Gjest Gjest_Fortvilet_* Skrevet 19. juni 2008 #1 Skrevet 19. juni 2008 Jeg sliter med sjalusi Min samboer har mye kontakt med sin eks pga felles barn. Han er på besøk i det som var deres felles bolig, for å treffe barna, men også henne. Han legger ikke skjul på at han trives sammen med henne og er avhengig av det for å få et greit samarbeid i forbindelse med ungene. Noen ganger kan han dra på besøk der uten at jeg vet noe. Jeg sitter hjemme og venter, og han dukker ikke opp til "avtalt" tid. (Vi avtaler ikke noe spesielt, men jeg "forventer" at han kommer hjem på nogenlunde samme tid, ikke flere timer etterpå. Synes han burde gi beskjed). Han får endel sms'er, fra både venner, barn og av og til eks. En periode fortalte han meg hvem han fikk sms fra og ofte hva som stod der. Jeg satt pris på denne tilliten og synes det var greit å få vite dette. Men den siste tiden har vi skrantet litt i forholdet. Han forteller meg ikke lenger hvem sms'ene er fra, og jeg som er så sjalu, tror selvsagt dette er fra hans eks. Jeg sjekker ikke mobilen hans, men er vannvittig nysgjerrig Jeg tok opp dette med ham og han sa at hvis jeg måtte ha så mye kontroll, så kunne han gjerne fortelle det. Jeg føler meg som den typiske bitch'a som skal vite alt om ham til enhver tid Jeg forteller ham om alle sms'ene mine, og mener dette er et tegn på tillitt og "bevis" på at jeg ikke har noe å skjule. Jeg synes han burde vise meg samme tilliten, spesielt når han vet hvor sjalu jeg blir på eksen. Jeg forstår hvorfor han har sluttet å fortelle det til meg(pga kranglingen), men føler han gjør dette for å gjøre meg sjalu (selv om han bedyrer at han aldri har ment å gjøre meg sjalu.) Av og til hører jeg at han får sms eller tapte anrop. Han ser ikke dette før senere (gjerne mens jeg er borte/på do/vaskerommet e.l.). Jeg ser at mobilen har vært åpnet (den lyser lenge etterpå), men han later som ingenting og sier ikke noe. Jeg tror ikke han sender/mottar mange sms'er til/fra eksen, men frykter dette likevel. Jeg vet at hun vil ha ham tilbake. Han har sagt at han aldri går tilbake uavhengig av om det blir oss eller ikke. Jeg sliter med lite tro på meg selv. Jeg VET han har valgt meg, men er livredd for at jeg ikke klarer å beholde ham... At jeg ikke er god nok, ikke like god som eksen som har mye mer erfaring enn meg pga alder(hun er 42, jeg 26, han 41) Er det noen som har tips til hva jeg kan gjøre for å bli kvitt denne grusomme sjalusien? Jeg vil ikke miste ham pga ubegrunnet sjalusi
samson Skrevet 19. juni 2008 #2 Skrevet 19. juni 2008 Jeg forteller ham om alle sms'ene mine, og mener dette er et tegn på tillitt og "bevis" på at jeg ikke har noe å skjule. Jeg synes han burde vise meg samme tilliten, spesielt når han vet hvor sjalu jeg blir på eksen. Jeg forstår hvorfor han har sluttet å fortelle det til meg(pga kranglingen), men føler han gjør dette for å gjøre meg sjalu (selv om han bedyrer at han aldri har ment å gjøre meg sjalu.) Jeg synes dette minner mer om mangel på tillitt, at du ikke stoler på han og må derfor vite hva han skriver og til hvem.. Hadde ikke akseptert at dama skulle ha visst hvem jeg får meldinger fra hele tiden, og hvem de var fra.. Det betyr ikke at jeg har noe å skjule, men meldingene jeg får er til meg, og ikke til henne. Det er ikke alt hun trenger å vite heller, selv om jeg ikke har noe å skjule.
*snuppis* Skrevet 19. juni 2008 #3 Skrevet 19. juni 2008 Heisann jeg må først og fremst bare si: jeg kjenner meg igjen! Er av samme sorten, nemlig ekstremt sjalu! Men jeg vet også med meg selv, at dersom noe skulle ødlegge mitt forhold, så er det ikke utroskap eller annet, men sjalusien min! Man prøver å jobbe med det, kanskje bedres det utad, men jeg tror aldri du helt blir kvitt det inni deg. Du vil nok alltid lure på ting uansett hva...jeg har prøvd å snu om sjalusien til noe positivt, nemlig at det betyr bare hvor glad du er i han. Se på samboeren min, han finnes ikke sjalu! Derigjen begynner jeg nesten å lure på om han ikke er likeglad i meg. Men på en annen side, ja det ødlegger for dere. ! Og det er vondt! Vondt å leve med! Jeg tenker slik etter ditt innlegg: Han har barn med dama, og dermed er han pina nøtt til å ha kontakt med henne for resten av livet! Enten du liker det eller ikke. Dem har tydligvis en god kontakt, det er det ikke alle som har, men se det på den positive siden, det betyr mye for barna at foreldrene ikke sloss hver gang de ser hverandre. For du er vel glad i dem også? MEN det er nok også en god grunn til at de gikk fra hverandre, og de vet dem nok begge to! Du skrev at hun vil ha han tilbake, der forstår jeg at du er litt skeptisk. Hvertfall siden du vet det, han vet det og han er der så ofte...Men jeg tror du kan stole på han for det. hvor lenge har det vart? Har det vært en periode, så hvorfor har han ikke gått tilbake da, hvis han hadde muligheten. Men det har han ikke gjort, han valgte deg. En annen ting, når det gjelder sms...Jeg tror du overdramatiserer det. Jeg er litt slik selv, jeg skulle gjerne visst hvem som sendte han sms hele tiden jeg også. Men sånn kan man ikke ha det. Man må bare stole på hverandre. Se p min samboer, han får MYE sms, han hadde blitt skrullete i hodet om jeg skulle spurt hver gang! Og enhver ville ha blitt irritert. du kan nok stole på han der også....helt normalt med sms. Det jeg synes du skal gjøre er: prøve å fortelle deg selv at det er ingen grunn til bekymring. Og hva er vel det vørste som kan skje? Jp han er utro med deg, og går tilbake til dam og hva da? Jo han fortjente ikke en så snill og god jente som deg, med andre ord: hans tap!!! Man kan dessverre ikke forhindre slik, men du kan frempresse det med sjalusien din! Sett deg ned og snakk med han, si det på en pen måte. ikke krev å få se sms han, men si at det bekymrer deg, La han forstå deg, la han se saken fra din side. Kanskje det vil hjelpe han. uansett ønsker jeg deg lykke til, jeg vet hva sjalusi gjør med et menneske..
Gjest Gjest_Nefer_* Skrevet 19. juni 2008 #4 Skrevet 19. juni 2008 Er det noen som har tips til hva jeg kan gjøre for å bli kvitt denne grusomme sjalusien? Jeg vil ikke miste ham pga ubegrunnet sjalusi Huff, det hørtes veldig slitsomt ut å være så sjalu. Det er klart det tærer på både deg og kjæresten din. Jeg har sliti litt med sjalusi selv, så vet hvordan det kan være. Jeg tror det beste for deg vil være å øke selvtillitten din. Hvis du føler det bedre med deg selv, så er det lettere å unngå å bli sjalu på andre kvinner. F.eks: Begynn å trene (om du ikke alt gjør det). Gå i klær du føler deg fin i, unngå å bruke klær som får deg til å føle deg uvel i. Skaff deg en hobby/gjør ting som du er flink med og som du trives med å gjøre, slik at du øker selvtillitten ved å oppnå ting. osv.
Filur Skrevet 19. juni 2008 #5 Skrevet 19. juni 2008 Synes godt at han kan gi beskjed om han besøker eksen i flere timer når du venter han hjem. Det er ganske respektløst å ikke gjøre. Men at du må kontrollere hver eneste sms han får synes jeg var ganske voldsomt. Om min kjære krevde noe sånt så hadde jeg steilet. Skjønner ikke hvordan i allverden du har fått han til å gå med på det..
gompen Skrevet 19. juni 2008 #6 Skrevet 19. juni 2008 Off, jeg hadde blitt GAL om jeg skulle hatt meldeplikt hjem hver gang jeg skulle noe. Blir som da jeg fortsatt bodde hjemme hos foreldrene mine! Hadde vært utrolig slitsomt om jeg måtte vise hver eneste sms til kjæresten. Istedet for å være kontrollerende med kjæresten din, burde du jobbe med din egen selvtillitt. Er du som har problemet, ikke la det gå utover han.
Gjest Bellatrix Skrevet 19. juni 2008 #7 Skrevet 19. juni 2008 Off, jeg hadde blitt GAL om jeg skulle hatt meldeplikt hjem hver gang jeg skulle noe. Jeg synes det er naturlig at man forteller partneren hvor man er. Men å vite hvem alle sms-er kommer fra og hva som står i de, det er ikke like naturlig. De er sendt til han og da er de til han. Leser du brevene hans også? Lytter du til telefonsamtalene hans? Hvis han har vært utro skjønner jeg at det kan være fristende å ha litt kontroll over hvem han har kontakt med og hva slags kontakt, men i det stpre og det hele er det viktig å kunne stole på partneren sin.
Gjest Purple Haze Skrevet 19. juni 2008 #8 Skrevet 19. juni 2008 Nå har han i grunnen ikke gjort noe som skulle tilsi at TS ikke kan stole på han, hvert fall skriver hun ikke noe om det i startinnlegget. Han har en fortid, en eks-dame som han har barn med. De må ha kontakt pga barna, og de har tydeligvis et godt samarbeid. Det er kjempeviktig, og noe alle parter burde være glade for. Det er en grunn til at denne dama er en eks, og at han er sammen med deg nå. At du har liten tro på deg selv og i tillegg veldig kontrollbehov, tror jeg kan ødelegge mer i dette forholdet enn noe annet. Jeg hadde fått pustebesvær hvis min partner skulle vite hvem jeg fikk sms fra til en hver tid. Jeg skal ærlig innrømme at jeg tenker i mitt stille sinn at det er en grunn til hvorfor mange forhold går dukken. Har man ikke problemer fra før, kan man jo blåse opp noe i voldsomme dimensjoner, og plutselig har man et megaproblem. Tillitt er helt grunnleggende i et forhold. Kan man ikke kommunisere og være åpen, går det surt til slutt.
Mul@n Skrevet 19. juni 2008 #9 Skrevet 19. juni 2008 Jeg syns at han bør gi beskjed om han ikke kommer hjem til avtalt tidspunkt, men at du skal ha kontroll på hvem han får meldinger av.....Det har du ikke noe med !
Lille Lea Skrevet 19. juni 2008 #10 Skrevet 19. juni 2008 Jeg var utro med kjæresten jeg har nå, og det aller første tegnet, er vel det med mobilen. Når jeg var hos exn brukte jeg å ha den på lydløs eller ikke ha den med i det hele tatt. Sier IKKE at han er utro!! Men snakker litt fra erfaring og har man ikke noe å sjule på mobilen, gjør man heller ikke merkelig ting som å lese mld når du er borte fra rommet o.l. Så enkelt å greit. Du er 26 år og exn hans 42!! Hun er sikkert VELDIG sjalu på deg også!! Hadde kjæresten min forlatt meg for en yngre kvinne hadde jeg gått å hengt meg.. DET må være så tragisk.. Kanskje du skal fokusere mere på deg selv, prøve å få litt mer selvtillit! Det hjelper på sjalusien- Jeg hadde en 'down-periode' og begynte å flørte med alt å alle, og det er virkelig rart med det, men det hjelper. Bare det å smile til folk å få positive tilbakemeldinger/bekreftelse hjelper på Er selv sjalu av meg, og skjønner deg godt. Mitt forslag er å ikke tenke så mye på ex/andre og fokusere på deg selv og kjæresten din Det med mobilen, vær litt ops uten å være helt paranoid.. Det kan hende det hele blir 100 ganger overdrivet i hodet ditt.. lykke til!!
Gjest Purple Haze Skrevet 19. juni 2008 #11 Skrevet 19. juni 2008 Jeg var utro med kjæresten jeg har nå, og det aller første tegnet, er vel det med mobilen. Når jeg var hos exn brukte jeg å ha den på lydløs eller ikke ha den med i det hele tatt. Sier IKKE at han er utro!! Men snakker litt fra erfaring og har man ikke noe å sjule på mobilen, gjør man heller ikke merkelig ting som å lese mld når du er borte fra rommet o.l. Så enkelt å greit. Du er 26 år og exn hans 42!! Hun er sikkert VELDIG sjalu på deg også!! Hadde kjæresten min forlatt meg for en yngre kvinne hadde jeg gått å hengt meg.. DET må være så tragisk.. Kanskje du skal fokusere mere på deg selv, prøve å få litt mer selvtillit! Det hjelper på sjalusien- Jeg hadde en 'down-periode' og begynte å flørte med alt å alle, og det er virkelig rart med det, men det hjelper. Bare det å smile til folk å få positive tilbakemeldinger/bekreftelse hjelper på Er selv sjalu av meg, og skjønner deg godt. Mitt forslag er å ikke tenke så mye på ex/andre og fokusere på deg selv og kjæresten din Det med mobilen, vær litt ops uten å være helt paranoid.. Det kan hende det hele blir 100 ganger overdrivet i hodet ditt.. lykke til!! Du hadde virkelig gått og hengt deg hvis kjæresten din hadde forlatt deg for en yngre kvinne?!
Gjest Gjest_Fortvilet_* Skrevet 20. juni 2008 #12 Skrevet 20. juni 2008 Hei, og takk for mange gode, konstruktive svar. Det hjelper å se hva andre mener om samme sak Det som er litt spesielt i denne saken er vel at han var utro med meg og forlot eksen for min skyld. Vi har som sagt kranglet litt og slitt litt med kommunikasjonen. Derfor er jeg så redd for at han finner ut at eksen var mye bedre og at han heller vil tilbake :/ I dag morges så jeg han hadde en sms på tlf (konvolutten på "forsiden"). Jeg var kjempenysgjerrig og lurte på om han kom til å fortelle meg det. Han sjekket den mens jeg var i samme rom og han viste den til meg. Det viste seg at det var en sms jeg hadde sendt ham i går kveld om at maten var klar Jeg måtte nesten le av meg selv, som hadde vært såååå nysgjerrig og lurt på hvem som hadde sendt han sms. Jeg ser jo at det er dumt av meg å tro det verste hver gang. Jeg har sagt til ham at jeg ikke vil vite hvem han får sms fra siden jeg ikke vil være den bitch'a jeg føler meg som. Så får jeg heller takle sjalusien på et vis. Jeg åpner aldri posten hans og snur meg bort når han sjekker eposten (selv om han ofte gjør det slik at jeg kan se det.) Jeg vet jeg må jobbe med meg selv. Jeg trener og ser tålig bra ut, så det verste er personligheten om jeg kan kalle det det. Det er slike små tabber/feil jeg gjør som tar knekken på meg. Det er virkelig bare bagateller (som å glemme å ta opp 2 omgangen av en kamp vi begge hadde lyst til å se. Fikk spilt inn reprisen, men likevel!) Når det blir mange nok av de små bagatellene og ofte nok, så blir jeg skikkelig nedstemt og føler meg totalt mislykket Det er så utrolig kjipt å bare se de negative sidene mine. Han hadde et triks på å få meg til å se de positive sidene. Siden jeg er veldig konkurransemenneske, spurte han hva jeg kan tilby i forhold til "frøken Nilfisk" (støvsugeren). Hvis ikke jeg kunne "selge" meg inn, så måtte han velge støvsugeren. Da måtte jeg vri hjernen litt og finne de positive sidene mine på en litt morsom måte. Etter hvert hjalp det endel akkurat den kvelden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå