Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har skiftet jobb, og jobbet ut oppsigelsestiden som var 1.juni. Jeg snakket med arbeidsgiver ang neste års feriepenger (det jeg har opptjent til nå i år), og hun fortalte meg at jeg måtte levere skattekort, for de skulle det betales skatt av (stemmer dette?). Så jeg leverte skattekortet mitt som sier at det skal trekkes 29% skatt. Greit nok. Så får jeg lønnslippen min, hvor det står

Timelønn - 5450 kr

Utbetalt feriepenger i ferieår - 2003 kr (begynte i midten av november)

Utbetalt feriepenger i opptjent år - 4094 kr

Jeg har tidligere gått på frikort siden jeg har hatt så liten inntekt, men siden jeg nå leverte skattekortet så skulle det vel kun trekkes skatt på de 4094 kronene som jeg hadde tjent meg opp i år som jeg fikk på forskudd? Det var hvertfall slik jeg forstod arbeidsgiver. Men jeg har blitt trukket skatt av både lønna og feriepengene. Jeg hadde fremdeles 10 000 kr igjen å tjene på frikortet før junilønna ble satt på..

Tenker jeg helt feil når jeg mener at selve lønna skulle vært skattefri siden jeg har frikort, og at jeg leverte skattekortet kun for å trekke skatt av de opptjente feriepengene jeg fikk på forskudd? :klø:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge du har levert skattekort, skal det skattes av alle inntekter. Du kan ikke bruke både skattekort og frikort samtidig, og siden du når har begynt å bruke skattekort, må du bruke det resten av året. Jeg ville dog ha skaffet meg et nytt skattekort med e helt annen trekkprosent.

Skrevet

Frikortet ditt gjelder ikke lenger når du har fått nytt skattekort.

Gjest Gjest
Skrevet

du får trøste deg med at dersom du har betalt for mye i år så får du igjen en del til neste år, og skatepenger er det bra rente på.... fin måte å spare penger på....:)

Skrevet

Jeg spurte på jobben, og lønningskontoret har gjort en feil. Så da har de trukket 1600 kroner for mye i skatt som jeg ikke ser før til neste år... Jaja, fin sparing da :)

Wadjet: Hvorfor nytt skattekort med annen trekkprosent? :klø:

Skrevet

Fordi dersom du ikke tjener så mye resten av året så trenger du ikke å ha så høy % trekk.

(eller du kan jo fint ha det, trekke for mye og heller få igjen pengene neste år)

Skrevet

Å ja, tenkte hun mente at jeg trakk for lite :)

Jeg trekker litt mer som en slags sparing ja :jepp: Dessuten jobber jeg mer nå i den nye jobben ;)

Skrevet

Nå er ikke 29% skatt spesielt høyt da.

Oppga du at du hadde tjent 30 000 på frikortet da du søkte om nytt skattekort?

Skrevet

Oppga du at du hadde tjent 30 000 på frikortet da du søkte om nytt skattekort?

Hmm, man må vel fylle inn hvor mye man har tjent til nå i år, så da oppga jeg vel det?

Husker ikke helt for å være helt ærlig :sjenert:

Gjest Lillebøll
Skrevet

Har lavere skatteprosent jeg og jeg tjener hele året, spørs på hva man får fradrag for ;)

Gjest vimselot
Skrevet

Vet ikke helt, men jeg ber arb.giverene mine trekke høy skatt. Da unngår jeg å bekymre meg om jeg har betalt for lite også...og er nesten flotte renter på det man får tilbake, høyere enn ha penger i en bank...

Svarte vel ikke helt på det du spurte om...

Gjest vimselot
Skrevet
Så lenge du har levert skattekort, skal det skattes av alle inntekter. Du kan ikke bruke både skattekort og frikort samtidig, og siden du når har begynt å bruke skattekort, må du bruke det resten av året. Jeg ville dog ha skaffet meg et nytt skattekort med e helt annen trekkprosent.

Hva mener du nå? Flere jeg kjenner inkl. meg, lager sin egen prosent overfor oppdragsgiver. Er det forbudt? Ingen jeg kjenner er blitt siktet for noe kriminelt.

Så hva mener du?

Skrevet
Hva mener du nå? Flere jeg kjenner inkl. meg, lager sin egen prosent overfor oppdragsgiver. Er det forbudt? Ingen jeg kjenner er blitt siktet for noe kriminelt.

Så hva mener du?

Akkurat det som står der. Så dersom du kan lese, trenger du ikke å spørre.

Det står for øvrig ikke et ord om kriminalitet der. :roll:

Skrevet

Så hva mener du?

Du står alltid fritt til å lage din egen prosent, men den må alltid være høyere enn på skattekortet ditt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...