Gjest misa Skrevet 19. juni 2008 #1 Skrevet 19. juni 2008 Heisann. Vi skal et par-tre dager på storbyferie, og målet er hovedsakelig billig shopping! Hvilken by mener dere gir mest valuta for pengene? Jeg foretrekker en by med Zara. Var i Vilnius i høst og kjøpte flere dresser på Zara utrolig billig. Alle tips utenom Litauen mottas med takk!! PS: Kom gjerne med tips til andre gode og billige kjeder. -misa
Gjest Gjest_Bente_* Skrevet 19. juni 2008 #2 Skrevet 19. juni 2008 Har ikke vært i Øst-Europa så kan ikke uttale meg om det. Men synes at Spania (Madrid & Barcelona) har rimeligere shopping enn Norge iallefall. Stradivarius og Berschka er nyere spanske kjeder som har noe yngre stil på klærne enn Zara. Men min favorittkjede er Promod (fransk kjede) og de har butikker i mange europeiske byer: http://www.promod.co.uk/our-company/shop-locator
Gjest misa Skrevet 20. juni 2008 #3 Skrevet 20. juni 2008 Oi, Promod hadde mye bra! De har også to butikker i Krakow, som foreløpig er satt som reisemål. Spania har mye bra, men der har vi også vært flere ganger. Takk for tips! Hvis noen har tips på restauranter og/eller hoteller i Europa som har levert godt over gjennomsnittlig god mat/service/opplevelse, er vi også interessert! -misa
Gjest Oxford Skrevet 22. juni 2008 #6 Skrevet 22. juni 2008 Praha har både Promod og Zara; i selve sentrum ligger de i tillegg bare et steinkast unna hverandre.
Gjest Bond Skrevet 22. juni 2008 #7 Skrevet 22. juni 2008 Er ikke Zara spansk egentlig? Da kunne jeg tenke meg at de har også factory outlet der? Spania er jo generelt ganske billig for klær/sko.
Gjest misa Skrevet 23. juni 2008 #8 Skrevet 23. juni 2008 Mmmm, har tenkt på Praha lenge, men også hørt at det har blitt en del dyrere og "turistifisert" de siste årene. Noen som kan si noe om prisnivået? -misa
Gjest Oxford Skrevet 23. juni 2008 #9 Skrevet 23. juni 2008 Prisnivået i Praha ligger litt under Norges prisnivå, men av en bekjent fra Praha har jeg blitt fortalt at f.eks. London har rimeligere klær - noe jeg ikke selv kan bekrefte, men som jeg antar er riktig. Jeg har vært i Praha utenom den store turistsesongen, og har gjort mange "kleskupp" som stort sett skyldes at jeg var i byen midt i en av butikkenes salgsperioder. Så nei, Praha er nok ikke en av de rimeligste byene i Europa.
Gjest Gjest Skrevet 23. juni 2008 #10 Skrevet 23. juni 2008 Kanskje ikke av de rimeligste byene i Europa, men det er billig nok, så man kommer egentlig langt med lite penger. Jeg betalte 100 norske kroner for middag, dessert og drikke midt i smørøyet.
Gjest misa Skrevet 24. juni 2008 #11 Skrevet 24. juni 2008 Hmmm. Nå står det egentlig mellom Krakow og Praha da. Det blir vel sannsynligvis Krakow, jeg tror shopping er billigere der. Også kan vi besøke knokkelkirken i samme slengen. Noen som har et over middels bra hotell og/eller restaurant å anbefale i Praha eller Krakow? -misa
Gjest Oxford Skrevet 24. juni 2008 #12 Skrevet 24. juni 2008 Jeg har et lite tips til hotell i Praha: Hotell Europa ligger midt i Prahas hovedgate/paradegate, som heter Vaclavske Namesti. Scener fra filmene Titanic og Mission Impossible er filmet på dette hotellet. Vet dog ikke hvordan standarden er - men har lagt ved en link til hotellets hjemmeside hvor det ligger en god del bilder, priser o.l. Det er uansett plassert midt i smørøyet, og fremstår som et flott og ærverdig hotell utvendig. http://www.evropahotel.cz/
Reveal Skrevet 24. juni 2008 #14 Skrevet 24. juni 2008 (endret) Ser du er nysgjerrig på Krakow. Når du skriver "litt over middels bra" blir jeg litt usikker på hva du mener. Jeg var i Krakow i vår- og bodde da her Hotellet ligger så sentralt som du kan få det med gangavstand til digert kjøpesenter, "hovedgaten" , Rynek Główny (det store torget) og alle guideturene går fra rett utenfor. Billig var det også! Har bodd på vesentlig verre hotell- men også noen bedre- men så var vi da heller ikke i Krakow for å være på hotellet. (men for all del- senga var god den;-) ) Av restauranter vil jeg på det varmeste anbefale; Szara ligger både på Rynek Glowny som vist i første link, og i Kazimierz (jødekvartalet) her. Har i etterkant lest meg til at dette er en michelin-anbefalt restaurant- men prisnivået var så absolutt ikke avskrekkende. Vi var på den i Kazimierz. Skal du derimot virkelig flotte deg- og virkelig oppleve service så MÅ du på denne Det er den største opplevelsen både jeg og reisefølge noen gang har hatt (og vi har begge reist en god del og spist mye ute)!!! (og det kostet faktisk ikke mer enn en helt vanlig restaurantmiddag i Oslo) Og for et annerledes cafebesøk besøk denne!. Endret 24. juni 2008 av Reveal
Gjest misa Skrevet 24. juni 2008 #15 Skrevet 24. juni 2008 Reveal, tusen takk for flere kjempegode tips! Oioioi, nå fikk jeg skikkelig lyst å dra til Krakow. Hva betalte dere per natt på hotellet? På nettsiden dere står det ca 1000,- per natt, men på hotels.com får jeg pris helt ned i 600,-. Med over gjennomsnittlig bra tenker jeg; ikke backpacker-rom, men heller ikke luksus-hotell. Pris på 8-900,- per natt ca. Vi blir definitivt å dra på Wierzynek! Jeg elsker mat, og til den prisen må i alle fall en slik restaurant prøves.... *sukk* Igjen, tusen takk for tips! -misa
Reveal Skrevet 24. juni 2008 #17 Skrevet 24. juni 2008 Bare hyggelig! Synes byen var så bra- at jeg anbefaler den mer enn gjerne! Hva vi betalte vet jeg rett og slett ikke (jeg ble påspandert)! Nå vet jo ikke jeg hva du liker av musikk o.li- men siden Wierzynek var av interesse kan jeg jeg kjapt fortelle om vår helaften... (Som vel egentlig var en hel dag....) På formiddagen reiste vi opp til Wawel-høyden. En fantastisk plass med en helt nydelig katedral. Etter å ha kikket oss rundt i timesvis satte vi oss på ute-cafeen å bare nøt livet ettpar timer. Etterpå reiste vi ned igjen til byen for en liten matbit. Så til hotellet hvor vi "stæsjet" oss- for vi hadde nemlig biletter til La Boheme i Operaen. Sjekk bildene- og tro meg- det var gull og røde løpere OVERALT!! Vi hadde balkongbiletter- og disse kostet ikke mer enn 120 nkr!!! En vanvittig opplevelse! (Nå vet jeg jo som sagt ikke hva du/dere liker- men måtte bare kjappe meg å fortelle
Gjest misa Skrevet 24. juni 2008 #18 Skrevet 24. juni 2008 Wavel-høyden er midt i blinken for oss! Bortsett fra shopping vil vi gjerne dra innom fascinerende kirker og severdigheter. Vi er vel ikke typiske museumstyper, men elsker gamle, vakre kirker, eller plasser/bygninger med stor historisk/kulturell betydning (KGB-museum Vilnius feks). Storslått natur gjør et like sterkt inntrykk, og feks botaniske hager. Den dagen du beskriver høres perfekt ut for oss også. Fortell gjerne mer. Vi var i Vilnius i november (jeg fikk i bursdagsgave fra han) og nå har jeg kjøpt bursdagsgave til han med ny storbyreise. God deal synes jeg! -misa
Reveal Skrevet 24. juni 2008 #19 Skrevet 24. juni 2008 (endret) Nei, fillern. Nå hadde jeg skrevet det lange innlegget her, skulle bare finne en link- og dermed navigerte jeg bort fra hele greia. Jaja, prøve på nytt. Dagen før Wawel/opera var vi i Auschwitz/Brikenau. En veldig sterk opplevelse. Turen dit tar en times tid med buss. Biletter får du kjøpt "overalt", og de allerfleste turarrangørene starter turene utenfor det hotellet vi bodde på. Den kvelden hadde vi bestemt oss for russisk restaurant. Men siden ingen av oss eier retningssans havnet vi innom en katolsk messe. Kirka var fullere enn kirkene i Norge på julaften. Veldig fin og rolig stemning. (Vi fant tilslutt restauranten- og fikk både belugakaviar, vodka og russisk musserende). Blir det Krakow må dere jo prøve å få en tur innom Mariakirken. Denne ligger på Rynek Glowny. Vi bommet heletiden på åpningstiden- men det var ganske spes å høre Krakow-signalet. (Les historien- og hør gjerne lydfilen- og JA- trompetisten slutter så brått som det høres ut som. Hmmm ,nå kommer jeg ikke på mere akkurat nå- men sagt med veldig treffende ord; Krakow var fantastisk! Jo- et lite edit. Da jeg lette etter link til den russiske restauranten fant jeg denne bildebloggen! (Restauranten er den på bildet- men husker ikke navnet) Endret 24. juni 2008 av Reveal
gard Skrevet 25. juni 2008 #20 Skrevet 25. juni 2008 Hei Det er relativt billig her i Kuala Lumpur men det blir vel litt langt å dra for kun et par-tre dager :gjeiper:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå