Gå til innhold

Rød kjole som gjest

Anbefalte innlegg

Skrevet
Gjesten våre er velkommen til å bruke alle farger utenom helhvit kjole.. Hadde jeg ikke ønsket noen spesielle farger hadde jeg satt på kleskode i invitasjonen :jepp:

Signerer denne!

Gjest strykebrett
Skrevet

Dette er det jeg fant ut om tema på skikkogbruk.no:

Tradisjonelt het det også at ingen kvinner skulle være kledd i rødt eller svart, men denne regelen blir ofte ignorert. Hvorfor man ikke skal kle seg i rødt eller svart, strides de lærde om, men det er trolig knyttet til overtro og djevelskap. Svart er også tradisjonelt sorgens farge.

Grønt står det ingenting om. Jeg har heller aldri hørt noe om at grønt ikke skal være greit, selv om jeg kommer fra et hjem der vi er ganske opptatt av skikk og bruk.

Skrevet

Det er først her jeg hørte om at man ikke skulle gå i grønt, fordi det signaliserte misunnelse. :ler:

Skrevet (endret)

Jeg var i et bryllup på lørdag, og både brudens og brudgommens mor hadde røde kjoler. De eneste kommentarene de fikk var positive.

Endret av Tabris
Gjest Gjest
Skrevet
Skal i bryllup neste helg, og har i den anledning kjøpt en lang, rød kjole. La inn et emne i under Velvære, klær og kosmetikk for å få hjelp til å finne tilbehør, men nå ser jeg at synet på rødt i bryllup er ganske delt. Derfor ønsker jeg å spørre dere forhenværende og kommende bruder, og andre erfarne bryllupsgjengere om deres syn på saken.

Jeg trodde regelen om svart og rødt var dødd ut, eller i hvert fall så godt som, og det mente de i kjolebutikken også. Men stemmer det? Kan jeg bruke en rød kjole uten at noen tror jeg står i ledetog med djevelen, har hatt meg med brudgommen eller forsøker å stjele brudens oppmersomhet?

Samme lengde og farge som denne, men litt annen modell

Klart du kan gå i rødt. Du har sikkert valgt en kjole som kler deg.

Slike regler om farver er vel utdødd ja.

ser mangei ødekjoler jeg som gjst i bryllup.

En regel som ikke dør ut er vel at man ikke kler seg i hvit kjole. For ikke å konkurere med bruden

Skrevet (endret)

Tenk... jeg gikk i svart billigkjole i bryllup en gang... :filer: Med hvit slikebånd på kjolen og hvit silkerose i håret synes jeg ikke det gjorde så mye. Ingen som sa noe. Måtte de tenke noe så er det verst for dem, jeg tar det ikke så tungt! ;) Tror faktisk brud og brudgom var alt for på tuppa grunnet sin store dag at de ikke kunne brydd seg mindre.

Endret av *Numi*

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...