er der da.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med den over. Er han ikke interessert så er han ikke moden for å slutte med bleier enda. Barnet skal ikke bare være fysisk moden men ogå psykisk moden for å slutte med bleier.

For han er det tydligvis bare en lek foreløpig å gå på do, og når du ikke vil ta på han bleie, så blir han usikker og fortvilet. Det er fordi han føler at han ikke kan mestre å gå uten bleie og at det vil havne i buksa.

Spør en gang i blandt om han vil gå på do/potte, gjerne etter at han har sovet, etter et måltid, før han skal få på nattbleien osv. I slike situasjoner er det ofte at behovet for å gå på do melder seg. Kanskje vil han plutselig prøve.

Ellers er det best å la han få ha bleie til han selv en dag ønsker å prøve seg uten.

Husk, det er barnet som skal slutte med bleie og ikke vi foreldre. Det er ikke altid våre ønsker passer inn med barnets utvikling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de over. 2,5 år er ganske tidlig ennå for bleieslutt. Det kommer av seg selv, nesten, når han er klar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brunhilde

Bare la ting gå sin gang - han slutter med bleier når HAN er klar for det! Som et lite apropos så regnes det som normalt om gutter ikke er "tørre" før i 4 års alderen.... Så slapp av du, det kommer! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bleiemamma

Når jeg leste overskriften din: "Ikke mere bleie" trodde jeg dette handlet om et barn som hadde sluttet med bleier.

Ok, så du har altså bestemt deg for at nå får han ikke lov til å bruke bleie lenger. Med den reaksjonen han legger for dagen når du nekter å ta på han bleie, ja da håper jeg virkelig at du er forberedt på mye klesskift og ikke minst vask.

La han få beholde bleiene sine en stund til du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar!

Jeg har ikke bestemt at han må slutte med bleier! Men man må jo begynne å trene en gang. Han har jo lyst også, for han går ofte for å hente toalettsetet sitt og plasserer det på toalettet og sier: "Tisse do" ! Så når han gjør det så har vi prøvd. Jeg bruker også av og til å spørre om han vil tisse på do når vi skifter bleie, og det vil han ganske ofte.

Men hvis gutter er så sene med å slutte med bleier, så er det vel ikke så mye å stresse med. Får vel bare ta det som det kommer.

Den eneste erfaringen jeg har med gutter og bleieslutt, er søskenbarnet hans (som også er gutt). Han hadde sluttet med bleier også om natten når han var 2,5 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge han viser interesse slik du beskriver i ditt siste innlegg, gjør du helt rett i å la han få prøve seg på do/potte når han vil, og også oppfordre til det ved bleieskift. Bare vær klar over at denne nysgjerrigheten like gjerne kan skyldes at han ser på det som en lek og at interressen avtar etter en stund. Det har nemlig jeg opplevd med mine barn. Trodde de var klare for bleieslutt også viste det seg å bare være en lek.

De aller fleste barna blir tørre i en alder av 2 1/2 - 3 1/2 år. Gutter er ofte senere enn jenter sånn i gjennomsnitt, men det betyr jo ikke at sønnen din ikke kan være moden for bleieslutt allerede nå. At søskenbarnet hans ble tørr ved 2 1/2 alder viser at det er mulig også for gutter, men alle barn er jo forskjellige og det som gjelder for en kan ikke automatisk overføres til en annen. Det hører vel også med til skjeldenheten at man blir tørr om natten samtidig som man slutter med dagbleie, ofte må barna ha nattbleie en god del lenger. Å slutte med nattbleie allerede i en alder av 2 1/2 er jammen tidlig.

Som sagt, la han få prøve seg når han vil, men for all del ikke stress (noe du jo ikke gjør) så blir han tørr når han er klar for det. Vil han ha på bleie så la han få det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pjusk

Min eldste sønn sluttet den sommeren han ble tre. Da løp han mye rundt naken eller i badebukse, og sa derfor fra når han måte tisse eller stakk seg litt unna og tisset bak en busk. Og da er ikke veien lang til å slutte med bleiene.... Det gikk enda noen uker før det ble slutt på bæsjebleiene (rart å faktisk SKRIVE dette ordet :P ), han ville ikke gjøre dette i potte/do. Etter enda et år (eller litt mer) sluttet han med bleie om natten.

Min yngste sønn er nå tre år og viser ingen tegn på at han vil slutte med bleia. Så vi venter til sommeren og ser hvordan det går da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg gjorde var at jeg faktisk tok av bleien om natten da jeg la merke til at yngste aldri tisset i bleien om natten.Hadde plastikk på i tillfelle.

Og så om dagen "presenterte" jeg henne for potten,viste henne hvor den var.Plasserte den i stuen i begynnelsen slik at hun visste hvor den var.

Og så tok jeg av bleien om dagen.Når jeg så at hun hadde et uhell(må følge litt med) så løp jeg bort og satte henne på potten,selv om uhellet var gjort.

Dette gjorde jeg en stund.

Mange uhell og masse søl.

Til slutt begynte hun å få litt små-panikk selv og gråt da hun ikke husket på at hun ikke hadde noe bleie på.Da sprang jeg også bort og satte henne på potten.Vasket henne etterpå og fortalte hvor utrolig flink hun var og at det ikke var farlig å ha uhell.

Jeg fortalte henne hver dag mange ganger for dagen: Husk å tise potten.

TIl slutt kom de uhellene sjeldnere og sjeldnere.

Men hun tisset/bæsjet aldri på seg om natten.

Det er fristende å ta på dem bleien i gjen når du blir nødt å vaske tissegulv flere ganger for dagen.Men hele poenget er å IKKE gi opp og bare tåle det.

Når hun begynte å gå på potten selv,så var det av med bleien når hun var ute.Og der ble det enda en trening på å minne henne på om å komme inn å tisse potten.Når hun klarte det,så var det å få henne til å rope på oss når hun hadde bæsjet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bleiemamma
TIl slutt kom de uhellene sjeldnere og sjeldnere.

Men hun tisset/bæsjet aldri på seg om natten.

Det er fristende å ta på dem bleien i gjen når du blir nødt å vaske tissegulv flere ganger for dagen.Men hele poenget er å IKKE gi opp og bare tåle det.

Poenget er at det ikke trenger å bli så mange uhell og fortvilet barnegråt ved bleieavvenning om man lar barnet styre dette selv. Ok, det tar kanskje et par måneder ekstra om man skal vente på at de føler seg motiverte og trygge selv, men da slipper man i hvertfall stress, mas og fortvilelse for barn og forldre.

Alle barn blir tørre, det ligger i barnas natur å ville slutte med bleie og gå på do som andre, så før eller siden vil de selv si i fra at de ikke vil ha på seg bleie lenger. I mellomtiden bør vi som foreldre fortelle om og oppfordre de til å gå på do/potte, men ellers la de styre det selv syns jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmmm

Nå er ikke jeg sikker på hvorfor du siterte meg bleiemamma,men mitt poeng med å skrive det jeg skrev var bare for å fortelle hvordan jeg gjorde det med yngste.

Det beste er å vente til sommeren med å pottetrene dem,men jeg synes min var så stor at det var jammen på tide.Så å vente til sommeren hadde vært altfor lenge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hmmmm

Nå er ikke jeg sikker på hvorfor du siterte meg bleiemamma,men mitt poeng med å skrive det jeg skrev var bare for å fortelle hvordan jeg gjorde det med yngste.

Det beste er å vente til sommeren med å pottetrene dem,men jeg synes min var så stor at det var jammen på tide.Så å vente til sommeren hadde vært altfor lenge

hei

vordan kan det og vente til sommeren bli for lenge, man bør best vente til barna er mentalt klare for det selv, selvfølgelig bør man følge opp vis det går for lenge men det er stor forksjell

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke på pottetrening før sommeren som noe psykisk ødeleggende eller traumatisk.

Alt kommer an på hvordan man gjør det.

Og det kommer an på ungen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke på pottetrening før sommeren som noe psykisk ødeleggende eller traumatisk.

Alt kommer an på hvordan man gjør det.

Og det kommer an på ungen også.

hei

ingen vits i og gjøre ungen lei seg for uhell og ikke trygg vis man kan vente til det er mentalt modent, jeg er enig med de som sier at en ikke skal gjøre noe f

ør de vil slutte selv

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg vet ikke om dere har misforstått,men hun ble faktisk lei seg .Ikke pga meg,for slik jeg skrev tidligere så trøstet jeg henne ved å si at hun IKKE måtte være lei seg.

Det var hun selv som kom å sa:Mamma,jeg har bæsja i bleien.

Da mener jeg at hun er moden.

Og hvis dere ikke forstod hva jeg mente ,så skrev jeg også at jeg presenterte henne til potten og brukte tid.

Synes ikke 3 år er for tidlig.Å se 4-5 åringer med smokk å bleie er direkte teit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var hun selv som kom å sa:Mamma,jeg har bæsja i bleien.

Da mener jeg at hun er moden.

Det er da stor forskjell på å vite at man har bæsj i bleia si enn å klare å holde igjen når behovet melder seg.

Det er når barnet er i stand til å gi beskjed før de tisser/bæsjer at de etter min mening er moden for bleieslutt. Greit nok at man sikekrt kan fremskynde bleieslutten med noen måneder om man aktivt setter de på do/potta flere ganger om dagen, men er det virkelig nødvendig?

Synes ikke 3 år er for tidlig.Å se 4-5 åringer med smokk å bleie er direkte teit

De fleste blir tørre rett før eller rett etter 3 års alder, men å påstå at en 4 - 5 åring med bleie er teit, det syns jeg er teit.

Det er nemlig ikke slik at alle barn har de fysiske eller psykiske forutsetningen til å bli tørre før denne alderen, uansett hvor man prøver å trene de. Skal man da liksom la de ha uhell på uhell i buksa, oppleve nederlag gang på gang fordi man etter kalenderen mener de er for store til å bruke bleier?

Det siste barn som er sent utviklet trenger å høre, er i hvertfall at de ser eller er teite fordi de fortsatt har bleie i buksa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å nei nå misfortod du meg............

Så klart at noen er mindre utviklet.Jeg tenkte mere på de med foreldre som ikke gidd å pottetrene eller avvenne dem med flaske/smokk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...