Gå til innhold

barnesakyndig komisjon oppretes

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei

sa blir det delvis en realitet det far til to og jeg delvis har snaket om for, det skal opretes en barnefaglig kommisjon for og kvalitetsikre arbeidet til sakyndige i barnevernsaker, :) personlig er jeg san talelig fornøyd jeg vile helst hat en endring om at bare reten skule ha lov til og oprete sakyndige siden jeg mener det vile ha fat slut på tulet om at bege parter kan gjore det, jeg mener det skaper usikerhet i sakene og gjor det vanskeligere og ta en avgjorelse :lur:

http://www.familiestiftelsen.no/node/7296

hilsen

Videoannonse
Annonse
Skrevet
hei

sa blir det delvis en realitet det far til to og jeg delvis har snaket om for, det skal opretes en barnefaglig kommisjon for og kvalitetsikre arbeidet til sakyndige i barnevernsaker, :) personlig er jeg san talelig fornøyd jeg vile helst hat en endring om at bare reten skule ha lov til og oprete sakyndige siden jeg mener det vile ha fat slut på tulet om at bege parter kan gjore det, jeg mener det skaper usikerhet i sakene og gjor det vanskeligere og ta en avgjorelse :lur:

http://www.familiestiftelsen.no/node/7296

hilsen

Takk for info Tule. Dette var interesant.

Forhåpentligvis blir det slik at bare de som oppdaterer seg mht kunnskap og meninger kan fortsette som sakkyndige (dvs at de må ha evnen til å endre mening om det kan argumenteres/bevises at tidligere holdning var feil). Bjugn saken i 1992 var vel det første beviset vi fikk i "nyere tid" for at gammel kunnskap ikke altid holder mål rent kvalitetsmessig. Deretter har det bl.a. fulgt en rekke saker som omhandler barnevernsbarn etter 2.verdenskrig.

La oss håpe at avdanket kunnskap som bl.a. Raundalen står for nå blir avvist. Frem til nå har enkelte "fagfolk" hatt klippekort på slike saker og retten til å feilinformere har spredd seg fordi enkelte fagfolk har inkludert likesinnede i saker som omhandler barnevern og/eller privatrettslige omsorgsaker. Saken som gikk for en liten tid tilbake hvor "barnevernet" fikk støtte av enkelte for å tvangssende ei 12 års gammel norsk jente til Gambia er ett eksempel. Heldigvis klarte retten å gjennomskue disse "sakkyndige", noe vi skal være glad for når vi i disse dager ser at flere jenter i Gambia kan ha blitt kjønnslemlestet og at landet delvis kan sees på som "en værsting" på dette området.

Jeg håper denne "kommisjonen" etterhvert kan utvide sitt mandat til også å evaluere barnevernet i de kommunene som har fått mest pepper for sine påstander/avgjørelser.

Gradvis kan vi sansynligvis se frem til at det kreves oppdatert kompetanse for de som skal fungere som sakkyndige. Det alene kan bedre situasjonen for mange tusen barn i tiden som kommer.

Likevel tror jeg vi skal være glad for at vi har en fri presse som tør å sette fokus på en del av de overgrepene som skjer. Uten pressen ville det ikke vært mulig å få gjennomslag for denne type forbedringer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...