Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 19. juni 2008 #1 Skrevet 19. juni 2008 Jeg og samboeren min har ikke bestillt ferie i år siden tidspunkt var usikkert. Nå har vi fått spikret ferietid, tre første i juli. Sitter å ser på restplasser til "syden", og er kommet over noen rimelige til Alanya i Tyrkia. Jeg har vært der en gang tidligere i lag med min søster, men det er noen år siden, og vi var ikke så mye rundt å fartet der nede. Holdt oss til det sikre. Derfor lurer jeg på om noen har erfaringer de vil dele med oss?Lurer blant annet på om det er mye å gjøre for noen som lett kjeder seg om han(les samboeren min) må ligge hele dager på stranda? Tenker da på utflukter, ting som er verdt å se osv. Noen hoteller som dere anbefaler? Mange spørsmål her, men det er fordi vi er litt usikre på om vi skal slå til, eller bare ta en bilferie eller lignende. Håper på mange svar fra erfarne mennesker her inne:)
*snuppis* Skrevet 19. juni 2008 #2 Skrevet 19. juni 2008 Du kommer til å bli pepra med negative innlegg om Tyrkia nå, det er mange delte meninger om Tyrkia. Og de som mener at Tyrkia er et dårlig land i henhold til menneskerettigheter osv. Bare vær obs. Jeg for min del, skulle aldri til Tyrkia. Men dro dit engang, etter ren og skjær overtalelse og nå reiser jeg med glede dit en annen gang. jeg har vært i alene 5 ganger, nå er det tre år siden sist og drømmer om en tur i år jeg også. Jeg kan anbefale Alanya. Stooor fin by med mye som skjer. her er det flust av partybåter, andre glassbåter, masse shoppingsmuligheter og maaange gode restauranter. Du har ikke pløya byen på en dag for å si det slik! Langt der i fra. Liker du rimelig shopping, pruting så er det rette stedet. Folk kommer nok til å svare deg at det er innpåslitne selgere der, og ja, klart det, de skal jo tjene og leve på dette. Men de er ikke mer innpåslitne enn at du kan fint bare lukke ørene og gå forbi! Eller bare leke med dem;) Prut i vei. Tyrkere er veldig hyggelige. Veldig hjelpsomme. Du blir invitert på te i butikkene, og eller brus. og det er ingen annen baktanke enn at de er ofte veldig omgjengelige og vil snakke, men selvsagt også selge.... Vi har blitt kjent med flere i tyrkia, og besøker dem hver gang vi er der. Koslige mennesker. Maten der er også god. Og ikke minst: billig. Her kan du leve rikt!!! Det går fint an å leie bil, det koster ikke all verdens og da kan dere ta dere rundt på egenhånd. Det anbefales. Vi kjørte opp i fjellene, og traff på et helt anna tyrkia enn nede i alanya som er turistpreget! Vi fant oss også en helt laaang hvit sandsrand som vi hadde helt for oss selv hele dagen. Ellers så arrangerer også reiseoperatørene turer, de er også verdt å bli med på. Bla kan det anbefales tur til Manavgat, det er et fantastisk fint sted, hvor man kan bade i hvite store stener. Må oppleves. Tyrkisk bad er jo også et must;) Nei jeg anbefaler Tyrkia på sitt beste!
*snuppis* Skrevet 19. juni 2008 #3 Skrevet 19. juni 2008 vil bare slenge på: Anbefaler å reise med samboer ja, ikke på jentetur! Tyrkerne kan være litt pågående sånn sett, jeg har aldri vært utsatt for en ekkel situasjon, men har holdt meg til samboer hele tiden. Da respekterer de det! Men ikke vandre rundt alene...Men ikke bli skremt av dette, for det er ingenting å bli skremt av!
Gjest Gjest Skrevet 20. juni 2008 #4 Skrevet 20. juni 2008 Jeg har bare en ting å si, egentlig: Reis! Jeg har vært i Alanya to ganger, og jeg reiser gjerne tilbake. Det er en stor by, med mye å gjøre og se på. Det skal vanskelig gjøre å kjede seg. Jeg hadde ikke stusset.
Gjest TS Skrevet 20. juni 2008 #5 Skrevet 20. juni 2008 takk for svar begge to. Finnes det minigolf der? Hvor er det best å bo?
Gjest Gjest Skrevet 20. juni 2008 #6 Skrevet 20. juni 2008 Jeg vet ikke noe eksakt, men det finnes hotell som har forskjellige aktiviteter som f.eks minigolf.
Gjest Gjest Skrevet 21. juni 2008 #7 Skrevet 21. juni 2008 De som bare ligger på stranden i Alanya går glipp av mye interessant. Alanya har et ganske rikt kulturliv, bl.a. med festivaler, utstillinger og konserter. Det finnes også en mengde interessante historiske steder og ruiner i området (som over alt ellers i Tyrkia), og utflukter til disse kan kombineres med andre severdigheter. Andre aktiviteter dere kan tenke på er - en tur på museet som ligger i Det Røde Tårnet ved havnen og en spasertur på murene som omgir borgen - ta en tur til en av de nærliggende landsbyene og prøv restaurantene der lokalbefolkningen spiser. - dagsutflukt til Manavgat og Aspendos - dagstur med ferje til Kypros - ta en båttur langs kysten (det finnes mange tilbud om dagsturer, se an båtene med sikkerhet/redningsvester i bakhodet) - tur til Damlataşhulen Og så et must: Long Island Ice Tea på Murphy's ved havnen på kvelden (litt tidlig på kveld før musikken blir for høy). Du finner mer informasjon her: http://alt-om-tyrkia.info/informasjon-om/alanya
Lyra Skrevet 22. juni 2008 #8 Skrevet 22. juni 2008 Jeg var i Alanya for fire år siden, i august. Var fryktelig varmt, men du blir vant til det. Vi tilbrakte faktisk bare en dag på stranda, og vi var der i to uker. Det var rett og slett for varmt og for mye mennesker, så jeg anbefaler faktisk å bo på et hotell med basseng, der tilbrakte vi formiddagene våre. Vi bodde på et veldig bra hotell ikke så langt fra Kleopatra-stranden, har prøvd å finne det igjen, men klarer ikke å huske hva det het Vi var også på båttur langs kysten og på tur til en dryppsteinsgrotte (anbefales), disse var arrangert av de to "stam-restaurantene" våre. Det er mange restauranter som arrangerer slike turer i tillegg til egne "reisebyrå". Bor dere på et større hotell har de sikkert noen turer der også. Tyrkerene er svært vennlige, men kan fort bli innpåslitne, så man må raskt lære seg å bli litt overlegen for at det ikke skal bli for mye. Ha med deg mannen når du er ute og går hvertfall, de er tre ganger så innpåslitne hvis damer er ute og går alene!! Man må ikke være redd for å prute heller, uansett hvor fornærmet selgeren blir, jeg gikk hvertfall fra mange fornærmede selgere med billige varer i posen Ellers anbefaler jeg Alanya ja, reiser gjerne tilbake en gang
mustapippuri Skrevet 22. juni 2008 #9 Skrevet 22. juni 2008 Det var minigolfbane der ja. Anbefaler å bo rett ved stranda slik at man kan veksle mellom å ligge på stranda og ved bassenget, og så er det bare å tusle ned dersom man bare vil bade. Var masse bølger der da jeg var der sist, noe som slo godt ann hos reisefølget Litt utenfor Alanya var det en vannpark, anbefaler et besøk der. Til og med en pyse som meg turte å ta noen av skliene etterhvert. En dag leide vi en taxisjåfør og kjørte til den borgen på en topp ved byen, husk å avtale pris på forhånd. Man kommer seg lett rundt på oppdagelsesferd med taxi eller dolmuser (tror de heter det). Pruting er en morsom aktivitet :D
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå