Gjest Janna Skrevet 21. mai 2003 #1 Skrevet 21. mai 2003 Hva er dine beste tips for å spare penger? Mine: -betal ned på gjeld (bruk gjerne feriepenger på det) -legg av 10% av lønna hver mnd på en sperret konto -avbestill medlemskap i bokklubber -kutt ut abbonement på blader du abbonerer på (hvis du abbonerer på mange, vel og merke) -planlegg middag for 1 uke i gangen og gå på butikken bare 1 gang per uke Det var det jeg kunne komme på i farta. Mener vi har hatt en liknende tråd her på KG-forumet tidligere, men finner den ikke igjen.
Gjest Chica i.i. Skrevet 21. mai 2003 #2 Skrevet 21. mai 2003 *Nattesenking av temperaturen i leiligheten *Sparing i BSU - letteste måten å FÅ 3000 kr på *Låne bøker på biblioteket framfor å kjøpe selv *Hjelpe venner med flytting og nedvasking av leiligheten(er i etableringsfasen, så vi hjelper andre, og de hjalp oss da vi flyttet) Vel, var det jeg kom på i farten, kommer sikkert på mere, men har ikke tid til å tenke nå..
Gjest Mayamor Skrevet 21. mai 2003 #3 Skrevet 21. mai 2003 * Lage store porsjoner med mat og putte i frysen... * handle sesongvarer på tilbud (alt fra kjøtt, grønnsaker osv...) * vennetjenester * lage middag hjemme istedenfor å gå på restaurant * få Skandiabanken (uten gebyrer) * gebyrfri Visa (men den krever selvbeherskelse... ) Det var det jeg kom på i farten... Maya30
Sisilie Skrevet 21. mai 2003 #4 Skrevet 21. mai 2003 Foruten de allerede nevnte tips, så er det en stor øk.fordel å holde seg unna kjøpesentra hvis man vil spare penger, bortsett fra hvis det er noe man absolutt må ha,da. Ikea- f.eks, hvem har ikke kommet ut derfra med masse "nyttige" saker som man absolutt ikke hadde tenkt å kjøpe.......sukk. Jeg pleier å si at det går minst fem hundre spenn bare man går inn døra..
Gjest Lea Skrevet 21. mai 2003 #6 Skrevet 21. mai 2003 Dra til Sverige annenhver måned og kjøp hele kvota med kjøtt! Del opp slik at hver pakke holder til EN middag. Stapp i fryseren! Tipper at vi kutyter ned matbudsjettet med ca 2000 pr mnd. på å gjøre dette.
Mrs. K Skrevet 21. mai 2003 #7 Skrevet 21. mai 2003 2000 kr, Lea, hvad spiser dere??? :D Jeg prøver å handle mens jeg er mett og med ferdigskreven handleliste. På den måte unngår jeg de dyre impulskjøpene. Ta med matpakke på jobb/skole. La bilen stå - ta syklen. Sammenlign forsikring, bank, telefon o.s.v. Kutt ut røyken. Hilsen Trille
Gjest Zalomine Skrevet 21. mai 2003 #8 Skrevet 21. mai 2003 *En grad lavere innetemp, og heller et lag mer klær *Handle middager for hele uka (som nevnt) på Rema *Gå (vi har ikke bil nemlig) *Avbestille alle bøker i bokklubb (har snart vært med i et år, da kan jeg melde meg ut) med EN GANG så det ikke blir avglemt *Heller låne av foreldre enn å be om betalingsutsettelse fra lånekassa (å utsette en betaling nå i mai som vi slet med ville koste oss 20000 hver. Vi innså fort at å be forelder om et lite lån ble langt billigere...) Kommer ikke på stort mer meg. For oss vil det nok koste mer å dra til Sverige enn besparelsen kan bli (sparer vi to tusen i månende har vi mer enn halvert matbudsjettet, men kostnaden mde å komme sos fra Beregn til Sverige (vi har ikke egen bil engang) kan jo fot overskride innsparelsene....
Cilla Skrevet 21. mai 2003 #9 Skrevet 21. mai 2003 Å faktisk spise ut av fryseren. Har MANGE posjoner med middag der, som bare blir glemt å spist. Ta opp om morgenen, evy før du legger deg om kvelden så er det tint til du kommer hjem.
Molanya Skrevet 21. mai 2003 #10 Skrevet 21. mai 2003 Gå/sykle, istedet for å kjøpe månedskort til buss/trikk/t-bane.
Joplaya Skrevet 21. mai 2003 #11 Skrevet 21. mai 2003 Jogge, gå turer, kjøpe trimvideo o.l. istedenfor å betale flere hundrelapper i mnd for å gå på treningssenter.
Gjest Kinga Skrevet 21. mai 2003 #12 Skrevet 21. mai 2003 - Bruke (mobil)telefonen mindre og heller treffe folk istedet. Eller skrive en mail/et brev. Benytte seg av gratis/rimelige muligheter for bruk av internett (går igjen på telefonregning). Ringe etter 18 om kvelden/på helligdager. - Droppe impuls-shopping. Ved kjøp av nye klær: Kjøpe noe som matcher gammelt og fornyer antrekk man allerede har. Kjøpe klær og sko av god kvalitet når man først handler.
Gjest Zalomine Skrevet 21. mai 2003 #13 Skrevet 21. mai 2003 Jeg, ehh, har ikke kjøpt annet av klær enn ei bukse på salg til ca 100 kroner i løpet av det siste halvannet året jeg... DET er litt av et sparefenomen det? Ikke har jeg kjøpt noe sminke på samme tidsrom heller. Og jeg har innført snop BARE i helga. vel, noe som er lønnsomt, det er snopestreik det. Ikke noe brus, sjokolade elelr potetgull (annet enn hjemmelaget potetgull, og popcorn akseptere AV OG TIL) i lange perioder (går en del gulrot og sånn da, langt billigere) Ekspempel på lang periode: "til Brann vinner en fotballkamp igjen" innførte sambo på høsten i fjor. Den ble LANG! (Trur vi tilslutt aksepterte at juniorlaget vant. Vant noe så ekstremt også da, de vant 12-0 eller noe slikt i finalen i cup'en for juniorlag) Vann er forøvrig sunt og billig (vann fra springen, ikke kjøpevann)
Kid-a Skrevet 21. mai 2003 #14 Skrevet 21. mai 2003 Putt alle småpenger i en gullfiskbolle, og la de svømme der med fiskene. På den måten er de opptatt, og kan ikke være med på jobb eller skole.
Gjest Lea Skrevet 21. mai 2003 #15 Skrevet 21. mai 2003 2000 kr, Lea, hvad spiser dere??? Hehe.. vi regnet faktisk ut at vi sparer såpass. Sist vi dro til Sverige kom regninga i butikken på litt over 1000 kroner for 20 kg kjøtt/kylling/ost. I tillegg kjøpte vi masse annet billig og tok med kvota vår med sigaretter og kjøpte masse brus. Detter brukte vi vel knapt 3000 kroner på. Matvarene har vi i ca 2 mnd og trenger ikke å bruke penger på annet enn tørrvare og andre ting som melk og brød.
Malou Skrevet 21. mai 2003 #16 Skrevet 21. mai 2003 Spare? Jeg er nå av den oppfatning jeg at pengene skal sirkulere (desverre)... Sånn bortsett i fra det er det ingen tvil om at man sparer penger på å handle "stort" et par ganger i uka istedet for å handle hver dag. Jennifer
Tjorven Skrevet 22. mai 2003 #17 Skrevet 22. mai 2003 Vi sparer masse penger på dette: -skru ned varmen litt på alle panelovnene -handle mat på tilbud og ha i fryseren -handle mat i Sverige -ikke unne oss så mye i hverdagen og ikke bruke så mye penger på kino, restaurant o.s.v. -undersøke priser før vi skal handle oss noe og handle det der det er billigst-handle klær i de butikkene min mann har rabatt
Fakse Skrevet 22. mai 2003 #18 Skrevet 22. mai 2003 Ved å sykle sparer man både penger til buss/bensin/taxi, og penger til SATS eller liknende Trivelig er det også. Ellers tar jeg med matpakke hjemmefra i stede for å kjøpe i kantina, det blir mye penger i det lange løp. Tenker litt økonomi når vi velger ut matvarer, kjøper ikke dyre og dårlige halvfabrikata. Holder oss til Skandiabanken og Gebyrfri. Betaler litt ekstra på lånet hver gang. Sparer på BSU. Kjøper øl og drar på fest hjemme hos venner i stede for å kjøpe svindyr øl på byen. Har funnet ut at det er mye koseligere også, på byen blir jo alle bare adskillte, og ingen hører hva andre sier pga alt bråket. Lar være å dra til byen for å "titte", for det blir fort dyrt... Holder meg også unna enkelte butikker, eller er meget målbevisst dersom jeg går inn der. Fyrer med ved og olje i stede for strøm. Holder temperaturen relativt lav. Har sparedusj og tar til daglig korte dusjer. Følger faktisk de fleste strømsparetipsene i boka. Har kausjonister på "topplånet", sånn at vi får like lav rente som resten av lånet. Sørga også for å få lån der det var best rente, og "pruta" den ned litt før vi tok opp lånet der.
Gjest lmari Skrevet 22. mai 2003 #19 Skrevet 22. mai 2003 - matpakke hjemmefra er et godt tips. Jeg synes det er så trist med svett brunost, derfor lager jeg skiver med ost og salami som jeg varmer i mikrobølgeovn i kantina på jobben. Med litt pommes frites krydder og ketchup blir det helt ok lunsj! - fast overførsel til BSU og sparekonto. Samme dag som jeg får lønn overføres det noen hundrelapper. Det er mye vanskeligere å bruke de pengene som står på sparekonto enn de som er på brukskonto. - drikker saft, ikke brus. Brus er dyrt og saft er nesten like godt når man skal ha kose-drikke - planlegger middag for en uke av gangen. Da er det lettere å bruke rester osv, samtidig som man kan få brukt opp små slanter med melk, egg osv som man kjøper inn. - kjøper frukt og grønt på billige innvandrersjapper - forsøker å handle så sjelden som mulig. Da unngår vi alle de kjøpene av "må bare ha en sjokolade" og "åh, is hadde vært godt". - bruker telefonen på jobben til å ringe med... Litt umoralsk, men pengebesparende de luxe!! - drikker endel på vorspiel, da slipper man å bruke tusenvis av kroner på rådyrt drikke på byen... ellers skal det sies at jeg er VELDIG dårlig til å spare. Kan finne på å ta taxi hjem fra jobb og sånn... Men pleier å si at jeg i hvert fall har mye moro med pengene mine!! Og så er jeg heldig å ha en sparsom samboer som er flink med penger, så da greier jeg meg likevel....
Gjest Zalomine Skrevet 22. mai 2003 #20 Skrevet 22. mai 2003 Spare? Jeg er nå av den oppfatning jeg at pengene skal sirkulere Det er da ingen motsetning mellom sparetips og å la pengene sirkulere. Du bare får flere penger som kan sirkulere til "koseforbruk" Ikke et rødt øre av våre penger står "sylta ned" og samler renter noe plass, alt sirkulerer og brukes. Men vi er avhengig av å spare inn der vi kan for at pengene skal nå rundt, rett og slett. sparetipsene handler bare om å få mer utav pengene, ikke å ta dem ut av sirkulasjon Men, det antar jeg du visste da
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå