Gå til innhold

Rød kjole som gjest

Anbefalte innlegg

Skrevet
Ja, her har jo folket hverken lest skikk og bruk eller smakt speltlomper. Hvordan skal det gå med verden?

:skratte:

Skrevet

Jeg bryr meg ikke om hvordan farge folk har... så lenge den ikke er hvit med slep og slør ;)

Gjest Peachbud
Skrevet

Nydelig kjole.

Bruk den røde kjolen.

Jeg har i alle fall bestemt meg for å gi blanke i regler om rød og svart kjole (for ikke å snakke om grønn). Hold deg unna hvit, så går det greit.

Gjest Sativa
Skrevet

Hvis man vanker i kretser hvor skikk og bruk er viktig, og hvor bruden er en bridezilla som tar et brudd på kleskodene (selv om overtrampet befinner seg i grenseland) som en personlig fornærmelse, så lar man vel som gjest være å leke med skjebnen.

Men hvis bruden og brudgommen er alminnelige mennesker som ønsker å ha en fantastisk dag med gode venner og familie, og som vil at gjestene skal få være seg selv og føle seg hjemme, så driter de sikkert i dette med å følge eldgamle skikker fra adelsnorge. Er ikke sikkert bruden har hvit kjole engang.

Gjest Pysepus
Skrevet

Hva gjestene har på seg bryr jeg meg ikke om - så lenge de ikke har lik kjole som meg :tunge1:

Skrevet
Men hvis bruden og brudgommen er alminnelige mennesker som ønsker å ha en fantastisk dag med gode venner og familie, og som vil at gjestene skal få være seg selv og føle seg hjemme, så driter de sikkert i dette med å følge eldgamle skikker fra adelsnorge. Er ikke sikkert bruden har hvit kjole engang.

Adelens offisielle posisjon ble opphevet tidlig på 1800-tallet, lenge før folk begynte å bruke hvite brudekjoler, så jeg tviler på at disse tradisjonene kommer fra "adelsnorge". Ellers er jeg enig med deg.

Skrevet

Tusen takk for mange svar! Ettersom dette tydligvis er et emne som engasjerer mange, tenkte jeg å fortelle hvordan det gikk.

Bryllupet hadde 78 gjester, 4 gikk i rød kjole (meg selv inkludert, jeg tok sjansen), 4 hadde helsort kjole, 1 i offwhite kjole, og 1 i kritthvit kjole. Kort hoderegning sier meg altså at ca 25 % av de kvinnelige gjestene gikk i "forbudte" farger, og med unntak av hun med den helt hvite kjolen, var det ingen som reagerte på det.

Ingen klarte å overgå bruden, og bryllupet var fantasktisk!

Herved våger jeg å erklære "ingen sort eller rød kjole i bryllup" regelen for død!

:bryllup:

Skrevet

Det skal heldigvis mye til for å overgå bruden. :) Bra at bryllupet ble en suksess, og igjen...jeg hadde brydd meg katta om noen kom i sort eller rødt i mitt bryllup.

Gjest Ansjoni
Skrevet (endret)

.

Endret av Ansjoni
  • 11 måneder senere...
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg vil være den eneste med hvit kjole i mitt bryllup. Men sort og rødt visste jeg ikke at det var noe regler for.. Jeg har kjøpt en sort overdel som jeg skal bruke, og jeg har vist det frem til brudeparet. De sa ingenting på det.

Gjest strykebrett
Skrevet
Har man satt seg inn i skikk og bruk så vet man disse reglene. Trodde dette var almennkunnskap jeg, men så feil kan man ta.

Det trodde jeg også. I bryllup i min familie har jeg ikke sett noen med de fargene så her jeg kommer fra er det tydeligvis allmenkunnskap. Må innrømme at jeg tenker mitt om folk som dukker opp i bryllup i upassende antrekk.

Gjest strykebrett
Skrevet
Jeg vil være den eneste med hvit kjole i mitt bryllup. Men sort og rødt visste jeg ikke at det var noe regler for.. Jeg har kjøpt en sort overdel som jeg skal bruke, og jeg har vist det frem til brudeparet. De sa ingenting på det.

En sort topp er da helt fint, det er helsort som er litt upassende, i og med at det er det man bruker i begravelser.

Så lenge det ikke er galla er ikke sort topp noe problem slik jeg ser det :)

Skrevet

Ja, ja. Det er ikke så lenge siden man giftet seg i sort. ;) Det grenser litt til det hysteriske når det er fullstendig krise om en gjest viser seg i sort, rødt eller grønt antrekk.

Er man usikker, så får man spørre brudeparet da. :)

Skrevet

Det var da fælt så overtolket saker og ting ble?

Kjolefarger handler om skikk og bruk, ikke om lover og regler. Det er en uskikk å forsøke å overstråle bruden. Det skal ikke være tvil om hvem det er som er brud. Det betyr at ingen stiller i brudekjoleliknende kreasjoner. Og at helhvitt unngås, men kan brukes i topp og detaljer.

Rødt er ikke tabu i bryllup. Men åletrange knallrøde kroppshylser er såpass sterke feminine sexsignaler, at det regnes som å forsøke å overgå bruden. Det samme går for knallsterke farger og overdådig pynt. Plommerød, burgunder osv er helt legalt, og fritt frem. Klassisk, elegant, nedtonet og enkelt er det ideelle gjesteantrekket.

Svart er heller ikke forbudt. Helsvart derimot er fyfy for mange. Helsvart er forbeholdt begravelser, og signaliserer sorg. Underforstått, bæreren er imot bryllupet. Men svart kan utmerket brukes som basisfarge, sålenge en unngår svarte detaljer og garnityr i tillegg. Hvite eller grå hansker, belte sko, veske og det smaker eleganse. Fargede og du har din egen stil, hvis alt matcher. Svart er jo the festfarge. Men som sagt ikke helsvart. Det kan lett misforstås av folk fra andre land, landsdeler, generasjoner - hva vet jeg?

Blir litt paradoksalt at alle tradisjoner som ikke passer dagsformen skal kastes på havet, bare fordi "jeg ser slank ut i den kjolen". Bryllupet i seg selv er jo en tradisjon. Hvor mange som gifter seg, gjør det fordi de føler behov for å forsegle ektepakten med sin skaper, egentlig? :lur:

Skrevet (endret)

Før jeg begynte å lese her inne på KG hadde jeg aldri hørt om at man ikke skulle bruke rødt i bryllup. I min mors gamle "skikk og bruk" fra 60-tallet står det at man ikke skal bruke svart, men det er en regel som det virker som de fleste ikke bryr seg så veldig mye om lenger.

At røde og svarte kjoler er tabu i bryllup, tror jeg IKKE er allmennkunnskap. Jeg har vært i fire bryllup i løpet av de siste 18 mnd., og det har vært damer i både rødt og svart i alle bryllupene. Klientellet i alle bryllupene har også vært fra relativt velmøblerte hjem, så at det er en universell regel som alle kjenner til at disse fargene er forbudt i bryllup, tror jeg er en sannhet med relativt store modifikasjoner.

Jeg synes også at dersom man har et strekt ønske om at gjestene enten skal kle seg i en spesiell farge, eller ikke kle seg i en speisell farge, så bør man skrive det i invitasjonen.

Endret av pøbelsara
Annonse
Skrevet
Det trodde jeg også. I bryllup i min familie har jeg ikke sett noen med de fargene så her jeg kommer fra er det tydeligvis allmenkunnskap. Må innrømme at jeg tenker mitt om folk som dukker opp i bryllup i upassende antrekk.

:hoho:

Ærlig talt!

Et spørsmål til dere bruder som mener rødt er en upassende farge i bryllup: HVORFOR????????

Jeg skal i bryllup i sommer og da skal jeg ha RØD kjole.

Til de brudene som skal diktere hva folk skal ha på seg for at oppmerkomheten skal være 100% på dem, vil jeg anbefale enten et kurs i selvtillitt eller et kurs i nedgjekking av ego! :ler:

Gjest Rampolina på nattevakt:)
Skrevet

Ligg unna hvitt og lårkort så er du safe, mener nå jeg :)

Skrevet

Jeg har lurt litt på den regelen som sier at en kvinne med rød kjole har hatt seg med brudgommen. Kan dere som synes rød kjole er fy fy i bryllup svare meg på denne? Hva da om det er gamle tante Agathe som tropper opp i rød kjole? Er det en aldersgrense på å bruke rødt?

Personlig liker jeg regelen om at man skal pynte seg så man føler seg fin, og unngå hvit kjole.

Gjest Gjest_Ylva Virvla_*
Skrevet

Helt ok med rød kjole.

Skrevet

Til mine venninner som har spurt om de må komme i bunad, fordi den eneste kjolen de har er rød/grønn/med svarte detaljer, har jeg bare ledd og sagt at så lenge de styrer unna tiaraen er jeg fornøyd!!! :D

Eneste jeg synes er litt respektløst er å dukke opp i hvitt, med mindre det er avklart med brud... Men nå til dags er det jo mange bruder som gifter seg i gyldne/lyserosa etc kjoler, så snart er vel pastellfarger forbudt, og rødt pålagt! ;) hHIhi!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...