Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_pippen_*
Skrevet

Er det noen som har erfaring med dette og kan dele noen tips?

Gjest Gjest_pippen_*
Skrevet

Fant forresten denne siden nå: www.lamazemetoden.no

Noen som har prøvd dette?

Skrevet

dette har jeg også lurt på. har hørt at svangerskapskursene ikke er noe særlig bra (lærer ikke pusteteknikker heller). noen som vet om noen bra svangerskapskurs i bergen hvor man kan forberede seg til fødsel??

Skrevet

Så vidt jeg vet ER det ikke mange gode kurs i Bergen.. mulig det blir noe bedre til høsten... Tror det VAR et slikt "lamazekurs" i vinter da...

Vi skal på et kurs nå i sommer (http://www.jordmor-kjersti.no/default.asp ) , det er en ettermiddag da, og hvorvidt vi lærer pusteteknikker i noe stor grad er vel høyst usikkert, men dette er det ENESTE fødselsforberedende kurset jeg har klart å oppdrive i Bergen i sommer, og selv da er dette bare råflaks at jeg kom over det, et ekstrakurs som er satt opp, egentlig er det fulltegnet frem til høsten. Men soms agt, jeg tror ikke det er pusteteknikker som står i fokus, mer helheten i fødselsforberedelse.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har bestillt meg en bok fra Norli.no av Pierre Vellay som heter "Fødsel uden smerte" (den finnes visst kun på dansk). Her skal det visst stå om lamaze-metoden og pusteteknikker. Jeg tenkte det var en grei invistering etter å ha lest på barnimagen.no om noen med gode erfaringer med lamaze, selv om jeg kanskje ikke helt tror det kan bli akkurat uten smerte. :) Jeg håper man kan lese seg frem til det, tror det er dårlig med sånne kurs mange steder..

Skrevet
Jeg har bestillt meg en bok fra Norli.no av Pierre Vellay som heter "Fødsel uden smerte" (den finnes visst kun på dansk).

Denne boken har jeg fått av mamma, men kan ikke finne den i øyeblikket :forvirret: .

Mamma har født 3 ganger, og siste gangen fulgte hun denne boken. Hun sier det var helt annerledes, mye "bedre".

Skrevet

Er det så veldig hokus pokus? Min erfaring etter to fødsler er at det er viktig å fokusere på pusting gjennom riene, og for meg hjalp det virkelig at mannen telte ned fra 30-40 sånn at jeg visste hvor lenge det var igjen av rien. Jeg pustet også godt med lystgassmaske, hvor jeg trakk godt inn. Gjorde tilsvarende uten maske også, og det hjelper å ha fokus på pusten (som i all trening...).

På det fødselsforberende kurset jeg gikk på, var det mer teknisk om fødselen og hvordan den foregår, enn rent praktiske detaljer på pust osv.

• 4 uker senere...
Gjest Gjest_elisabeth_*
Skrevet
Jeg har bestillt meg en bok fra Norli.no av Pierre Vellay som heter "Fødsel uden smerte" (den finnes visst kun på dansk). Her skal det visst stå om lamaze-metoden og pusteteknikker. Jeg tenkte det var en grei invistering etter å ha lest på barnimagen.no om noen med gode erfaringer med lamaze, selv om jeg kanskje ikke helt tror det kan bli akkurat uten smerte. :) Jeg håper man kan lese seg frem til det, tror det er dårlig med sånne kurs mange steder..

Har du fått den boken? Jeg bestillte den boken for en uke siden, og bare lurer hvor lang tid det tar før den kommer... Har termin om vel 5 uker.....!!

Skrevet

Enig med Imax, pusting er veldig viktig men ikke noe hokus-pokus.

Fokuser på å slappe av i hele kroppen, alle muskler, og å puste dypt og rolig med magen. Jo dypere du puster, jo mer klarer du å slappe av, og jo bedre kan du møte riene!

Neste gang (hvis det blir en neste gang) skal jeg huske at når det er så vondt at jeg ikke klarer å være helt avslappet under en ri til tross for kontrollert pusting, så er det på tide å dra på sykehuset. :ler:

Gjest Gjest
Skrevet
Har du fått den boken? Jeg bestillte den boken for en uke siden, og bare lurer hvor lang tid det tar før den kommer... Har termin om vel 5 uker.....!!

Hør på biblioteket. Er endel som har den inne :) Og har de ikke det, så skal de kunne få tak den for deg :)

Skrevet

Da jeg var på fødselsforberedende kursd sa jordmora at vi skulle lære pusteteknikk ;)

Inn gjennom nesen, dypt innpust. Ut gjennom halvt åpen munn. Se der ja, vips, det var det. Ingen stor kunst nei, bare slapp av og pust dypt.

Skrevet

Godt at dere fikk litt råd, Malama. Da jeg var på kurs og spurte om pusteteknikker fikk jeg beskjed om at "Nei, sånt gjør vi ikke lenger.", og lurte på hvem det var som anbefalte det :overrasket: Fikk inntrykk av at det var noe gammeldagse greier som ikke var noe vits i å tenke på.

Når jeg først lå der så lærte jeg jo fort at det å puste dypt og kontrolert hjalp utrolig. Jo dypere og mer fokusert man puster, jo lettere blir det. Når pressriene kommer, og man ikke får lov til å presse enda, hjelper det med små, raske pust. Lystgasmasken var veldig til hjelp. Jeg føler at den hjalp mer enn selve lystgassen. For å få i seg gassen må man puste dypt, og det ga meg noe å fokusere på. Jeg presset masken så hardt på ansiktet at jeg fikk blåmerker :ler:

Skrevet

Altså, vi fikk jo rådet om at dette er enkelt, ikke noe avanserte greier, ikke noe "sånn som man styrer og sitter i ring og konsentrerer seg om å øve på", men rett og slett bare det samme som jeg også har lest.

Pust dypt inn gjennom nesen, slipp pusten rolig ut gjennom munnen. Da får du godt med ogskygen. Konsentrer deg om å slappe av, og puste rolig. Det er det å konsentrere seg om å puste rolig og slappe av som er viktig, ikek noe avanserte pusteteknikker og regler man skal gjenta og avanserte greier, men slapp av, pust rolig og regelmessig. Husk å puste, rett og slett.

Skrevet

Jeg brukte lystgass under fødselen, og det hjalp meg i det minste å fokusere på pusten. Fikk beskjed om å puste dyyypt inn mange ganger mens det sto på. Kanskje pustingen i maska har vel så mye effekt som selve gassen? Syns ikke gassen i seg selv hadde noen effekt, men det at jeg hadde noe annet enn smertene å konsentrere meg om hjalp veldig.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg brukte lystgass under fødselen, og det hjalp meg i det minste å fokusere på pusten. Fikk beskjed om å puste dyyypt inn mange ganger mens det sto på. Kanskje pustingen i maska har vel så mye effekt som selve gassen? Syns ikke gassen i seg selv hadde noen effekt, men det at jeg hadde noe annet enn smertene å konsentrere meg om hjalp veldig.

Tror kanskje du har rett i det. Jeg kjente heller ikke særlig smertestillende effekt, men den fikk meg i det minste til å puste inn det jeg var god for! For ellers gikk pustingen helt i ball for meg, jeg kan ikke skjønne at noen klarer å være avlappet og puste dypt og rolig. Nåe det blir for vondt, er det nesten umulig ikke å spenne seg og holde pusten. Så sånn sett er kanskje ikke gassen så dum, selv når den ikke fungerer. Et lite tips bare :-)

Annonse
Skrevet

Hva med sånne som meg som er kronisk tette i nesa under graviditeten????

Sater på at jeg skjønner det når jeg er der. Urinstinkt. Måtte lære meg en pusteteknikk etter ks for å unngå å hoste :ler: Gubben bør nok ikke hjelpe til med noe telling her i gården...

Skrevet

Det sa faktsik jordmora på kurset vårt også.

De tilbyr ikke lystgass her i byen da, for de har ikke godt nok avtrekk, men som hun sa, det er nok minst like mye pustingen som fungerer, så om vi klarer å konsentrere oss om å puste rolig, dypt og regelmessig, så vil det antakelig gi oss "lystgass uten rusen".

Skrevet
Hva med sånne som meg som er kronisk tette i nesa under graviditeten????

Sater på at jeg skjønner det når jeg er der. Urinstinkt. Måtte lære meg en pusteteknikk etter ks for å unngå å hoste :ler: Gubben bør nok ikke hjelpe til med noe telling her i gården...

Jeg fikk nesedråper under fødselen fordi jeg var så tett i nesa!

Skrevet

Det går også å ta et kurs i yoga for gravide, der lærer en avslappingsteknikker med riktig pust.

Jeg har termin i morgen og våknet til dundrende hodepine og pottetett nese.... Så idag blir det alle kjerringråd for tett nese slik at det ikke utvikler seg videre til skikkelig bihulebetennelse. Makan til dårlig timing...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...