Gjest strykebrett Skrevet 18. juni 2009 #61 Skrevet 18. juni 2009 Ærlig talt! Et spørsmål til dere bruder som mener rødt er en upassende farge i bryllup: HVORFOR???????? Jeg skal i bryllup i sommer og da skal jeg ha RØD kjole. Til de brudene som skal diktere hva folk skal ha på seg for at oppmerkomheten skal være 100% på dem, vil jeg anbefale enten et kurs i selvtillitt eller et kurs i nedgjekking av ego! Det har ikke med at bruden er så redd for å bli miste oppmerksomhet eller vil diktere noe som helst. Det handler om tradisjon og skikk og bruk.
Gjest D-shol Skrevet 18. juni 2009 #62 Skrevet 18. juni 2009 Jeg hadde aldri gått i rødt, nei. Jeg synes pastellfarger og duse kremfarger funker fint i bryllup. Jeg ville heller sett røde kjoler enn pastellfargede i mitt bryllup. Ja, rød er en veldig "tydelig" farge, men det skriker ihvertfall ikke "BABY" eller "FJORTIS" slik lyserosa og lyseblå gjør. Den eneste fargen krem har hatt som jeg har sett, er hvit, og det skal man aldeles ikke ha! Med rød matcher man ihvertfall ikke bruden. Jeg har heller ikke sett noen som kler beige kjole i mitt liv.
Anaconda Skrevet 18. juni 2009 #63 Skrevet 18. juni 2009 KLART DU KAN HA RØD KJOLE!!! :o) blir nesten litt provosert på alle "regler" som skal gjelde jeg!!! har man pyntet seg og ikke kler seg vulgært el evt prøver å overgå bruden er vel ikke d noe problem vel..??!;o) (hadde selv rød, lang, enkel kjole i bryllup i fjor jeg..funka d!! fikk ingen reaksjoner - ikke negative hvertfall..heller motsatt!!) SYNES DU SKAL "KJØRE PÅ" !!! :o)
Saeria Skrevet 18. juni 2009 #64 Skrevet 18. juni 2009 Det har ikke med at bruden er så redd for å bli miste oppmerksomhet eller vil diktere noe som helst. Det handler om tradisjon og skikk og bruk. Spørsmålet blir vel hvem sine tradisjoner og skikker det er snakk om her og hvilken betydning det har for paret? De fleste gifter seg i hvit kjole, uten å være jomfru. Glemt er det at det før i tiden var vanlig med sort kjole. De fleste som gifter seg i kirken er heller ikke kristne. De færreste reagerer på det, men nåde om en gjest kommer i feil farge, at kniven ikke ligger de propre antall cm fra tallerkenen, for det er dårlig skikk? Hva med å kle seg etter kleskoden, slik at man føler seg fin og har det hyggelig i selskapet. Burde ikke det være litt viktigere enn å irritere seg over gjester som ikke følger skikk og bruk mtp. farge på tøyet?
missLynch Skrevet 18. juni 2009 #65 Skrevet 18. juni 2009 En utrolig tråd. Jeg ante ikke at noen engang tenkte på dette med sort eller rød, jeg. Så lenge man ikke kommer i helhvitt bør dette være plankekjøring. Vi skriver 2009. Hilsen en som skal gå i sort i bryllup i helga, og som selv giftet seg i ... *hold pusten!* SORT!
Gjest Gjest Skrevet 18. juni 2009 #66 Skrevet 18. juni 2009 Er overrasket over at dette kan være noe stort problem. Tviler på at et stort antall bruder som gifter seg nå kommer til å ha noe problem med det. Enig med missLynch, dette er 2009, skikk og bruk utvikler seg over tid, ser ikke på dette som en sak.
kaprifolen Skrevet 19. juni 2009 #67 Skrevet 19. juni 2009 En utrolig tråd. Jeg ante ikke at noen engang tenkte på dette med sort eller rød, jeg. Så lenge man ikke kommer i helhvitt bør dette være plankekjøring. Vi skriver 2009. Hilsen en som skal gå i sort i bryllup i helga, og som selv giftet seg i ... *hold pusten!* SORT! Sort var vanlig å gifte seg i her til lands før! Man hadde gjerne ikke råd til å få sydd en egen kjole som ikke kunne være praktisk etterpå! I brudesalongen jeg var i, hadde de sorte kjoler, faktisk...
Zzyzx Skrevet 19. juni 2009 #68 Skrevet 19. juni 2009 Haha, jeg blir sikkert hat-objekt nummer 1 i bryllupet jeg skal i i morgen, for jeg kombinerer nemlig hvitt, svart og rødt.
Gjest FruFryd Skrevet 19. juni 2009 #69 Skrevet 19. juni 2009 Haha, jeg blir sikkert hat-objekt nummer 1 i bryllupet jeg skal i i morgen, for jeg kombinerer nemlig hvitt, svart og rødt. at du tør
Zzyzx Skrevet 19. juni 2009 #70 Skrevet 19. juni 2009 (endret) Jeg har sikkert et ubevisst ønske om å bli drept av tradisjonsdrevne bridezillas eller noe. Endret 19. juni 2009 av Zzyzx
endeligforlovet Skrevet 19. juni 2009 #71 Skrevet 19. juni 2009 Skal i bryllup neste helg, og har i den anledning kjøpt en lang, rød kjole. La inn et emne i under Velvære, klær og kosmetikk for å få hjelp til å finne tilbehør, men nå ser jeg at synet på rødt i bryllup er ganske delt. Derfor ønsker jeg å spørre dere forhenværende og kommende bruder, og andre erfarne bryllupsgjengere om deres syn på saken. Jeg trodde regelen om svart og rødt var dødd ut, eller i hvert fall så godt som, og det mente de i kjolebutikken også. Men stemmer det? Kan jeg bruke en rød kjole uten at noen tror jeg står i ledetog med djevelen, har hatt meg med brudgommen eller forsøker å stjele brudens oppmersomhet? Samme lengde og farge som denne, men litt annen modell Jeg har gitt beskjed om at jeg ikkje ønsker at noen kommer i rød kjole i vårt bryllup. Jeg blir nok skuffet om noen stiller i den fargen(eller sort). Det er jo maaas farger å velge mellom, så hvorfor velge rød??!
emigranten Skrevet 19. juni 2009 #72 Skrevet 19. juni 2009 Hjelpe meg! Har lest til øyet har blitt stort og vått, og har en liten replikk: Jeg er i midten av 40-årene, fra en stor by, har vært i dusinvis av bryllup. Er fra et forholdsvis "møblert" hjem. Men har aldri hørt at rødt, grønt og svart er "forbudt" i bryllup? Men både min mor (og bestemor) har tydelig påpekt: Aldri bruke hvitt, for da konkurrerer man med bruden. Kanskje disse rødt/grønt-greiene er regler som er blitt hengende igjen på landsbygda? Har selv stilt i både rødt og sort i mange brylluper, og har aldri, aldri hørt noe negativt om det. Eneste jeg selv har reagert på som "upassende", er kvinner som kler seg nesten som prostituerte (superlårkort og/eller puppene helt eller delvis ute.....), uansett farge på kjolen.
Concertina Skrevet 19. juni 2009 #73 Skrevet 19. juni 2009 ...så lenge ikke gjestene stiller i brudekjole og slør så er jeg fornøyd. Rød, grønn, svart, hvit, ingen som kommer til å overskygge meg uansett ...når det er sagt så går jeg ikke i hvitt eller sort selv i bryllup, første siden bruden vanligvis har hvit kjole og sort fordi jeg selv ikke synes det passer (de fleste bryllup er også på sommeren og da går jeg lite i sort).
Saeria Skrevet 20. juni 2009 #74 Skrevet 20. juni 2009 Jeg har gitt beskjed om at jeg ikkje ønsker at noen kommer i rød kjole i vårt bryllup. Jeg blir nok skuffet om noen stiller i den fargen(eller sort). Det er jo maaas farger å velge mellom, så hvorfor velge rød??! Da har du hvertfall gitt beskjed om det. Det er noe annet enn å forvente at gjestene skal lese brudens tanker om hva hun ønsker (brudgommen hefter seg stort sett ikke med hvilken farge gjestene har på klærne ), fordi bruden selv ikke sier noe.
Bahia Skrevet 21. juni 2009 #75 Skrevet 21. juni 2009 Jeg har gitt beskjed om at jeg ikkje ønsker at noen kommer i rød kjole i vårt bryllup. Jeg blir nok skuffet om noen stiller i den fargen(eller sort). Det er jo maaas farger å velge mellom, så hvorfor velge rød??! Hva skal mannfolka komme i da? Eller gjelder bare "ikke sort"-regelen for kvinner?????
Gjest TS Skrevet 21. juni 2009 #76 Skrevet 21. juni 2009 Tusen takk for mange svar! Ettersom dette tydligvis er et emne som engasjerer mange, tenkte jeg å fortelle hvordan det gikk. Bryllupet hadde 78 gjester, 4 gikk i rød kjole (meg selv inkludert, jeg tok sjansen), 4 hadde helsort kjole, 1 i offwhite kjole, og 1 i kritthvit kjole. Kort hoderegning sier meg altså at ca 25 % av de kvinnelige gjestene gikk i "forbudte" farger, og med unntak av hun med den helt hvite kjolen, var det ingen som reagerte på det. Ingen klarte å overgå bruden, og bryllupet var fantasktisk! Herved våger jeg å erklære "ingen sort eller rød kjole i bryllup" regelen for død! Morsomt at denne er kommet opp igjen, det var jeg som startet tråden for et år siden. Som dere ser av svaret jeg la inn over, så gikk flere av gjestene i "upassende" farger, men det kom ikke kommentarerer på det. Enig med en over her om at det må være en skikk som henger igjen på landsbygden. Jeg har vært i flere bryllup siden der både sort og rødt er vanlig blandt gjestene, og jeg kommer fra et svært så møblert hjem, og er godt oppdratt i skikk og bruk. Lurer veldig på hvorfor en av brudene her ikke ønsker at noen av gjestene kommer i rødt eller sort, og hvorfor/hvordan hun ga beskjed om dette (stod det i invitasjonen)? Det ødelegger da ikke dagen din? Det med grønn kjole har jeg ikke hørt før, begynner å bli ganske lite å velge mellom dersom man skal unngå rødt, sort, grønt og pastellfarger! Må bli gule og blå kjoler på alle gjestene da, og det er vel i overkant kjedelig! (For øvrig mener jeg det er mye mer upassende/brudd på skikk og bruk å måtte betale for sin egen drikke når man er invitert i selskap, enn å gå i rød kjole....)
Kanutten Skrevet 21. juni 2009 #77 Skrevet 21. juni 2009 Jeg har aldri hørt om disse reglene før jeg begynte å lese her inne på KG. Den eneste regelen jeg har hørt før, er vel at man ikke skal troppe opp i hvit kjole. Dronning Sonja gjorde en stor feil i bryllupet til Håkon og Mette Marit hun da, som hadde grønn kjole... :klø:
Trampe Skrevet 22. juni 2009 #78 Skrevet 22. juni 2009 Jeg hadde himlet med øynene og takket pent nei til invitasjonen jeg, om jeg fikk beskjed om å ikke ha på meg rød, sort, lys eller grønn kjole. Aldri i verden om jeg gidder å gå til innkjøp av en dyr kjole i en grell farge jeg aldri kommer til å bruke igjen, bare fordi bruden ikke vil jeg skal gå i de fargene jeg vanligvis liker. Da lar jeg heller være å gå. Da jeg giftet meg var det kjoler i alle farger der, og det kunne ikke falt meg inn å bry meg. Jeg var i et bryllup for noen uker siden, og hadde selv en kjole som var hvit i bunnen, med mye farget mønster på. Der var det faktisk en i helt hvit kjole også, og en lårkort grønn paljettkjole. Bruden kunne ikke brydd seg mindre, hvorfor i all verden skulle hun reagere på det? Enkelte bruder har helt feil fokus, synes jeg.
Phaedra Skrevet 23. juni 2009 #79 Skrevet 23. juni 2009 (endret) Jeg har aldri hørt om disse reglene før jeg begynte å lese her inne på KG. Den eneste regelen jeg har hørt før, er vel at man ikke skal troppe opp i hvit kjole. Samme her. Folk kan gå i hva de vil i bryllupet vårt og det har vi gitt beskjed om Jeg kommer dog til å være obs på at ikke alle bruder liker rødt og svart, og kommer derfor til å spørre hvis/når jeg selv blir bedt i bryllup i framtiden. Endret 23. juni 2009 av Phaedra
Gjest D-shol Skrevet 23. juni 2009 #80 Skrevet 23. juni 2009 Jeg har aldri hørt om disse reglene før jeg begynte å lese her inne på KG. jeg har faktisk fått litt sjokk og panikk etter at jeg begynte å lese her på KG, for jeg har heller aldri hørt om utrolig mye av de tingene som KG-damene har erklært som "forbudt" eller "bridezilla". Hadde egentlig lyst til å dele prosessen her inne, for å ha et sted å finne råd og støtte og for å kunne hjelpe andre, men har liksom fått det for meg at personer som har bestemte planer for bryllupet er bridezilla, bitch, slitsom og overlegen, så jeg vet ikke jeg.... Kunne forøvrig ikke brydd meg om røde kjoler i bryllup. Min forlover skal muligens ha en sjokkrosa en, som er like så iøynefallende, men jeg synes den er flott. Sort er jeg imidlertid litt skeptisk til, men så en flott sort en i bryllup på lørdag. Kommer vel an på snittet. Lang sort kjole uten noe særlig sier "begravelse" for meg, men litt kortere med drapering, stropper, eller mønster på er greit i bryllup. Hvitt er vel den eneste fargen jeg synes skal være tabu en stund til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå