Gjest Oppblåst gjest Skrevet 19. juni 2008 #1 Del Skrevet 19. juni 2008 Jeg er en jente på 28 år som sliter med veldig mye luft i magen. Det bobler og rumler, og jeg promper laaange illeluktende promper i ett vekk. Slik er det hele tiden - dag etter dag. Noe forverret i perioden før mensen. Noen som har noen tanker om hva det kan skyldes? Evt. har noen gode råd mot luft i magen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 19. juni 2008 #2 Del Skrevet 19. juni 2008 Jeg er en jente på 28 år som sliter med veldig mye luft i magen. Det bobler og rumler, og jeg promper laaange illeluktende promper i ett vekk. Slik er det hele tiden - dag etter dag. Noe forverret i perioden før mensen. Noen som har noen tanker om hva det kan skyldes? Evt. har noen gode råd mot luft i magen? Hvis du tar deg tid til å lese lenger ned i denne tråden, vil du finne råd og tips om hva som kan hjelpe . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PoisonIvy Skrevet 19. juni 2008 #3 Del Skrevet 19. juni 2008 Jeg er en jente på 28 år som sliter med veldig mye luft i magen. Det bobler og rumler, og jeg promper laaange illeluktende promper i ett vekk. Slik er det hele tiden - dag etter dag. Noe forverret i perioden før mensen. Noen som har noen tanker om hva det kan skyldes? Evt. har noen gode råd mot luft i magen? Kjøp Imogas på apoteket Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
knudz3n Skrevet 19. juni 2008 #4 Del Skrevet 19. juni 2008 ikke spis mye raske karbohydrater... det fikset min mage Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_lillemeg_* Skrevet 20. juni 2008 #5 Del Skrevet 20. juni 2008 Spise du mye med kunstig søtning? Det kan i så fall gi illeluktende tarmgass. Andre ting som gir luft i magen er : -sukker i store mengder eller på tom mage -brus og tyggis og sukkerfrie pastiller -alt med kål, brokkoli, løk -mais -havregrøt -for mye fiber i kosten Kutt ut mesteparten av overnevnte, beveg deg nok og drikk nok, gjerne biola o.l. Det kan selvsagt også være noe du ikke tåler... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 20. juni 2008 #6 Del Skrevet 20. juni 2008 Kan nok også være en irritasjon i tarmen. Hvis ikke noen av de rådene du har fått her hjelper, kan du kontakte legen din og få hjelp der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 20. juni 2008 #7 Del Skrevet 20. juni 2008 Det er selvfølgelig mye mat som kan bidra til mye luft i magen, som sukker, erter, kunstige søtstoffer osv. Men om du sliter mye med det som du sier er det stor sannsynlighet for at det er noe mer. Du bør få sjekket om det er noe du ikke tåler. Om du spiser noe du er allergisk mot så er det kanskje ikke så rart? Melk, gluten?? Bare en tanke.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sapp Skrevet 20. juni 2008 #8 Del Skrevet 20. juni 2008 Du har sikkert "irritabel tarm syndrom", som så mange andre. Det vil egentlig si at du er mer følsom enn andre for matvarer, stress, lite søvn osv. Jeg har selv samme problem, og har etterhvert funnet ut hva som hjelper. 1. Forsøk å ikke stresse for mye 2. Få nok søvn 3. Unngå melkeprodukter (inklusive sjokolade) 4. unngå stekt, fet og krydret mat 5. Unngå nikotin og alkohol 6. Ikke spis for store porsjoner 7. Ikke spis i timene før du legger deg 8. Ikke drikk kaffe 9. Ikke spis for mye karbohydrater (brød, pasta, poteter) 10. Vær forsiktig med sitrusfrukter Det er en lang liste, men nyttig info. De dagene jeg gir blaffen og spiser svære middager, drikker alkohol, røyker, drikker kaffe og spiser sjokolade, får jeg magesmerter som varer i 1 døgn eller lenger. Det er ikke verdt det ! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tss Skrevet 26. august 2008 #9 Del Skrevet 26. august 2008 Du har sikkert "irritabel tarm syndrom", som så mange andre. Det vil egentlig si at du er mer følsom enn andre for matvarer, stress, lite søvn osv. Jeg har selv samme problem, og har etterhvert funnet ut hva som hjelper. 1. Forsøk å ikke stresse for mye 2. Få nok søvn 3. Unngå melkeprodukter (inklusive sjokolade) 4. unngå stekt, fet og krydret mat 5. Unngå nikotin og alkohol 6. Ikke spis for store porsjoner 7. Ikke spis i timene før du legger deg 8. Ikke drikk kaffe 9. Ikke spis for mye karbohydrater (brød, pasta, poteter) 10. Vær forsiktig med sitrusfrukter Det er en lang liste, men nyttig info. De dagene jeg gir blaffen og spiser svære middager, drikker alkohol, røyker, drikker kaffe og spiser sjokolade, får jeg magesmerter som varer i 1 døgn eller lenger. Det er ikke verdt det ! Sliter med samme problemet. Vil gjerne prøve og kutte ut det på listen en stund. Men hva er det jeg kan spise egentlig? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 27. august 2008 #10 Del Skrevet 27. august 2008 Legger man om til et mer naturlig kosthold, dvs spiser slik mennesket spiste før det begynte å dyrke korn og holde husdyr, vil fordøyelsesproblemene mest sannsynlig forsvinne. I følge en rekke teorier er vi nemlig ikke tilpasset å spise melkeprodukter, sukker, korn, poteter og annen "moderne" mat enda. Luftsmerter er bare ett av veldig mange potensielle problemer et moderne kosthold kan føre med seg. Spis kjøtt, grønnsaker (ikke poteter, bønner, linser og kål), frukt, bær, nøtter og egg. Dette er mat menneskekroppen har spist i titusener av år. Det er dette vi er skapt til å spise. Og en tur til legen for å sjekke om du har matallergier kan også være på sin plass. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest samme gjest Skrevet 27. august 2008 #11 Del Skrevet 27. august 2008 Legger man om til et mer naturlig kosthold, dvs spiser slik mennesket spiste før det begynte å dyrke korn og holde husdyr, vil fordøyelsesproblemene mest sannsynlig forsvinne. I følge en rekke teorier er vi nemlig ikke tilpasset å spise melkeprodukter, sukker, korn, poteter og annen "moderne" mat enda. Luftsmerter er bare ett av veldig mange potensielle problemer et moderne kosthold kan føre med seg. Spis kjøtt, grønnsaker (ikke poteter, bønner, linser og kål), frukt, bær, nøtter og egg. Dette er mat menneskekroppen har spist i titusener av år. Det er dette vi er skapt til å spise. Og en tur til legen for å sjekke om du har matallergier kan også være på sin plass. Meg igjen, jeg glemte å si noe: Jeg har selv fulgt dette kostholdet jeg beskriver her (altså naturlig kosthold, også kalt steinalder-diett/paleo-kosthold), og resultatet var mye mer energi, og så og si null problemer med luft i magen. Jeg kunne formelig føle hvor mye bedre dette var for kroppen, enn den vanlige "melk og brød"greia. Så jeg anbefaller virkelig alle å legge om til et mer naturlig kosthold. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kammis Skrevet 22. mai 2014 #12 Del Skrevet 22. mai 2014 Kutt ut hvete i 2-3 uker og se om det hjelper Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
magicpie Skrevet 22. mai 2014 #13 Del Skrevet 22. mai 2014 Kutt ut hvete i 2-3 uker og se om det hjelper Får da håpe hun har funnet en løsning på problemet til nå, etter 6 år 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kammis Skrevet 12. juni 2014 #14 Del Skrevet 12. juni 2014 Får da håpe hun har funnet en løsning på problemet til nå, etter 6 år Haha, ja. Skal innrømme at jeg ikke så hvor gammelt innlegget var. Knis! Ellers gikk det 20 år før jeg fikk vite at jeg hadde hveteintoleranse... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2016 #15 Del Skrevet 10. november 2016 Ville først og fremst kontaktet legen. Du kan enkelt teste for ulike matallergier og intoleranser. Hvis disse er negative, eller i mellomtiden ville jeg forsøkt eliminasjonsmetoden som mange her allerede har foreslått. Ting jeg ville satse på å utelukke da er meieriprodukter, gluten og eventuelt kunstig søtning. For min del tok det laaaaang tid før jeg skjønte at ting som kaffe, iskaffe og alt annet liknende kunne forårsake luft i magen. Jeg merker umiddelbar forbedring når jeg ikke drikker noe med kaffe. Du kan eventuelt prøve probiotika (idoform eller biola) for å se om det balanserer tarmen. Anonymkode: f2a6b...e5e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2016 #16 Del Skrevet 10. november 2016 Regner med luften fra 2008! er forsvunnet.. Anonymkode: 9ecec...8ca 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lokmeister2016 Skrevet 10. november 2016 #17 Del Skrevet 10. november 2016 sjekk om du har laktose intoleranse, etter jeg kuttet laktose produkter ble magen min mye bedre,jeg sleit masse før!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå