Gå til innhold

Utleiemegler, eller andre instanser

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Nå har jeg gitt opp å få solgt leiligheten min, :tristbla: og megler anbefaler meg å leie den ut. Dette er noe jeg hadde håpet å unngå, men må man så må man.

Jeg ser for meg at man kan være uheldig med leietakerne - har hørt så mange historier om folk som bare slutter å betale leie, men så har man likevel ikke rett til å kaste dem ut, etc.

Nå lurer jeg på: Finnes det noen byråer eller lignende som kan hjelpe til med å administrere utleie? Jeg ser det finnes utleiemeglere. Men regner med at disse er dyre å bruke (ingen har pris på sidene, "kontakt oss, så tar vi en prat"... )?

Er det vanlig å ordne innbetaling av leie gjennom regnskapsbyrå, eller lignende? Slik at det blir en sak mellom det byrået og leietakeren hvis h*n ikke betaler leia i tide, og jeg slipper å være streng og mase, og bli rundlurt, uten å ha rettigheter?

Hvis jeg leier ut fra la oss si august til og med juni, da vil jeg kanskje slippe å skatte, siden de regner skattefri utleietid som max 6 mnd i ett kalenderår?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er slutt med antall skattefri måneder pr kalenderår. Du kan heller ikke skrive tidsbestemt kontrakt som er av kortere varighet enn 3 år, med mindre du har meget gode grunner. Og at leiligheten skal selges regnes ikke som god grunn, da leietakere faktisk følger boligen til neste eier.

Skrevet

Bruker du f.eks. Utleiemegleren så betaler leietakeren din leie til de, og de betaler videre til deg, men de tar seg veldig godt betalt for dette.

Jeg leide ut leiligheten min i Oslo i 2007 til verdens hyggeligste type. Jeg hadde felles visning for alle som var interessert. Han virket som han var veldig renslig og at han var en sikker betaler. Kun det siste stemte, og jeg skjønner nå hvorfor han ikke har dame. Holdt på å spy da jeg skulle få tilbake leiligheten min. Tror ikke han hadde vaske på 1 år...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...