Gå til innhold

Småflueinvasjon!!

Gjest Étoile

Anbefalte innlegg

Gjest Étoile

Har noen krydderurter og tomatplanter stående inne (skal plantes ut på terrassen når de blir store nok), og så nettopp at det vrimler av småfluer rundt dem!! Fluene minner litt om små ekle bananfluer som vi dyrket fram i Biologien... Hvordan i huleste blir jeg kvitt dem? Kunne tenke meg bedre selskap her i stua for å si det sånn...

Noen gode tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Étoile

Oj, det hørtes jo enkelt og greit ut! Så dette tar knekken på fluene uten å skade plantene? Må prøves! Takk for tips! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig så enkelt?

Da har jeg en god grunn til å ta en liten tur i butikken nå da, har jo ikke nellikspiker. Skulle egentlig sitte inne og lese til eksamen, men det er jo ganske viktig å bli kvitt disse fluene også!

*finne fram paraply og støvler*

(Ja, jeg er desperat etter å slippe unna pensumbøkene!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Étoile

Ellers er jo pensumbøker fine å kverke de med... tar litt mye tid da... Blir nok nellikspiker på meg også! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg hadde besøk av sånne drittfluer de to første årene vi bodde her, og de var veldig glad i plantene mine, kaffegrutt osv osv..Jeg vanna blomstene mine med salmiakk ( husker ikke hvor mye vann jeg blanda ut med), og spruta på de med grønnsåpe. Dette tok tilslutt knekken på fluene, og plantene overlevde fint. :wink:

I år har jeg faktisk ikke fått de på besøk..Merkelig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Brunhilde

Det kan også hjelpe hvis du stikker 3-4 fyrstikker (med svovel-enden ned) i hver blomsterpotte....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det altså fire dager siden jeg puttet nellikspiker i mine blomsterpotter, og jeg så ett par småfluer i ettermiddag også jeg... Hm.. Hvor lant tid tar det før de forsvinner da tro?

Noen andre som har prøvd og fått resultater?

Og dette med fyrstikker, mamma sa at svoveldelen skulle opp.. Spiller det ikke noen rolle hvilken vei man setter dem? Lurer på om jeg skal teste fyrstikker i tillegg jeg, ser ikke ut som om nellikspikerne tar kverken på fluene her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan også hjelpe hvis du stikker 3-4 fyrstikker (med svovel-enden ned) i hver blomsterpotte....

Joda.. Hvis det bare hadde vært mye svovel på dem så :roll: (Mange år siden dette ville fungert)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På krydderplanter er det jo litt dumt å bruke grønnsåpe og salmiakk - iallefall hvis du har tenkt å spise urtene etterpå........ Jeg pleier å spraye mine krydderurter daglig med vann (vha en dusjflaske) - det holder faktisk fluebestanden nede!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Étoile

Har hatt nellikspiker i pottene i en del dager nå, og det virker som om fluebestanden har minket, men de er jo ikke helt borte da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...