Gjest Hundeelsker Skrevet 20. juni 2008 #1 Skrevet 20. juni 2008 Hei.. I fjor gikk vi til anskaffelse av en fantastisk søt beagle.. Og som kanskje flere kjenner til så er beagelen brukt til jakt, og stort sett avla på jakt..Men pappa skulle på dø og liv ha en beagle, så da ble det til at vi skaffet oss det(uten at vi går på jakt) Etter ca fylte 6 måneder har han vært totalt umulig. Kan ikke slippe han løs da han stikker av med en gang og kommer ikke tilbake når vi roper. Han er forferdelig stressa når vi er på besøk hos andre, løper frem og tilbake og finner seg ikke en plass. Når vi har besøk er han nærmest sjalu, tar springfart og hopper i fanget på den som er på besøk, og småbiter de i tærne. De får aldri fred. Har vært på klikkerkurs med han, og det gikk ikke så bra, han var totalt ukonsentrert og ingeting nådde inn til han. Her hjemme når vi øver på saker og ting er han så flink, men med en gang vi kommer ut av døra er han ukonsentrert. Jeg er student og bor ikke hjemme så får ikke trent han hver dag, men gjør så godt jeg kan mens jeg er hjemme. Min mor er forferdelig lei, sier at det var ikke dette hun forventet i en ny hund. og at om han ikke blir bedre til høsten så selger hun hunden. Jeg vil prøve å kontakte en hundeterapaut eller lignende. noen som har erfaring med dette? og vet om noen terapauter i hordaland/Rogaland? håper på svar
Frey Skrevet 20. juni 2008 #2 Skrevet 20. juni 2008 Spør på forumet på canis, eller dyresonen. Der finner du flere hundefolk enn på kg, og sansynligheten for at noen kan tipse deg om adferdsterapeut der er mye større.
Gjest Gjest Skrevet 22. juni 2008 #3 Skrevet 22. juni 2008 Hunden er helt klart understimulert. Den får ikke brukt seg selv! Gi den oppgaver. Kanskje du finner hjelp på dette nettstedet: http://www.beagle.no/
Gjest Gjest Skrevet 22. juni 2008 #4 Skrevet 22. juni 2008 Syns også det blir feil å omtale hunden som en problemhund. Saken er vel mer at dere er problemeiere. Ikke ta det ille opp men, hvorfor på død og liv ha en beagle når dere ikke jakter? Dere må da forstå at da er riktig stimulans osv ekstremt viktig. Dere har dere selv å takke nå. Værste jeg vet når folk skaffer seg helt feil hunderase.
Gjest Glør Skrevet 22. juni 2008 #5 Skrevet 22. juni 2008 Husk også at rundt 6-8 måneder går de fleste hunder inn i en vanskelig alder, men dette vil gå over igjen, dersom hunden får riktig stimuli. Hvis den allerede er understimulert er heller ikke dette den beste perioden til å lære inn nye ting, så det beste vil kanskje være å la hunden få brukt opp noe av energien sin, ved å gå lange turer, osv og forsøke ett nytt kurs når ting har roet seg igjen. Og fortsett og øv på de tingene dere allerede har trent inn hjemme, og sørg for at hunden får brukt både kroppen og hodet.
Gjest Gjest_Tutti_* Skrevet 22. juni 2008 #6 Skrevet 22. juni 2008 Dere skulle definitivt aldri kjøpt en jakthund. Dere bør forsøke å omplassere den snarest, til noen som kan la hunden bruke egenskapene sine. Den er ennå ung så det er en sjanse for at dette kan fungere. Venter dere lenger kan det både vøre vanskelig å finne ny eier, og det blir garantert vanskeligere for ny eier å rette opp skaden dere har gjort. Til slutt: FY! Neste gang kan dere kjøpe ny sofapute
Gjest Gjest Skrevet 23. juni 2008 #7 Skrevet 23. juni 2008 Dere skulle definitivt aldri kjøpt en jakthund. Dere bør forsøke å omplassere den snarest, til noen som kan la hunden bruke egenskapene sine. Den er ennå ung så det er en sjanse for at dette kan fungere. Venter dere lenger kan det både vøre vanskelig å finne ny eier, og det blir garantert vanskeligere for ny eier å rette opp skaden dere har gjort. Til slutt: FY! Neste gang kan dere kjøpe ny sofapute Jeg blir så utrolig provosert av å lese disse innleggene deres her, hvordan i alle dager kan dere sitte å skrive slikt til en fortvilet eier av en hund som sikkert er i verste "ungdomstiden" med hormoner som løper løpsk. Har selv en hund på 9 mnd som er helt koko i hodet nå for tiden, og jeg vet at det er vanvittig slitsomt. Du bør prøve å gå på et dressurkurs med hunden din, hvis du ikke har prøvd det allerede. Har hørt veldig mye bra om Fjellanger hundeskole i bergen. Ikke hør på disse folka her, som sikkert ikke vet noe mer om hunder bortsett fra deres egen, ville søkt hjelp hos proffe. Å slite ut en hund for at de skal være rolig hjemme og ikke stresse, går ikke. Å ha valper i den alderen er stort sett veldig krevende, da vil hunden prøve å "bestemme" selv, og er i trass-alderen. Det blir nok bedre når den blir eldre, vent å se :-) "Hodetrim" er veldig god trim for en hund, de blir mye mer sliten enn å gå lange turer. (Må selvsagt være kombinasjon av begge deler..) Håper det går bra med dere, lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå