Susan Sto Helit Skrevet 19. juni 2008 #1 Skrevet 19. juni 2008 Er det noen som har noen erfaring med dette? Er det vanlig? At barnehagen aldri har ungene ute etter at de har sovet? Vi bytter barnehage nå, fra en med 8 barn, til en med 9 barn. (Fra familiebarnehage til kommunal.) Der vi er, er de gjerne ute hele dagen, hvis det er fint vær. Ungene sover ute i vogn hele året, kun inne hvis de er syke, eller det er spesielt kaldt. Den barnehagen vi bytter til, begrunner det at de ikke går ut på ettermiddagen med at de da kun er en på jobb. (Og så vidt jeg forsto ble det for mye å kle på alle ungene alene.) Dette er da en-avdelings småbarns barnehager, for barn mellom 1 og 3 år.
gompen Skrevet 19. juni 2008 #2 Skrevet 19. juni 2008 (endret) Det er vanskeligere å holde oversikt over alle barna når de er ute, enn inne. På ettermiddagen blir man gjerne alene. Småttingene trenger også mer tilsyn og oppfølging ute enn større barn. Så jeg tror det er vanlig ja. Endret 19. juni 2008 av gompen
Gjest Gjest Skrevet 19. juni 2008 #3 Skrevet 19. juni 2008 Som det blir poengtert her: Det er vanskeligere å være ute med små barn enn inne, dersom man er alene. Tenk deg at en av de små bæsjer i bleia. Den må skiftes, men hva gjør den ansatte som er igjen alene? Det er ikke alltid så enkelt å skifte bleie ute, men den ansatte kan jo ikke gå inn og skifte for da blir de andre barna alene ute. Da er det lettere å la barna være alene i oppholdsrommet inne i barnehagen de minuttene det tar å skifte bleie. Da er man jo innen "hørevidde".
Susan Sto Helit Skrevet 19. juni 2008 Forfatter #4 Skrevet 19. juni 2008 Som det blir poengtert her: Det er vanskeligere å være ute med små barn enn inne, dersom man er alene. Tenk deg at en av de små bæsjer i bleia. Den må skiftes, men hva gjør den ansatte som er igjen alene? Det er ikke alltid så enkelt å skifte bleie ute, men den ansatte kan jo ikke gå inn og skifte for da blir de andre barna alene ute. Da er det lettere å la barna være alene i oppholdsrommet inne i barnehagen de minuttene det tar å skifte bleie. Da er man jo innen "hørevidde". Der vi er nå skifter de bleie ute. Har ikke sett at det var noe problem. Hva gjør de egentlig når de er på tur, hvis de ikke kan skifte ute? Det er også en ansatt mer i den nye barnehagen. (Altså forstår ikke jeg hvorfor det kun kommer til å være en på jobb fra 14.00 til 17.00, som for meg er den tiden de evt. kunne vært ute.) Antar jo at en del av barna blir hentet før stengetid også, ellers hadde vel bemanningen vært uforsvarlig?
Gjest Page Skrevet 19. juni 2008 #5 Skrevet 19. juni 2008 Jeg synes det høres veldig lenge ut å være kun èn voksen alene med ni såpass små barn fra 14-17. Det kan da umulig være hverken lovlig, riktig eller forsvarlig? For ikke å snakke om hvor mye utetid de mister. 3 timer hver dag - det er masse, det! i barnehagen våre barn gikk i var de kun alene med ungene den siste timen, og da var jo mange hentet allerede.
Susan Sto Helit Skrevet 19. juni 2008 Forfatter #6 Skrevet 19. juni 2008 Jeg synes det høres veldig lenge ut å være kun èn voksen alene med ni såpass små barn fra 14-17. Det kan da umulig være hverken lovlig, riktig eller forsvarlig? For ikke å snakke om hvor mye utetid de mister. 3 timer hver dag - det er masse, det! i barnehagen våre barn gikk i var de kun alene med ungene den siste timen, og da var jo mange hentet allerede. Ja, hvis det bare er siste timen de er alene med ungene, så kan de jo evt. være inne den siste timen. (At de tar med ungene inn før de andre går.)
Kylling Skrevet 19. juni 2008 #7 Skrevet 19. juni 2008 I barnehagehvardagen er det mye som skal organiseres. Etter sovetid skal barna spise og skiftes bleie på. Da er det kanskje to voksne igjen på jobb. Måltidene skal være rolige, og bleieskiftene skal ikke være "samlebånd", men en arena for samspill og kos. Når disse aktivitetene er unnagjort, så nærmer gjerne klokka seg 15. 9 barn skal da kles, og det kan være ganske tidskrevende. Samtidig skal mat ryddes inn, oppvask skal tas, og 2. vakta slutter gjerna vakta si også midt oppi dette. Det er jo mye bedre at barna er ute på formiddagen da, når alle de tre voksne er på jobb og har tid og mulighet til å følge opp barna når de er ute. For ikke å snakke om sikkerheten. Men når været er bra, så går det jo fint an å ta ungene ut med en gang de våkner og la dem spise 2. måltid ute, for deretter å bli ute resten av dagen.
prinsessa Skrevet 19. juni 2008 #8 Skrevet 19. juni 2008 Det kan da ikke være lovlig at det er en ansatt på 8-9 barn fra 14-17. I min barnehage er det slik at de er ute på formiddagen, inn og spiser, sover i vognene ute og leker ute til sånn 15.30 da er det inn igjen for da er de mindre bemannet. Men jeg mener å tro at de ikke kun er 1 person igjen til stengetid. Klart det er jo forskjell på dagene også, noen dager med dårlig vær er de ikke så mye ute og andre dager med pent vær er de ute hele dagen.
Liset Skrevet 19. juni 2008 #9 Skrevet 19. juni 2008 Vi er ute stort sett hele dagen om det er bra vær. Vi er 15 barn på 4 voksne. Vaktene er fordelt slik tidligvakt går halv 2. mellom 1 går 3, mellom 2 går kl 4 og senvakten stenger og går hjem kl 5. Men det må sies at det er 2 andre avdelinger der, som kan se etter våre barn om vi må inn og skifte en bleie etter kl 4.
Brukernavn Skrevet 19. juni 2008 #10 Skrevet 19. juni 2008 Jeg synes det høres veldig lenge ut å være kun èn voksen alene med ni såpass små barn fra 14-17. Det kan da umulig være hverken lovlig, riktig eller forsvarlig? For ikke å snakke om hvor mye utetid de mister. 3 timer hver dag - det er masse, det! i barnehagen våre barn gikk i var de kun alene med ungene den siste timen, og da var jo mange hentet allerede. Det var det jeg reagerte mest på også. Og for så små barn i tillegg. Synes det høres rett og slett uforsvarlig ut!
Gjest Skrevet 19. juni 2008 #11 Skrevet 19. juni 2008 Er det ikke 4 barn pr voksen som er grensen? Vet det er en grense men husker ikke hvor. Men i barnehagen der jeg jobber nå så er de ute fra etter frokost (8:30-9:00) fram til lunsj (12:00-12:30) også er de ute igjen til de blir henta. Dette er jo utrolig mye, men pga mye sykdom så blir det vanskelig å følge ett opplegg. Men om de ikke er ute på ettermiddag så er de vel ute på formiddagen.
Kylling Skrevet 19. juni 2008 #12 Skrevet 19. juni 2008 Barnehageloven sier bare noe om hvor mange barn det skal være på en pedagog (1 pedagogisk leder pr 9 barn under 3 år), og den øvrige bemanningen skal være hensiktsmessig i forhold til tilbudet. Det vanlige er enten 3 voksne pr 9 barn, eller 4 voksne pr 14 barn. TS`s avdeling virker som er en 9-barnsgruppe. Med åpningstid 7-17, så er det i realiteten kun noen få timer midt på dagen at alle 3 er på jobb samtidig.
Gjest Skrevet 19. juni 2008 #13 Skrevet 19. juni 2008 Med åpningstid 7-17, så er det i realiteten kun noen få timer midt på dagen at alle 3 er på jobb samtidig. Jeg har ikke helt skjønt den der? Jobber man normalt veldig kort i andre barnehager eller er det noe annet rart? For der vi jobber nå så er det tidlig vakt fra 7:30 til 15, midt vakt fra 8:30 til 16 og sen vakt fra 9:30 til 17. Så man er da minimum to stykker i hvertfall 7.5 timer.
Gjest Fëawen Skrevet 19. juni 2008 #14 Skrevet 19. juni 2008 (endret) Hørtes ikke bra ut... Det er 4 barn på en voksen. At det kan være sykdom, og at de i noen tilfeller er så få- skjønner jeg. Endret 19. juni 2008 av Fëawen
Kylling Skrevet 19. juni 2008 #15 Skrevet 19. juni 2008 Jeg har ikke helt skjønt den der? Jobber man normalt veldig kort i andre barnehager eller er det noe annet rart? For der vi jobber nå så er det tidlig vakt fra 7:30 til 15, midt vakt fra 8:30 til 16 og sen vakt fra 9:30 til 17. Så man er da minimum to stykker i hvertfall 7.5 timer. Har ikke dere førskolelærer på avdelingen da? Førskolelærere har ubunden tid som tilsvarer 45 minutter daglig. Dere er også heldige som ikke åpner før 7.30. På 14-barnsgrupper er det spesielt sårbart. To av personalet er førskolelærere, og hvis den ene har tidligvakt og den andre senvakt, så blir det i en 7-17-barnehage i realiteten kun 3.5 time midt på dagen hvor alle fire er på jobb samtidig. Og i denne tida er det gjerne også sovetid for barna...
Gjest Skrevet 19. juni 2008 #16 Skrevet 19. juni 2008 Har ikke dere førskolelærer på avdelingen da? Førskolelærere har ubunden tid som tilsvarer 45 minutter daglig. Dere er også heldige som ikke åpner før 7.30. På 14-barnsgrupper er det spesielt sårbart. To av personalet er førskolelærere, og hvis den ene har tidligvakt og den andre senvakt, så blir det i en 7-17-barnehage i realiteten kun 3.5 time midt på dagen hvor alle fire er på jobb samtidig. Og i denne tida er det gjerne også sovetid for barna... Vi åpner kvart over syv men det er en egen person som har de 15 minuttene alene, som oftest sjefen. Og da er alle barnene samlet på en avdeling. Pga sykdom (og jeg er vikar) så har vi ikke fulgt noe spesielt opplegg. De har vel normalt førskolelærere, men det har hvertfall ikke vært noen der mens jeg har vært der. I tillegg er det en pedagogisk leder på hver avdeling som er der også i 7.5 timer. Alle som er der jobber 7.5 timer. Og hos oss er det vel bare et fåtall av de minste som sover. Ingen i de store gruppene (3-6) sover.
Susan Sto Helit Skrevet 19. juni 2008 Forfatter #17 Skrevet 19. juni 2008 Bare for å presisere, jeg aner ingenting om vakttidene til de ansatte i barnehagen. Men de er tre assistenter, og en pedagog i barnehagen. Antar assistentene dekker opp hele dagen seg imellom. Barnehagen er åpen mellom 07.30 og 17.00 Og selv om barna sover et par timer midt på dagen, så trodde jeg faktisk det var vanlig at de var ute mer enn mellom 09.30 og 11.30, som var det de fortalte oss når vi var på omvisning. Som noen andre nevner over her, så må det være mulig å spise et måltid ute etter at de har sovet, f.eks. Hvertfall på fine dager. Mulig jeg ikke hadde følt at det var like ille hvis barna hadde sovet ute i vogn, og fått frisk luft den tiden også.
Sun Mei Skrevet 19. juni 2008 #18 Skrevet 19. juni 2008 (endret) Hvis de er fire ansatte så høres det merkelig ut at det er bare en ansatt etter kl. 14. Vi er fire og vi er alle sammen tilstede mellom kl. 8.30 og 14.30. Nb! Er de fire ansatte på 9 barn under tre år? Endret 19. juni 2008 av Sun Mei
Gjest Purple Haze Skrevet 19. juni 2008 #19 Skrevet 19. juni 2008 Dette hørtes litt snodig ut, syns jeg. Nå jobber jeg i en 3-avdelingsbarnehage, så det kan ikke sammenliknes med en liten familiebarnehage. Vi er 4 voksne på 14 barn på småbarnsavdeling. Vi går da 4 vakter. 7-14.30, 8-15.30, 8.30-16.00 og 9-16.30. Pedagogene har ubunden tid, og går kortere vakter hver dag. Likevel er vi alltid godt bemannet på ettermiddagen. Vi prioriterer heller det, enn å ha mange voksne på jobb på morgenen. Vi er ute på formiddagen hver dag, og prøve å komme oss ut på ettermiddagen også, hvis det er praktisk mulig. De barna som er vant til å sove ute i vogn, gjør det. Resten sover i seng inne, etter foreldrenes ønske.
Gjest Gjest_Jolla_* Skrevet 19. juni 2008 #20 Skrevet 19. juni 2008 Jeg må si at det høres veldig spesielt ut at barnehagen aldri går ut på ettermiddagen pga lite personell. Hvis det er kommunal bhg så er det vel så vidt jeg vet vanlig at det er en mellomvakt til kl 16, og det er ofte ikke mange barn igjen etter kl 16 så da burde det jo ikke være noe problem å være ute. Men jeg kan se dilemmaet på vinterstid, men ikke når det er sommer og fint vær. Jeg hadde aldri orket å være inne så mye hver dag med 9 småbarn. Ang det med førskolelærers ubunden tid. Jeg har jobbet i mange barnehager som assistent de siste årene og jeg har aldri opplevd at førskolelærer kan bruke den ubundne tida hver dag. Enten er det å gå tidlig den dagen de har tidlig vakt, eller komme litt seinere på seinvakt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå