Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Vi har prøvd i snart to år og har vært gjennom "utredning" på et lokalt sykehus. De fant ikke noe galt med noen av oss og har sendt henvisning til prøverør.

Men vi synes det virker rart at det ikke skal forsøkes noe annet først. Og vil derfor gjerne konsulterer privat klinikk mens vi uansett venter. Noen som har noe å abefale?

Vi bor i Oppland og kan gjerne dra til Oslo eller lignende.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet (endret)

Vi går gjennom en privat klinikk og vil vel egentlig anbefale det på det sterkeste siden vi får veldig god oppfølging, og vi kommer i gang med IVF til høsten.

Jeg tror det du har opplevd er ganske vanlig i det offentlige, og på klinikken vi blir behandlet på jobber det bare folk som jobbet i det offentlige før, men som så at det var større behov enn det det offentlige kunne tilby.

Behandlingen her er også mere skånsom med tanke på hormonpreparater osv som brukes, og det er også et stort pluss syns jeg...

Masse lykke til i prosessen :)

Endret av Glow
Skrevet (endret)

Hva med å oppsøke en privatpraktiserende gynekolog? Ellers er jeg litt usikker på hva du mener dere bør få prøve i mellomtida så lenge det ikke er funnet noe galt med noen av dere...?

Endret av Glow
Gjest Gjest
Skrevet

Hvis det ikke er funnet noe galt med noen av dere, så er det dessverre ikke så mye dere kan prøve først.

Men noen alternativer er

FSH stimulering - der brukes FSH hormoner (samme som ved IVF) til å produere et egg, du følges opp ved UL og setter EL sprøyte når egget er stort nok. Men da må du følges opp av en gyn som har peiling på området. Dette brukes også stort sett hvis du ikke har EL eller en dårlig EL. Det er sterkere en Pergotime.

AIH - innseminering gjøres ofte mens man står på venteliste, men nå er visst ventetiden betraktelig kortere så det er ikke sikkert de gjør det lengere i ventekø. Men noen bruker AIH forsøk før IVF forsøk for å prøve det først siden det er mildere mot kroppen og ikke så dyrt. En del blir gravid av dette også. Det trengs ofte flere forsøk før man blir gravid eller gir seg (minst 5) og går til IVF. Brukes ikke hvis man har dårlig sædkvalitet.

Neste skritt er IVF/ICSI

Gjest Gjest
Skrevet
Hvis det ikke er funnet noe galt med noen av dere, så er det dessverre ikke så mye dere kan prøve først.

Men noen alternativer er

FSH stimulering - der brukes FSH hormoner (samme som ved IVF) til å produere et egg, du følges opp ved UL og setter EL sprøyte når egget er stort nok. Men da må du følges opp av en gyn som har peiling på området. Dette brukes også stort sett hvis du ikke har EL eller en dårlig EL. Det er sterkere en Pergotime.

AIH - innseminering gjøres ofte mens man står på venteliste, men nå er visst ventetiden betraktelig kortere så det er ikke sikkert de gjør det lengere i ventekø. Men noen bruker AIH forsøk før IVF forsøk for å prøve det først siden det er mildere mot kroppen og ikke så dyrt. En del blir gravid av dette også. Det trengs ofte flere forsøk før man blir gravid eller gir seg (minst 5) og går til IVF. Brukes ikke hvis man har dårlig sædkvalitet.

Neste skritt er IVF/ICSI

Alt dette høres interessant ut, men hvordan finner jeg et sted jeg kan gå å snakke med noen om det? Privat gynekolog..? Hvordan finner man det? Jeg synes helsevesnet er vanskelig å "bruke".. Sukk..

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg vet ikke hvem som driver med dette privat på østlandet, men i Trondheim er i alle fall Medicus fertilitetsklinikken mitt beste tips da....

Kanskje om du snakker med legekontoret? Bare ta en telefon? Det er ofte de har info om andre steder der. Eller på sykehuset.....

Eller søke litt rundt på nettet.

Jeg hadde i alle fall ville undersøkt litt så du velger en seriøs aktør, om det er sånn at det finnes useriøse aktører på området da. Det vet jeg ikke...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...