Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Overskriften sier vel alt... ;) Lurer på hva dere synes om det og om det er god trening?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke prøvd, men med tanke på at det ses på som fint i magedans å ha fett på magen, så skulle man vel tro at det ikke er så veldig slitsomt for musklene? For da hadde det jo forsvunnet ettersom man danser. Men så klart, noe hjelper det vel kanskje, men kanskje ikke til en flat muskelmage? Vet ikke jeg, bare noen spekulasjoner. :)

Gjest Gjest
Skrevet

Det er godt mulig magedans er slitsomt for magemusklene (noe jeg vil tro det er).

Vil du forbrenne fett derimot, er du litt på jordet. :) Man får ikke mindre fett på magen av å trene magemusklene. Punktslanking er umulig!

Skal du forbrenne fett må du trene kardio. Få opp pulsen med andre ord. Jogging, rask gange, sykling osv. Magedans er en ganske langsom aktivitet, som altså ikke gjør spesielt mye for fettforbrenningen.

Hvorvidt magedansen er "god trening" eller ikke, avhenger av hva målene dine er. Økt styrke, økt kondisjon, økt kordinasjon og smidighet, økt spenst, fettforbrenning... osvosv. Folk har jo forskjellige mål med treningen sin, så å spørre om noe et god trening uten å oppgi hva man er ute etter, blir ganske meningsløst. =)

Skrevet

Jeg har ikke mye fett på kroppen, så slanking er ikke målet mitt. Har bare veldig problemer med å finne noen annen form for trening som jeg liker utenom styrketrening, og så tenkte jeg at kanskje magedans hadde vært gøy! Men er klart, gidder jo ikke å drive med trening hvis det ikke gir resultater! Jeg har ikke noen spesifikke mål med treningen min utenom å være sunn og holde meg i form. Med god trening mener jeg vel bare at når timen er ferdig vil jeg være svett og føle at kroppen har måttet jobbe. Og så har jeg lyst til å prøve noe som er litt mer "gøy" enn det styrketrening er!

Ingen som har prøvd magedans altså?

Gjest Gjest
Skrevet

Vil absolutt anbefalle å trene styrketrening uansett hva annet du supplerer med. Den eneste måten å få kjørt igjenom alle de viktige muskelgruppene på, er ved å trene styrke (med frivekter, ikke apparater). Å bygge/vedlikeholde muskelmassen blir viktigere og viktigere jo eldre man blir, og styrketrening kan forebygge utrolig mange plager. :) For ikke å snakke om at man blir fastere i fisken, får bedre holdning og ser generelt bedre ut. Både helsemessig og utsendemessig er tung, ordentlig styrketrening (og da mener jeg ikke litt smånapping i noen 3kgs jenteapparater på SATS) det beste du kan gjøre for kroppen din. Et par dager i uken holder, og det er jo sjelden behov for å trene styrke mer enn time pr gang, så det burde alle kunne ta seg tid til.

Magedans kan gjøre deg nok litt sliten siden du kjører kjernemusklaturen en del, men siden det ikke får pulsen spesielt opp, blir du nok ikke svett som om du skulle trent noe mer kondisjonsorientert.

Det er gøy, men man blir verken sterkere eller mer utholden av det.

Skrevet

Hei.

Jeg har gått på magedans kurs og syns det er kjekt, men jeg vil ikke si at jeg regner det som effektiv trening. Trener på SATS og går på magedanskurs for å få gjøre noe som er noe helt annet en aerobic, step, spinning osv... Magedans er morsomt og en blir god på å fokusere på og (prøve) kontrollere hver enkelt avsnitt av magemusklene/lår/rumpe ... hvis dere forstår hva jeg mener... Det er mye knip her - knip der .. I magedans er også holdning viktig så det er noe en blir mere bevist på også :)

På de kursene jeg har gått på har vi lært forskjellige trinn/bevegelser som vi setter sammen til en dans. Siste del av timen bruker vi på å øve dansen og da kan en bli litt varm i kroppen (og toppen - full konsentrasjon!), men ikke akkurat svett vil jeg si ...

Jeg har gått hos madam Qadam (heter egentlig Laila og er norsk).

http://www.madamqadam.no/

Gjest Tnita
Skrevet (endret)

Jeg danser magedans (vel, har opphold nå pga jobben som gjør det umulig å få gjort noe på kveldstid) og det er effektivt for hoftene, bekkenet, magen og litt lår og det er herlig form for trening, dog ikke så hard trening. Men du lærer nye bevegelser og jeg syns dansen gir meg veldig mye glede og overskudd i hverdagen! Vil du ha mer effektiv trening for kondisjon og styrke, er det mer trening i jazzballet f eks. der vi må f eks ta 80 situps hver gang. Danse-aerobic er jo også gøy og effektivt om man liker å danse.

Endret av Tnita

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...