Gå til innhold

Forlatt for en yngre kvinne...

Anbefalte innlegg

Gjest Bellatrix
Skrevet

Hvorfor er det verre å bli forlatt til fordel for en yngre kvinne enn for en eldre, eller på mannens egen alder? Om mannen min hadde ønsket skilsmisse fordi han hadde funnet en annen dame hadde jeg da blitt like lei meg om den andre damen var 50 som om hun hadde vært 25. Kan noen forklare meg hvorfor alderen på damen som mannen heller vil ha har noe å si for hvor lei seg man blir?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå har jeg ikke svaret fra et kvinnelig ståsted, men kan jo tenkes at dette dreier seg om den naknesannhet at kroppen forfaller med årene og diverse "defekter" blir synlige. Han aksepterer dette ikke lenger og tenner på en som er plettfri slik du også var en gang i tiden, du er nå brukt opp!!!!!

Gjest Gjest
Skrevet

Buster har et poeng. :) Men om han forlot meg til fordel for ei som var 5 år yngre, så ville det ikke vært like bittert som om hun var 15 år yngre.

Gjest StockDama
Skrevet

Er vel en ekstra knekk i selvtillitten, siden man ikke er like ung,sprek og stram som før. Bortsett fra det er det vel like vondt.

Gjest Gjest
Skrevet

Det har nok sammenheng med samfunnets "krav" til kvinner: Man skal være ung og vakker. At det er lett å bli påvirket av dette presset, tror jeg desverre veldig mange kvinner kan kjenner seg igjen i (selv om flesteparten selvsagt ikke vil innrømme det). Når man blir forlatt til fordel for en yngre kvinne, tenker man kanskje "er jeg ikke liker attraktiv lenger?", "begynner alderen å ta meg igjen?", "har jeg blitt gammel og kjedelig nå?" osv. Alderen er jo ting man ikke kan gjøre noe med, og derfor svir det kanskje litt ekstra hvis man føler dette har noe med bruddets årsak å gjøre. Det blir mer urettferdig på en måte.

Gjest Bellatrix
Skrevet

Ok, jeg skjønner poenget deres. Men mannen min er en del eldre enn meg. Hvis han hadde gjort det slutt og blitt sammen med en dame på egen alder hadde jeg nok tenkt: "huff! Jeg var kanskje for ung for han", "han ville heller ha en på egen alder". Nei, men blir ikke yngre, men jeg kan heller aldri bli på egen alder eller eldre enn mannen min. Jeg frykter (ikke at jeg seriøst frykter at han skal gå fra meg) mer at han skal finne en på egen alder enn at han skal finne seg en som er ennå yngre enn meg.

Gjest Bellatrix
Skrevet

Hvis poenget er at alder kan man ikke gjøre noe med; det er da masse annet man ikke kan gjøre noe med? Er det verre at han finner en yngre kvinne enn en som er høyere enn deg? Lavere enn deg? Friskere enn deg? Har bedre inntekt enn deg?

Skrevet

Jeg skjønner alt dette egentlig godt, men jeg skjønner ikke kvinner som blir lei seg om mannen forlater dere til fordel for en annen mann. Halloo? Vær glad, det hadde ikke noe med dere å gjøre!!!!

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg skjønner alt dette egentlig godt, men jeg skjønner ikke kvinner som blir lei seg om mannen forlater dere til fordel for en annen mann. Halloo? Vær glad, det hadde ikke noe med dere å gjøre!!!!

Ser poenget ditt, samtidig: Det er vel leit å bli forlatt i det store og hele hvis man er glad i vedkommende? Uansett om det er til fordel for en annen mann, yngre kvinne eller hvorfor som helst.

Skrevet

Jeg kan skjønne at det er vondt å vli forlatt til fordel for en yngre kvinne.

Yngre= fastere, strammere, mer naiv, mindre krevende.

På den annen side er det tilsvarende lite stas å bli forlatt til fordel for en eldre, mindre billedskjønn kvinne- tenk Charles og Diana. Det svir bra mye når mannen din frivillig velger en eldre, mindre pen utgave av deg selv.

Til syvende og sist er dette stereotypier, og jeg vil anta at dersom partneren din forlater deg er det vondt uansett. Men jeg tror det er ekstra vanskelig hvis det nedgraderer deg selv på noen måte- om det så er tale om kropp, alder, eller enda verre- intellekt (du trodde du og mannen hadde en solid, felles humor, og så går han hen og blir forført av en svensk 17-årig blondine som elsker danskevitser. Ikke si at du ikke blir såret. ;) )

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg tror det hele handler om selvtillitt. Og grunnen er enkel...kvinner læres opp til at mye av deres verdi er knyttet til utseendet. Sånn er det bare..men ser ut som dette begynner å gjelde menn nå også. Så vi får nå se hvordan det er om 50 år...kanskje menn har samme komplekser?

Men...for å svare. Slik jeg ser det handler det vel om at man blir forlatt for noe man ikke kan noe for. Altså, alle blir jo gamle og eldres. Man kan ikke nekte for dette, heller ei forhindre dette fordi dte skjer før eller senere.

Og det er vel derfor det kanskje ville oppleves som ekstra hard. Fordi man kanskje begynner å tenke at mannen kanskje bare var glad i deg for ditt ytre, ikke i deg som person. Men, hva om feks en rik mann klarte å havne i økonomisk krise, og da dumpet kona hans. Han hadde sikkert blitt like lei seg, fordi da hadde han tenkt at kona kun var gift med han pga pengene. En annen ting som kanskje ikke blir helt det samme, men hva om partneren forlot deg fordi du ble syk når du ble 40-50 år. Det hadde nok vært det verste for meg tror jeg, å bli forlatt dersom jeg var blitt syk.

By the way...ja, selv som 25 åring og med en partner på samme alder, så tenker jeg jo av og til bekymrende tanker om at " tenk om han dumper meg når vi er 40, fordi han vil ha en yngre kvinne". Dette er jo selvsagt farlige tanker...fordi man får jo mindre lyst å etablere seg... tenk, single kvinner slipper jo alle slike bekymringer. Noe sier meg at single kvinner er de som komemr til å leve lengst, være minst syke, ect i fremtiden :ler: Leste en artikkel for ikke lenge siden der det stod at andelen single kvinner i norge hadde aldri vært større, og det verste av alt var at de hadde det veldig bra som single, they did handle with it. Kan det komme av alt skjønnhetshysteriet og kravet til kvinnen mon tro? at vi rett og slett vet at vi vil forfalle med årene, og derfor tenker at vi bare vil bli forlatt og derfor vil føle oss ikke bra nok, og derfor velger å være single?

Nå er ikke jeg singel, men prøver bare å tenke hva som er årsaken..

Skrevet (endret)

Tja.. Forholdet mellom meg og samboeren min røyk fordi jeg oppdaget at han hadde drevet med flere yngre jenter bak min rygg og hadde hatt et fast forhold til ei jente som er 16 år yngre enn meg i ett år (uten at jeg visste det).

Det viste seg at denne jenta var såpass lik meg at vi kunne passert som søstre og det tok hun ganske tungt, for hun følte seg bare som en yngre og enklere utgave enn meg og ikke verdsatt som seg selv.

Det kan gå begge veier det der.

Skal jeg være helt ærlig syntes jeg at det var lettere å bli bedratt med en mye yngre jente, fordi jeg rett og slett syntes det virket som det var bare det som var viktig for ham og det gjorde ham til en type person som jeg ikke ønsker å være sammen med.

Edit skriveleifer

Endret av Suzy
Gjest rødrose
Skrevet
Jeg tror det hele handler om selvtillitt. Og grunnen er enkel...kvinner læres opp til at mye av deres verdi er knyttet til utseendet. Sånn er det bare..men ser ut som dette begynner å gjelde menn nå også. Så vi får nå se hvordan det er om 50 år...kanskje menn har samme komplekser?

Men...for å svare. Slik jeg ser det handler det vel om at man blir forlatt for noe man ikke kan noe for. Altså, alle blir jo gamle og eldres. Man kan ikke nekte for dette, heller ei forhindre dette fordi dte skjer før eller senere

Og det er vel derfor det kanskje ville oppleves som ekstra hard. Fordi man kanskje begynner å tenke at mannen kanskje bare var glad i deg for ditt ytre, ikke i deg som person.

.

Enig med deg.

Kanskje det har noe med at hvis du blir forlatt for en eldre kvinne tenker man litt i de baner: jeg er yngre,penere osv, men hvis hun er yngre enn en selv så blir det motsatt.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er ikke redd for å bli forlatt, uansett hvem han skulle forlate meg til fordel for. Jeg vet at jeg klarer meg alene og en mann som ikke vil ha meg vil jeg da heller ikke ha. Dessuten tror jeg at den nye damen hadde fått virkeligheten rett i ansiktet rimelig fort. Det er ikke særlig attraktivt å få en svigermor fra helvete og 5 stebarn. Så hun hadde vel kanskje, på noen måter, gjort livet mitt lettere for meg :ler:

• 4 år senere...
Gjest Gjestekvinnen
Skrevet

Jeg er en yngre kvinne som ble valgt. Traff mannen min når han var i et forhold med ei på sin egen alder. Han er betydelig eldre. Jeg vet at han synes jeg er pen, men det var langt fra avgjørende for valget om å være sammen med meg og forlate henne han var sammen med. De hadde det helt ok sammen, et vennskapelig AS. Da vi traff hverandre utviklet det seg et sterkt vennskap og videre kjærlighet som ingen av oss ville leve uten. Vi er nå gift og venter vårt første barn. Skjønner godt at eksen hans tok dette tungt, men primært fordi jeg vet at jeg har mer å tilby ham - uavhengig av alder eller utseende. Vi passer rett og slett bedre sammen som mennesker. At jeg er ung og pen gjør det sikkert ikke lettere. På et tidspunkt trodde jeg han kom til å bli hos henne, fordi det var lettere. Det var utrolig vanskelig, som det blir nevnt ift Charles og Diana.

Skrevet

Jeg er en yngre kvinne som ble valgt. Traff mannen min når han var i et forhold med ei på sin egen alder. Han er betydelig eldre. Jeg vet at han synes jeg er pen, men det var langt fra avgjørende for valget om å være sammen med meg og forlate henne han var sammen med. De hadde det helt ok sammen, et vennskapelig AS. Da vi traff hverandre utviklet det seg et sterkt vennskap og videre kjærlighet som ingen av oss ville leve uten. Vi er nå gift og venter vårt første barn. Skjønner godt at eksen hans tok dette tungt, men primært fordi jeg vet at jeg har mer å tilby ham - uavhengig av alder eller utseende. Vi passer rett og slett bedre sammen som mennesker. At jeg er ung og pen gjør det sikkert ikke lettere. På et tidspunkt trodde jeg han kom til å bli hos henne, fordi det var lettere. Det var utrolig vanskelig, som det blir nevnt ift Charles og Diana.

Du måtte dra frem en fire og et halvt år gammel tråd for å fortelle dette? :klo:

Anonym poster: 62ed6132a0ce0bebd5106a9e34c66e51

• Liker 1
Gjest Maneater
Skrevet

Hvis poenget er at alder kan man ikke gjøre noe med; det er da masse annet man ikke kan gjøre noe med? Er det verre at han finner en yngre kvinne enn en som er høyere enn deg? Lavere enn deg? Friskere enn deg? Har bedre inntekt enn deg?

Nå har jeg ikke svaret fra et kvinnelig ståsted, men kan jo tenkes at dette dreier seg om den naknesannhet at kroppen forfaller med årene og diverse "defekter" blir synlige. Han aksepterer dette ikke lenger og tenner på en som er plettfri slik du også var en gang i tiden, du er nå brukt opp!!!!!

Du høres som en skikkelig mannssjåvinist. Jeg har rikelig med erfaring med uttalelser fra sånne som deg som elsker å tråkke på kvinner. Dere elsker å rakke ned på oss for å få oss kvinner til å føle oss lite verdt mere enn dere elsker unge damer, har jeg inntrykk av. Så man kan jo egentlig lure på om dere engentlig er svake for oss voksne kvinner men ikke liker at dere er det og derfor har trang til å gjøre oss små.

Selv så er jeg 48 men har ikke fått en eneste rynke på kroppen. Jeg er kanskje ikke like fast i kroppen som en 20 - åring lenger men har nok fysisk motstand å tilby potensiell kukk i enhver alder.

Gjest Maneater
Skrevet

Du høres som en skikkelig mannssjåvinist. Jeg har rikelig med erfaring med uttalelser fra sånne som deg som elsker å tråkke på kvinner. Dere elsker å rakke ned på oss for å få oss kvinner til å føle oss lite verdt mere enn dere elsker unge damer, har jeg inntrykk av. Så man kan jo egentlig lure på om dere engentlig er svake for oss voksne kvinner men ikke liker at dere er det og derfor har trang til å gjøre oss små.

Selv så er jeg 48 men har ikke fått en eneste rynke på kroppen. Jeg er kanskje ikke like fast i kroppen som en 20 - åring lenger men har nok fysisk motstand å tilby potensiell kukk i enhver alder.

He -he. Ble litt revet med og overså hvor gammel tråden var. Hvem har tatt opp en så gammel tråd da?

Skrevet

Utroskap er vel vondt for den som blir bedratt uansett.

Min x bedro meg med en jente 20 år yngre enn meg. Foruten at selve utroskapen var forferdelig vond å ta inn over seg, må jeg innrømme at jeg syntes det var ydmykende og flaut at han byttet meg ut med en såpass yngre modell. Selvtilliten i forhold til mitt utseende, kropp, egenverdi osv forsvant over natta og det tok år å bygge opp. Alle komplimentene han hadde gitt meg som var basert på for eksempel min utdannelse, jobberfaring, livserfaring, utseende og personlighet føltes nå falske. Hvis han synes meg med min ballast var så fantastisk, hvordan kunne han erstatte meg med en person som var omtrent tvert motsatt av meg? Ung, ingen utdanning, tenåringsmor etc.

I etterkant har jeg faktisk tenkt at det på en måte hadde vært verre om hun hadde vært eldre enn meg. Jeg tenker at det på en måte er mer "forståelig" at en mann i panikkalderen faller for en ung, pen, slank sak som beundrer han grenseløst (selv om de ikke har noe som helst til felles i forhold til utdannelse, jobb, livserfaring etc) enn at han faller for en godt voksen dame med både den livserfaringen og den kroppen og utseende som følger med når man passerer 40 år. Hvis han hadde forlatt meg for en 50-årig dame hadde det antakelig betydd at han var mer følelsesmessig involvert enn med en 20-åring?

Vet ikke om det stemmer, men jeg har fundert litt på det.

Vondt var det uansett.

Skrevet

Ikke sikkert at det er sannheten. Kanskje hans sannhet, sikkert ikke hennes

Anonym poster: 955b3908447228b5a59730e869847034

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...